رونق صنعت ماشین‌سازی و فلزکاری در ایران

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۸۲

گروه بنگاه‌ها

نخستین سمپوزیوم و نمایشگاه ماشین‌سازی، ماشین‌ابزار و فلزکاری در ایران (AMB Iran 2016) افتتاح شد.

در این رویداد دکتر امیرحسین شیروی، مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، فادی کادورا، مدیرعامل نوژن پویان، دکتر ویلفرد شافر مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان ماشین‌ابزار و ماشین‌آلات فلزکاری آلمان، محمدحسین بصیری، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان صنعتی ایران، مولر نماینده شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اشتوتگارت آلمان، کیان معتمدی‌کیا، مدیرعامل نوژن‌راد حضور داشتند.


عرضه محصولات 12کشور اروپایی

نخستین سمپوزیوم و نمایشگاه ماشین‌سازی، ماشین‌ابزار و فلزکاری در ایران 10 تا 12 خردادماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرداری تهران واقع در بوستان گفت‌وگو در حال برگزاری است. این رویداد در سه بخش همایش، نمایشگاه و نشست‌های «بی‌تو بی» برگزار می‌شود که حضور در هر سه برنامه رایگان است. در بخش همایش، 30 شرکت خارجی طی سه روز به معرفی محصولات و خدمات خود می‌پردازند؛ طبق پیش‌بینی انجام شده هر شرکت در 30دقیقه ماشین‌ابزار و محصولات فلزکاری خود را معرفی می‌کند. در رویداد دیگر این برنامه، نمایشگاهی با حضور 105 شرکت از 12 کشور اروپایی با اکثریت شرکت‌های آلمانی برگزار می‌شود. همچنین در نشست‌های گفت‌وگوی مستقیم، صاحبان صنایع می‌توانند از نزدیک پرسش‌های خود را با تولیدکنندگان اروپایی در میان بگذارند. این برنامه به همت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اشتوتگارت آلمان، دکتر شافر مدیرعامل VDW، شرکت نوژن‌پویان و شرکت نوژن‌راد در ایران اجرا می‌شود.


استفاده از فرصت نمایشگاه برای آشنایی با تکنولوژی روز

مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه

AMB Iran 2016 با اشاره به وجود فضای لازم برای مراوده و مبادله طرف‌های ایرانی و خارجی در این رویداد گفت: صنایع داخلی می‌توانند از فرصت ایجاد شده برای آشنایی با تکنولوژی روز دنیا و مذاکره با همتایان خارجی خود استفاده کنند.


علاقه ایران به بازگشت شرکت‌های اروپایی

امیرحسین شیروی افزود: ایران به صنعت فلزکاری و ماشین‌سازی نیاز زیادی دارد چرا که این صنعت مادر و سازنده دیگر صنایع محسوب می‌شود و کشور در سال‌های تشدید تحریم‌ها از پیشرفت‌های روز دنیا عقب مانده است. وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی در سال‌های اخیر ناچار به برقراری ارتباط با مجموعه‌های درجه دو و سه خارجی شده‌اند؛ در حالی که شرکت‌های آلمانی در این زمینه پیشرو هستند و حضور آنها در کشور مغتنم است.

این مقام مسوول بیان کرد: ایران علاقه بسیاری به بازگشت شرکت‌های درجه یک اروپایی و آلمانی به بازار کشور دارد؛ به ویژه اگر این مجموعه‌ها بتوانند با شرکت‌های تولیدکننده داخلی ایران شریک شوند و کار مشترک انجام دهند، بسیار بهتر است. به گفته شیروی، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر گونه حمایت مورد نیاز را در این زمینه از شرکت‌های داخلی به عمل می‌آورند. وی با اشاره به برگزاری جلسات «بی‌توبی‌» میان شرکت‌های داخلی و خارجی در حاشیه این نمایشگاه بیان کرد: نباید انتظار داشت این ملاقات‌ها به انعقاد قرارداد منجر شود اما می‌توان از این فرصت برای برقراری تعامل و آشنایی بیشتر استفاده کرد. مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ایران پتانسیل زیادی در حوزه صنعت فلزکاری و ماشین‌سازی وجود دارد که از جمله می‌توان به شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه، نیروی انسانی ماهر و متخصص و همچنین امنیتی که در این کشور نسبت به دیگر کشورهای منطقه وجود دارد، اشاره کرد.

افزایش تولیدات داخلی برای صادرات

شیروی در ادامه صحبت‌هایش افزود: حداقل 10 تا 12 شرکت مهم در صنعت ماشین‌سازی و فلزکاری کشور فعال هستند که برخی تولیدکننده و دیگران مونتاژکار محسوب می‌شوند و البته حتی مونتاژ در این حوزه نیز ارزش‌افزوده محسوب می‌شود. وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولیدکنندگان داخلی می‌خواهد که تولید داخلی خود را افزایش دهند و در زمینه صادرات نیز برنامه‌ریزی کنند چرا که در این زمینه تاکنون بیشتر واردکننده‌ بوده‌ایم و باید از پتانسیل‌های موجود در بازار منطقه استفاده کنیم. این مقام مسوول همچنین از شرکت‌های خارجی دعوت کرد بخشی از تولید خود را با هدف صادرات به منطقه در داخل کشور متمرکز کنند؛ چرا که ایران امن‌ترین کشور منطقه است. شیروی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال تشویق شرکت‌های ایرانی و خارجی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و رفع موانع این همکاری در کنار ارائه تسهیلات به آنهاست؛ برای مثال در زمینه معرفی به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین رفع موانع صادراتی برنامه‌ریزی کرده است. وی بیان کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، سمپوزیوم و نمایشگاه ماشین‌سازی، ماشین‌ابزار و فلزکاری، از این پس به صورت سالانه برگزار می‌شود.


امضای تفاهمنامه مشترک در صنایع فلزکاری

در حاشیه این رویداد تفاهمنامه‌یی میان انجمن سازندگان صنعتی ایران (ستصا) و VDW به امضا رسید. عضو هیات‌مدیره ستصا در مورد این تفاهمنامه توضیح داد: سندی کلی میان دو انجمن به امضا رسیده است که بر اساس آن با توجه به نیاز زمان تسهیلاتی برای اعضای دوطرف در نظر گرفته می‌شود. محمدحسین بصیری، با اشاره به نیاز صنایع ایرانی به نوسازی و تجهیزات جدید افزود: هر شرکت ایرانی یا آلمانی می‌تواند از طریق انجمن خود از این تسهیلات استفاده کند که ممکن است شامل تامین منابع مالی و اعتبارات، آموزش و اجرای پروژه‌های مشترک باشد. به گفته وی تفاهمنامه امضا شده، سندی کلی است که جزییات آن به تدریج و بر اساس شرایط و نیازهای روز تعریف می‌شود.


جدیت شرکت‌های آلمانی

مدیرعامل VDW، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: شرکت‌های آلمانی در برقراری ارتباط عملی با بنگاه‌های ایرانی جدی هستند و ایجاد غرفه «بی‌توبی‌» جدیت برگزارکنندگان AMB Iran 2016 را در این زمینه نشان می‌دهد. دکتر ویلفرد شافر افزود: این رویداد از یک سو به شرکت‌های حاضر برای شناخت نیازهای بازار ایران و پتانسیل موجود در تولیدکنندگان این کشور کمک می‌کند و از سوی دیگر به شرکت‌های ایرانی فرصت آشنایی با توانایی‌ها و دستاوردهای دیگر کشورها را می‌دهد.

وی با اشاره به کاهش شدید مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال‌های تحریم گفت: در این مدت مبادلات دو کشور از 190میلیون یورو در سال 1990 به 20 میلیون یورو در سال 2015 رسیده است اما با اجرایی شدن برجام شرکت‌های ایرانی و آلمانی می‌توانند در زمینه‌های مختلف مانند تجهیزات و ماشین‌آلات یا صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. دکتر شافر بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی ایران اکنون می‌توانند تکنولوژی و قطعات مورد نیاز خود را از شرکت‌های اروپایی خریداری کنند و با آنها شریک شوند. وی گفت: VDW، دارای بخشی برای ارائه آموزش فنی و حرفه‌یی به جوانان و انتقال دانش روز دنیا به استادکاران و تولیدکنندگان این حوزه است و اگر از طرف شرکت‌های ایرانی درخواستی ارائه شود، می‌تواند خدمات خود را به آنها ارائه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر