موفقیت کشتی‌سازی موجب موفقیت تجارت کشور می‌شود

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۷۳

علی‌اکبر غنجی، مدیرعامل کشتیرانی دریایی خزر در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص مشکلات اصلی صنعت کشتی‌سازی در کشور با بیان اینکه بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه حمل و نقل دریایی از ساخت کشتی در کشور استقبال می‌کنند و علاقه‌مند هستند تا از محصولات داخلی کشور استفاده کنند، گفت: در کنار این علاقه‌مندی باید نکات مهم دیگری که در این امر دخیل هستند را در نظر بگیریم.

غنجی ادامه داد: در بخش صنعت کشتی‌سازی دو مساله وجود دارد. یکی علم و تکنولوژی است. موضوع دوم نیز به مصرف‌کنندگان این صنعت ارتباط پیدا می‌کند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر توضیح داد: یک کشور در صورتی که تکنولوژی مربوط به ساخت کشتی براساس استانداردهای جهانی را داشته باشد می‌تواند اقدام به ساخت کشتی کند.

غنجی افزود: مصرف‌کنندگان هر بخش از صنعت بر تجارت کشور اثرگذار هستند. همین موضوع درخصوص صنعت کشتی‌سازی در کشور نیز صدق می‌کند به گونه‌یی که به اندازه موفقیت صنعت کشتی‌سازی در کشور منفعت متوجه تجارت کشور خواهد شد.

غنجی با اشاره به توان صنعت کشتی‌سازی داخلی گفت: این موضوع که ما در بخش کشتی‌سازی از توان علمی بسیار بالایی برخوردار هستیم بر کسی پوشیده نیست؛ اما باید دید چه مقدار از این علم و فناوری در ساخت کشتی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و صنعتی شده است؟

وی افزود: به عنوان مثال درحال حاضر چندین سال طول می‌کشد تا کار ساخت یک کشتی در کشور آغاز شده و به پایان برسد. درحالی که شرکت‌های حمل و نقل داخلی نیاز دارند هر چه زودتر کشتی مورد نیاز آنها تامین شود و به همین خاطر ناچار می‌شوند به کشورهای دیگر سفارش کشتی بدهند زیرا در این کشورها مدت زمان ساخت کشتی کمتر و کیفیت آن بیشتر است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: اگر ما بتوانیم تجهیزات داخل کشتی را بسازیم نه تنها در بخش واردات بلکه در بخش صادرات سود نیز خواهیم کرد. غنجی گفت: در بخش حمل و نقل باید ابزارها نوسازی شود تا به همان نسبت هزینه‌ها کاهش یابد. به عنوان مثال در صورت همکاری مشترک با یکی از کشورهای سازنده کشتی نه تنها منجر به استفاده از تکنولوژی روز در کشور می‌شود بلکه به شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی نیز کمک می‌شود.

غنجی گفت: درحال حاضر ساخت کشتی در داخل کشور سال‌ها طول می‌کشد. پس از اتمام ساخت کشتی نیز به دلیل طولانی شدن فرآیند ساخت باید برخی از قسمت‌های کشتی دوباره تعویض و جایگزین شوند. این کشتی‌ها از نظر مصرف سوخت نیز بسیار گران تمام می‌شوند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد: نکته مهم دیگر آن است که نباید از فضای حمل و نقل جهانی عقب بمانیم و کشتی‌های ما باید این قابلیت را داشته باشند تا استانداردهای لازم بین‌المللی را دریافت کنند و به خطوط بین‌المللی وارد شوند.

غنجی گفت: صاحبان شرکت‌های کشتیرانی نگران بروز برخوردهای غیرکارشناسانه در کشور هستند که مبادا مسوولان عالیرتبه کشور به اشتباه بیفتند که ما در کشور توانایی 100درصدی ساخت کشتی را داریم در صورتی که واقعیت اینگونه نیست. غنجی افزود: با نگاهی منصفانه به انواع صنایع کشور متوجه می‌شویم که کشور ما در بخش‌های مختلف دچار وابستگی بود اما با مدیریت درست و کارشناسانه توانستیم هم از قید وابستگی آزاد شده و هم در برخی موارد به یکی از کشورهای سازنده و صادر‌کننده اصلی تبدیل شویم. تجربه‌های مختلف کشور در امر سد‌سازی و نیروگاهی از نمونه‌های بارز در این بخش هستند. غنجی گفت: به نظر من باید از تجارب بخش‌های مختلف صنعتی در بخش کشتی‌سازی و نوسازی ناوگان دریایی استفاده کنیم تا از این طریق هم بتوانیم از قید وابستگی سفارش کشتی به کشورهای خارجی رها شویم و هم بتوانیم از شرکت‌های سازنده داخلی حمایت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر