پیروزی پشت دروازه‌های فلوجه

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۵۹

گروه جهان|

همزمان با آغاز عملیات نیروهای ضد تروریستی عراق علیه داعش برای بازپس‌گیری فلوجه دو انفجار تروریستی در بغداد 20 کشته و زخمی بر جای گذاشت. داعش مدعی شد که انفجارهای تروریستی بغداد در واکنش به عملیات آزادسازی فلوجه صورت‌ گرفته است. تلاش برای آزادسازی فلوجه که شهری نزدیک به بغداد است یکی از عملیات بلندمدت نیروهای عراقی برای ضربه زدن به داعش محسوب می‌شود.

هر دو این انفجارها در منطقه شعب و صدر در منطقه‌یی در بغداد اتفاق افتاده است. براساس ادعای داعش انجام این عملیات برای از بین بردن نیروهای رزمنده شیعی حاضر در این شهرها صورت گرفته است.

شهر فلوجه به مدت دو سال است که تحت سلطه نیروهای داعش قرار دارد و بازپس‌گیری آن از سوی دولت می‌تواند شکست سختی برای این نیروهای تروریستی محسوب شود. با وجود اعلام از پیش دولت عراق برای تخلیه شهر تنها تعداد اندکی از ساکنان شهر توانستند فلوجه را ترک کنند و در زمان آزادسازی شهر هزاران نفر از آنها در خطوط نبرد میان داعش و نیروهای عراقی گیر افتادند.

حمله روز دوشنبه که مرحله سوم و نهایی آزادی شهر فلوجه است با پشتیبانی هوایی ارتش عراق و «حملات دقیق» جنگنده‌های ائتلاف تحت امر امریکا آغاز شده است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با آغاز عملیات تاکید کرد که آزادی شهر بیش از 48ساعت به طول نخواهد انجامید. با وجود سخنان نخست‌وزیر اما به دلیل محاصره کامل شهر و عدم توانایی داعشی‌ها برای عقب‌نشینی یا فرار، جنگ در فلوجه برای آنها جنگ مرگ و زندگی خواهد بود و احتمالا پاکسازی شهر به طول بینجامد.

سخنگوی نیروهای ویژه عملیات ضد تروریستی عراق بامداد روز دوشنبه درباره نحوه آزادسازی این شهر گفت که نیروها از سه نقطه جداگانه وارد شهر شده‌اند و از همان ابتدا درگیری با نیروهای داعش آغاز شد. صدای انفجار و شلیک گلوله از همان ابتدا در نزدیکی منطقه نعیمیه در فلوجه

به گوش رسید.

با آزادسازی فلوجه تنها شهر استراتژیک باقی مانده در دست داعش در خاک عراق، موصل خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود، آزاد شدن فلوجه می‌تواند پیش‌‌درآمدی باشد بر آزادی‌سازی موصل در عراق.

فلوجه نخستین شهر عراق بود که در ژانویه سال 2014 به دست داعش افتاد. از آن زمان نیروهای داعش از این شهر به عنوان نقطه‌یی حساس برای تهدید بغداد و دولت عراق استفاده کرده بودند. فلوجه دومین شهر بزرگ عراق بعد از موصل است که از دو سال پیش تحت کنترل داعش بوده است.

این شهر در ۴۵کیلومتری غرب بغداد واقع است و یک شهر سنی‌نشین محسوب می‌شود. جمعیت فلوجه قبل از آنکه به کنترل داعش درآید بیش از ۳۰۰هزار نفر برآورد می‌شد. فلوجه همچنین از مراکز قدرت گروه‌های سنی عراقی و سمبل مقاومت آنها در مقابل نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در سال ۲۰۰۴میلادی بود. از دیگر ویژگی‌های این شهر این بود که در مسیر اصلی بغداد به کشورهای اردن و سوریه قرار دارد. فلوجه به «شهر مساجد» معروف است و بیش از ۲۰۰مسجد در داخل و اطراف آن وجود دارد.


یک هفته عملیات

هفته گذشته همزمان با آغاز بحران سیاسی در عراق حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق دستور آزادسازی فلوجه را صادر کرد و از معترضان عراقی خواست تا پیش از آزادسازی از دست زدن به هر گونه تظاهراتی چشم‌پوشی کنند.

براساس گزارش شبکه الجزیره، پیش‌تر توافق شده بود که نیروهای مردمی شیعه موسوم به «حشد شعبی» و دیگر یگان‌های مشارکت‌کننده در عملیات فلوجه تنها تا محاصره شهر پیش بروند و حمله نهایی برای آزادی شهر توسط«هنگ تاکتیکی» متشکل از نیروهای ویژه ارتش(مبارزه با تروریسم)، پلیس فدرال و برخی نیروهای محلی آموزش‌دیده انجام شود.

فرماندهان میدانی ارتش عراق اعلام کردند که منطقه استراتژیک صقلاویه در شمال غرب فلوجه ظهر روز دوشنبه به طور کامل آزاد شده و درگیری‌ها در داخل شهر به شکل جنگ خیابانی ادامه پیدا کرده است. براساس اعلام آنها به دلیل حضور غیرنظامیان نیروهای عملیات ویژه ناچارند به آرامی به پیشروی ادامه دهند.

نیروهای عراقی پس از ساعت‌ها درگیری شدید با نیروهای داعش موفق شدند تمامی محله‌های شهر هیت، دیگر شهر بزرگ الانبار که داعشی‌ها وارد آن شده بودند را پس بگیرند.

این عملیات یکی از بزرگ‌ترین عملیاتی است که نیروهای داوطلب از تمامی نقاط برای کمک آمده‌اند. نیروهای ارتش عراق داوطلبان مردمی و عشایر نیز در این برنامه شرکت داشتند. براساس اخبار خبرگزاری سومریه ‌نیوز، دلشاد مولود، سخنگوی رسمی نیروهای زیروانی(یکی از واحدهای ویژه نیروی پیشمرگ) از شرکت رسمی این نیرو در بازپس‌گیری پنج روستا در منطقه الخازر از قبضه داعش خبر داد. مولود گفت: «نیروهای پیشمرگ درحال حاضر 25کیلومتری شهر موصل هستند و داعش هیچ مقاومت قابل ملاحظه‌یی نداشته است.»شورای امنیتی اقلیم کردستان اعلام کرد که این عملیات با هدف آمادگی برای آزادسازی شهر موصل است و بیش از 5000 نیروی پیشمرگ در آن مشارکت دارند.


حضور نیروهای مستشاری

با وجود جو‌سازی‌ رسانه‌های سعودی علیه وجود نیروهای ایرانی در خاک عراق«ابومهدی المهندس» نایب‌رییس هیات بسیج مردمی عراق در گفت‌وگو با سومریه نیوز گفت: «مستشاران ایرانی از همان آغاز درگیری‌ها کنار ما بوده‌اند. حضور سلیمانی به‌ درخواست دولت عراق و موافقت فرمانده‌کل نیروهای مسلح این کشور یعنی حیدرالعبادی بوده است. بسیج مردمی هیچ پروژه سیاسی را دنبال نمی‌کند و هدف ما حمایت عملی از سیاست است.»

این اظهارات نایب‌رییس هیات بسیج مردمی عراق به‌ دنبال جریان‌سازی‌های مقام‌های سعودی ایراد شد. «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی هفته گذشته ایران را مورد حمله لفظی خود قرار داد و گفت: «سپاه ایران با مردم سوریه و عراق می‌جنگد و در سراسر جهان عملیات خرابکارانه انجام می‌دهد. اقدامات سلیمانی و سپاه در عراق نزد عربستان غیرقابل قبول است.»

حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز عصر جمعه در پاسخ به اظهارات الجبیر علیه ایران و سردار سلیمانی گفت: «حضور مستشاران نظامی ایران در عراق تحت فرماندهی سردار قاسم سلیمانی به‌ درخواست دولت قانونی این کشور و برای مبارزه با تروریست‌ها و افراط‌گرایانی است که عراق و منطقه را با بی‌ثباتی و ناامنی مواجه کرده‌اند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر