وضعیت حاد شهرسازی در ۳درصد مساحت کشور

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۹۳

پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر حل مسائل شهری با خرد جمعی از ساخت‌وسازهای بی‌رویه، تخریب جنگل‌ها و مراتع در استان مازندران خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شیوه‌های سنتی در زمینه اجرای طرح‌های شهری راهگشا نیستند و باید از روش‌های جدیدتری برای شهرها استفاده کنیم.

حناچی در دومین همایش ملی فضای خردمندانه سرزمین بااشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید تلاش‌های فراوانی برای شناسایی چالش‌های پیش‌رو انجام گرفته است، گفت: مجموعه اقداماتی که در دولت تدبیر و امید انجام شده باعث شده تا چرخه معیوب اصلاح شود و همایش ملی فضای خردمندان سرزمین دستیابی به اصلاح چرخه معیوب است. مازندران وضعیت حادی از نظر ساخت‌وساز دارد که شناخت عوامل موثر بر آن در اصلاح روند معیوب موثر است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: در بیشتر شهرهای ایران، طی ۱۰تا ۱۵سال گذشته طرح‌هایی تهیه کردیم و تصورمان این بود که طرح‌ها که آماده می‌شوند، همه نیز از آن تبعیت می‌کنند درحالی که واقعیت نشان داد این‌گونه نیست. عکس‌های هوایی شهرهای مازندران نشان می‌دهد که در بعضی شهرها نمی‌توان تشخیص داد که حریم شهر و خارج از حریم شهر دقیقا کجاست، درحالی که اساسا تمام ماموریت ما ایجاد تفکیک حریم شهر با خارج از شهر بود.

حناچی با طرح پرسش‌هایی همچون اینکه، اگر قرار باشد داخل محدوده و حریم یک شهر با خارج آن تفاوتی نکند اساسا برای چه داریم پایش و طرح تهیه می‌کنیم؟ یا اگر قرار باشد مناطق روستایی با مناطق شهری تفاوتی از نظر تراکم و کیفیت نداشته باشند؟ گفت: طرح تهیه می‌کنیم تا شهرهای‌مان از آن تبعیت کرده و بر مبنای درست و اصولی ساخته شوند و ساخت‌وساز در آنها صورت بگیرد. امور نظارت نشان می‌دهد که شیوه‌های سنتی در این زمینه راهگشا نیستند و ما باید از روش‌های جدیدتری برای شهرها استفاده کنیم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: وضعیت حاد شهرسازی و تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست در ۳درصد مساحت کشور وجود دارد. ما باید این گوهر و زر را که مساحتی حداکثر ۳درصد مساحت کشور است به دست گوهرشناسی بسپاریم که از آن حفاظت کند؛ فضایی که امنیت کشور را بیشتر کرده و برای شهروندان شمالی کشور و امنیت فرزندان آنها موثر واقع شود.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم این معادلات را درست بشناسیم. اینکه چرا این اتفاقات در سطح وسیع در بهترین منطقه از کشور رخ می‌دهد و چرا جنگل‌ها از بین می‌روند طبیعتا می‌تواند به فقر مربوط باشد که فقر تنها جنبه‌های مادی را در برنمی‌گیرد بلکه علاوه بر فقر مادی، شامل فقر فرهنگی است که مشکلات عمده‌یی ایجاد می‌کند. باید این موضوع را به معادله‌یی تبدیل کنیم که برد-برد باشد و همه افراد و گروه‌های درگیر در این معادله باید احساس برد داشته باشند تا بتوان این شرایط را پیش برد و به پایداری نسبی در شهرها دست یابیم.

در رویدادی دیگر، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری طی نامه‌یی به استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی استان خراسان‌رضوی، مصوبه شورای عالی درباره تخلفات صورت گرفته در شهر مشهد را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، در نامه حناچی به رشیدیان، استاندار خراسان‌رضوی آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پس از استماع گزارش دبیرخانه درباره تخلفات صورت گرفته و اقرار و اصرار شهردار به انجام این تخلفات، مقرر کرد: تا زمان ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی طرح جامع، هرگونه تشکیل پرونده، توافق، اتخاذ تصمیم و صدور پروانه ساختمان‌های ۶طبقه و بیشتر در شهرداری ممنوع است. بر این اساس، اداره کل راه‌وشهرسازی با همکاری استانداری حداکثر ظرف مدت دو ماه مستندات مربوط به تخلفات صورت گرفته را تهیه، تکمیل و جهت تصمیم‌گیری به مراجع نظارتی و قضایی ارسال نمایند و نسخه‌یی نیز از گزارش به دبیرخانه ارسال شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر