کشتی‌سازی مشکل تکنولوژی ندارد

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۷۲

حسن رضا صفری، مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان در خصوص نوسازیی ناوگان دریایی کشور و لزوم استفاده از تکنولوژی و فناوری ساخت کشتی در داخل کشور به «تعادل» گفت: هنگامی که صحبت از تکنولوژی در صنعت کشتی‌سازی می‌شود دو موضوع سطح تکنولوژی مورد نیاز و اعتبار این تکنولوژی در تجارت بین‌الملل مطرح می‌شود.

صفری ادامه داد: در حال حاضر ساخت بدنه یک کشتی، سازه‌های بزرگ فلزی و تاسیسات آهنی بزرگ‌تر از کشتی در کشور انجام شده است و این موضوع نشان می‌دهد که ما در کشور تکنولوژی و فناوری‌های مورد نیاز برای ساخت کشتی را داریم، زیرا سطح تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت کشتی از فناوری‌ای که برای ساخت تاسیاست فلزی عظیم نیاز است ساده‌تر است.

صفری ادامه داد: کشور ما آمادگی بسیار زیادی برای ساخت انواع کشتی‌ها را دارد، زیرا وقتی می‌توانیم در داخل کشور سازه‌های مختلف و عظیم فلزی را بسازیم در نتیجه این توانایی ساخت کشتی نیز وجود دارد.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان تشریح کرد: در تاسیسات و ادوات مربوط به کشتی‌سازی یک سری تجهیزات و ماشین آلات مانند سیستم رانش شناور است که هر شرکت کشتی‌سازی باید برای ساخت کشتی این تجهیزات را از کارخانه تولید‌کننده آنها وارد و تامین کند، اما بخش دیگر مربوط به تجهیزات دکوراسیون و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی مانند کابل، لوله، پمپ و مانند آنها می‌شود که در تمامی کشورها به وفور در حال ساخت است. در کشور ما نیز پس از دریافت تاییدات موسسات رده‌بندی در ساخت کشتی از آنها استفاده می‌شود.

صفری ادامه داد: به نظر من از بعد تکنولوژی کشور ما کاملا آماده ساخت شناور است پس اینکه چرا ساخت کشتی در کشور ما سال‌ها طول می‌کشد به بحث تکنولوژیکی و تخصصی مربوط نمی‌شود. اشکال اصلی در بخش مدیریت و کنترل پروژه، طراحی مهندسی و ساخت و تولید ماست. در واقع ما در طراحی ساخت دچار مشکل هستیم، یعنی در ساخت کشتی در داخل کشور در بخش طراحی دچار مشکل هستیم. صفری ادامه داد: در خصوص حل این مشکل نیز داشتن تکنولوژی و فناوری مورد نیاز در ساخت کشتی به تنهایی کافی نیست، زیرا اصولا فرآیند ساخت کشتی پروژه محور است و خط تولید محور نیست. وی با اشاره به اینکه ساخت انواع کشتی با یکدیگر تفاوت دارد افزود: روش ساخت و جزییات از بعد طراحی، تکنولوژی و مراحل ساخت فرق می‌کند. تنها زمانی که بتوانیم سیستم طراحی و تولید در کشتی‌سازی را راه بیاندازیم، می‌توانیم کشتی بسازیم. مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان گفت: بنابراین افرادی که می‌گویند نباید به خارج سفارش ساخت کشتی داد، حق دارند؛ زیرا در این صورت هیچ موقع فرصت اصلاح وضعیت در صنعت کشتی‌سازی را نخواهیم داشت و از سوی دیگر کسانی که می‌گویند، کشور نیاز به کشتی دارد و در صورتی که نتوانیم در داخل آنها را بسازیم، باید سفارش ساخت به کشورهای خارجی بدهیم نیز در این قضیه محق هستند. صفری گفت: این دو طرز فکر نه‌تنها با یکدیگر هیچ تضادی ندارند، بلکه باید تلاش شود تا از این دو گونه فکری مختلف به صورتی استفاده شود که آنها مکمل یکدیگر باشند. صفری به متولیان صنعت کشتی‌سازی کشور توصیه کرد: تلاش کنند هزینه‌های توسعه صنعت کشتی‌سازی را تا زمانی که صنعت کشتی‌سازی داخلی توسعه یابد و کشتیرانی‌های داخلی بتوانند محصولات خود را در زمان و کیفیت مناسب در داخل تهیه کنند، از محل‌های دیگری به جزو پروژه‌هایی واگذاری از سوی مالکان کشتی یا شرکت‌های کشتیرانی تامین کنند.

وی تصریح کرد: تا زمان توسعه صنعت کشتیرانی، باید کشتیرانی‌ها و کشتی‌سازی‌ها به سراغ سفارش و ساخت محصولات مشترک بروند. وی افزود: در صورتی که از مکانیزم سفارش و ساخت مشترک استفاده شود، علاوه بر آنکه کشتی‌های مورد نیاز را به قیمت در زمان و با کیفیت لازم تهیه می‌کنیم به توسعه صنعت کشتی‌سازی داخل نیز کمک خواهیم کرد.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان گفت: علاوه بر پیشنهادی که داده شد مسوولان و دست‌اندرکاران وزارت صنایع و شورای عالی صنایع دریایی نیز می‌توانند مکانیزم‌های دیگری را نیز طراحی و مطرح کنند. مکانیسم‌هایی که همزمان با تامین نیاز ناوگان دریایی کشور، صنعت کشتی‌سازی داخلی نیز مورد حمایت قرار گیرد.

صفری تصریح کرد: دولت سفارش ساخت کشتی که مشتری‌ای برای آن وجود دارد بدون درگیر نمودن مشتری به کشتی‌سازان بدهد تا در کنار ساخت محصولات همیشگی، شرکت سازنده بتواند نوعی تمرین نیز انجام دهد تا با تدبیر و برنامه‌ریزی‌های لازم بتواند در مدت زمان مشخص شده از تکنولوژی طراحی و ساخت مناسب استفاده کند و کشتی با کیفیت مناسب لازم را بسازد. وی افزود: همچنین نیاز است تا در کنار توسعه بخش ساخت به توسعه تعمیرات و توسعه ساخت شناورهای کوچک نیز توجه شود. صفری تشریح کرد: جامعه دریایی کشور و موسسات رده‌بندی شاهد بودند که در شرایط تحریم تمامی موسسات عضو آیاکس (انجمن موسسات بین‌المللی رده بندی) داخلی نشان دادند که هیچ کمبودی برای ارائه خدمات بین‌المللی به مالکان شناورها ندارند. صفری ادامه داد: در شرایط تحریم کشتی‌های اقیانوس پیما نه تنها در اندازه‌های کوچک و متوسط بلکه اقیانوس پیماهای بزرگ نیز با دریافت گواهینامه رده‌بندی موسسه ایرانیان حرکت کرد، کشتی‌هایی مانند افراماکس صدرا در بندرعباس، کشتی‌های اراک و شهرکرد که کاملا مشابه شناور کاشان در حال تکمیل هستند نیز با استفاده از گواهینامه‌های موسسه رده‌بندی ایرانیان حرکت کردند.

وی ادامه داد: از آنجایی که صدور گواهینامه‌های قانونی در سربرگ دولتی برای تمامی شناورهای موجود و نوساز دارای اعتبار است و فرقی نمی‌کند این گواهینامه را موسسه داخلی مانند موسسه رده‌بندی ایرانیان یا موسسه لویدز انگلستان صادر کند، بلکه موضوعی که تفاوت ایجاد می‌کند تفاوت بین برندهاست. صفری تشریح کرد: موسسات رده‌بندی عضو یک سازمان بین‌المللی هستند به نام آیاکس که جایگاه قانونی ندارد، اما به یک برند شناخته شده تبدیل شده‌اند و خدمات دهی آنها نیز به همین علت است. وی ادامه داد: این نکته باید فراموش شود که در شرایط تحریم شاهد بودیم که موسسات رده‌بندی داخلی نشان دادند که هیچ کمبودی برای ارائه خدمات بین‌المللی به مالکان شناورها ندارند. مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان افزود: از آنجایی که گواهینامه‌های قانونی در سربرگ دولتی توسط هر موسسه رده‌بندی صادر می‌شود، درنتیجه از نظر قانون، عرف و استانداردهای بین‌المللی فرقی نمی‌کند که این گواهینامه را موسسه داخلی یا موسسه‌یی خارجی مانند لویدز انگلستان صادر کند. صفری تاکید کرد: با قطعیت می‌گویم که صنعت کشتی‌سازی ما مشکلی ندارد و حضور موسسات رده‌بندی داخلی از نقاط قوت کشتی‌سازی ماست، زیرا موسسات رده‌بندی خارجی بیشتر از آنکه به فکر ایمنی و کیفیت کشتی‌ها و ناوبران کشتی باشد، به دنبال تحمیل خود برای جمع‌آوری اطلاعات صنعتی ما و فروش محصولات داخلی کشور خود هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر