مجمع پارلمانی ناتو خواستار افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو شد

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۶۳

گروه جهان| مجمع پارلمانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از کشورهای عضو خواست در مقابل «سیاست تهاجمی روسیه» ایستادگی کنند و بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مجمع از کشورهای عضو خواست در نشست آتی خود که قرار است در ماه جولای برگزار شود، درباره مشارکت بهتر در کاستن از فشار ناشی از دفاع جمعی تصمیم‌گیری کنند.

«مایکل تونر» از نمایندگان کنگره امریکا و رییس این مجمع روز دوشنبه با بیان اینکه «تهاجم روسیه هزینه دارد»، از کشورهای عضو خواست بودجه دفاعی خود را افزایش دهند. حدود 200 نفر از نمایندگان پارلمانی 28 کشور عضو ناتو از روز شنبه و تحت تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری نشستی سه روزه در «تیرانا» پایتخت آلبانی گرد هم آمده‌اند.

محور اصلی این مذاکرات را موضوعاتی همچون تروریسم، مهاجرت دسته جمعی، بحران اوکراین و امنیت کشورهای غرب بالکان تشکیل می‌دهد. پایگاه‌های اینترنتی حوزه بالکان گزارش داده‌اند که انتظار می‌رود این نشست با انتشار بیانیه‌یی پایان یابد که در آن از سران ناتو برای تقویت دفاع جمعی، گسترش راهبردی جامع برای ترویج ثبات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و تقویت همکاری با اتحادیه اروپا دعوت شود.

مجمع پارلمانی ناتو سازمان یک نهاد مشورتی میان پارلمانی است که ریاست آن را اکنون مارک تونر برعهده دارد و «دیوید هابز» از مقامات انگلیس از ژانویه سال 2008 تاکنون دبیرکلی این مجمع را عهده‌دار بوده است.

پیش از این دبیرکل ناتو در کنفرانس مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا اظهار داشت که این سازمان در پی مقابله و رویارویی با روسیه نیست. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در نشست خبری مشترک با «ماتئو رنزی» نخست‌وزیر ایتالیا گفت: ما به دنبال جنگ سرد جدیدی نیستیم به همین منظور در پی رویارویی با روسیه نبوده و به آن به هیچ‌وجه فکر نمی‌کنیم. موضوع مدیترانه از جمله محورهای مهمی است که به تازگی توجه ناتو را به خود جلب کرده و ما آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر