سفته بازی با دید کوتاه، عامل فرسایش روند بازار

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۵۵

گروه بورس

عمیق شدن روند فرسایشی از ابتدای سال 95 در بازار سرمایه عاملی شد تا عده‌یی از افراد با استفاده از نقدینگی در اختیار، به بازدهی اندک راضی شده و بازاری کسالت‌بار را برای کسانی که دید میان‌مدت یا بلندمدت به بازار دارند، به ارمغان آورند. سفته‌بازها همانند سال‌های 93 و 94، در پایان ساعات دادوستد، قیمت سهم را با فشار نقدینگی کاهش داده و اقدام به جمع‌آوری سهم و روز بعد با کسب سود اندک، سهام را واگذار می‌کنند؛ با توجه به تکرار این رویه در روزهای پی در پی، بازدهی مناسبی را در طول یک ماه کسب می‌کنند که این رفتار موجب ضرر و زیان عده‌یی از افراد شده که نگاه میان مدت به بازار دارند. زیرا قیمت سهام به مدت زیادی در یک دامنه خاص نوسان کرده و سودی که تحلیلگران برای دوره زمانی محدود پیش‌بینی کرده بودند، محقق نخواهد شد، بنابراین در بلندمدت سبب خروج نقدینگی از بازار خواهد شد. در کنار این رویه، انتشار اخبار کذب و بی‌اساس را نیز باید افزود، زیرا سفته‌بازها برای فشار بر قیمت یک سهم اقدام به انتشار شایعات کرده و دیگران را برای عرضه تحت فشار قرار می‌دهند. بنابراین لازم است تا سهامداران نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند.

به گزارش «تعادل»، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه 10 خردادماه 95، با افزایش 44واحدی به رقم 76هزار و 431واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 29واحدی عدد 13هزار و 832واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 129واحدی به عدد 85هزار و 116واحد رسید. شاخص بازار اول هم در حالی با کاهش 12واحدی به رقم 53هزار و 470واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش 354واحدی عدد 167هزار و 211واحد را تجربه کرد. به دنبال روند کاهشی ارزش معاملات طی هفته جاری، ارزش کل معاملات بورس تهران باز هم از 195میلیارد تومانی به 180میلیارد تومان نزول پیدا کرد که ناشی از دست به دست شدن 775میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 57هزار و 903 نوبت دادوستد بود.


روند معاملات بازار بورس

معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت بانک پاسارگاد و پتروشیمی جم هر یک به میزان 30واحد و کشتیرانی ج.ج.ا تا 28واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان با 24واحد ملی، صنایع مس ایران با 21واحد و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 14واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. روز گذشته در نماد معاملاتی توسعه معادن و فلزات تعداد 12میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان از کد سهامدار عمده حقوقی به کدهای درون‌‌گروهی منتقل شد. در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران نیز 11میلیون سهم به ارزش 3میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در بانک سامان همچنین اندکی کمتر از 6میلیون سهم به ارزش بیش از 700میلیون تومان کد به کد شد.

بر همین اساس در گروه پالایشی‌ها با وجود لزوم اصلاح قیمتی اما افزایش تقاضای سهام خریداران اغلب حقوقی، قابل توجه بود؛ در این گروه «شبندر» با افزایش تقاضا از سوی سهامدار حقوقی خود در روز گذشته روبه‌رو شد. از گروه فلزات اساسی نیز ذوب‌آهن اصفهان همچنان با تداوم عرضه خرد سهام از سوی ذخیره فرهنگیان با هدف تسویه حساب با بازنشستگان فرهنگی در ماه‌های آینده مواجه است.


آیفکس استراحت کرد

در معاملات 10 خردادماه بالغ بر 196میلیون ورقه بهادار در 23هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 2هزار و 619 میلیارد و 170میلیون ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس پس از افت و خیز چندباره نسبت به دیروز بدون تغییر در 819واحد درجا زد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در روز گذشته متعلق به نماد ذوب آهن اصفهان بود؛ به‌طوری‌که 37میلیون سهم این شرکت به ارزش 116میلیارد و 570میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در بازار اول، 12میلیون و 250هزار اوراق بهادار به ارزش 23میلیارد و 610میلیون ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام بیمه دی ثبت شد. همچنین 94میلیون و 470هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 283میلیارد و 760میلیون ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش این بازار مربوط به ذوب آهن اصفهان بود. روز گذشته اوراق مشارکت شیراز با دادوستد 776هزار و 310ورقه به ارزش 776میلیارد و 310میلیون ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع 401میلیارد ریال مبادله انجام شد. طبق این گزارش و در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و حجم معاملات این صندوق به 5میلیون و 320هزار ورقه بهادار رسید. صندوق آرمان آتی کوثر و سرمایه‌گذاری اطلس نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند. نماد شرکت‌های توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، سرمایه‌گذاری مسکن الوند و مرجان‌‌کار بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های صنعتی مینو، بیمه آرمان و گروه فن‌آوا بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز دوشنبه در اغلب نمادها با افزایش قیمت مواجه و در بازه 783 تا 826هزار ریال معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر