اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۵۳

لایحه جدید بانکداری

بدون ربا به مجلس می‌رود

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد: لایحه جدید بانکداری بدون ربای بانک مرکزی با استقرار نمایندگان مجلس دهم، به مجلس ارائه خواهد شد.

علی دیواندری اعلام کرد: با استقرار مجلس دهم، لایحه جدید بانک مرکزی درباره بانکداری بدون ربا برای بررسی و تصویب توسط دولت به مجلس ارائه خواهد شد، این در حالی است که قانون بانکداری بدون ربای فعلی قانون کامل و جامعی نیست و دارای کاستی‌هایی است. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه در لایحه‌یی که بانک مرکزی آن را آماده کرده، به پیاده‌سازی و استقرار بیشتر بانکداری اسلامی توجه شده است، تصریح کرد: در این لایحه انتظارات مردم و نظام بانکی از بانکداری بدون ربا در نظر گرفته شده است. وی با اعلام اینکه یکی از ایرادات قانون بانکداری بدون ربای فعلی حذف ربا به عنوان کف بانکداری اسلامی نه سقف در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: البته بیشتر مشکل به اجرای قانون بانکداری بدون ربا باز می‌گردد، تا به کاستی‌های قانون مذکور. اگر قانون فعلی به‌درستی اجرا می‌شد، بسیاری از مشکلات ایجاد نمی‌شد. به گزارش مهر، مجلس نهم در آخرین روزهای کاری خود طرحی در این زمینه آماده کرده بود که در صورت تصویب آن، کار نهایی شدن و تصویب لایحه بانک مرکزی بلاتکلیف می‌ماند اما در نهایت تصویب لایحه مجلس که توسط برخی نمایندگان کمیسیون اقتصادی آماده شده و فوریت آن در صحن به تصویب رسیده بود، ناتمام باقی ماند.


پرتوافکنان عضو جدید هیات‌مدیره بانک سپه شد

با حضور معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک سپه، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و مدیران ارشد بانک سپه، مصطفی پرتوافکنان به عنوان عضو جدید هیات‌مدیره بانک سپه معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه دکتر حسین قضاوی معاون امور بانک بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه پرتوافکنان، ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای وی در سمت جدید گفت: امسال بانک سپه نقش بسزایی در نظام پول کشور بر عهده دارد.

دکتر قضاوی گفت: محدودیت‌های حاکم بر اقتصاد ناشی از موانع خاصی است که براقتصاد تحمیل شده است. وی افزود: اگر موانع وجود نداشته باشد و تولید‌کننده با کارمزد منطقی از بستر گشایش اعتبار بانک استفاده کند و کالای خودش را به دست مصرف‌کننده برساند فرآیند تولید و صادرات به سهولت انجام می‌شود. معاون وزیر اقتصاد گفت: خوشبختانه با تلاش مقامات سیاسی کشور بسیاری از موانع بزرگ مرتفع شده و ما امسال را با چشم‌اندازی روشن شروع کردیم، با وجود اینکه قیمت نفت پایین است اما اتکا بودجه دولت به نفت کاسته شده است. دکتر قضاوی با تاکید بر اینکه دورنمای رشد اقتصادی در کشور نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است، اظهار داشت: با برآورد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، رشد اقتصادی در کشور ما در سال جاری رقم مثبتی خواهد بود و ممکن است به 5 درصد هم برسد.


لزوم تعیین چارچوب برای صلاحیت هیات‌مدیره بانک‌ها

مدیرعامل بانک اقتصادنوین در همایش سیاست‌های پولی و ارزی تاکید کرد لزوم تعیین چارچوب مشخص برای تعیین صلاحیت اعضای هیات‌مدیره بانک‌هامدیرعامل بانک اقتصادنوین گفت: نهاد ناظر بانکی باید چارچوب و ساختاری را برای تعیین صلاحیت اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها مشخص کند و بر اساس آن بررسی صلاحیت اعضای هیات‌مدیره را انجام دهد. به گزارش روابط‌عمومی بانک اقتصادنوین، حسن معتمدی گفت: از نظر حاکمیت شرکتی هیات‌مدیره و سهامداران دارای رابطه وکیل و موکلی هستند.

وی اظهار داشت: هیات‌مدیره یکی از مهم‌ترین ارکان حاکمیت شرکتی در نظام بانکی است و ضمن سیاست‌گذاری در بانک‌ها، راهبردها و عملیات اجرایی بانک‌ها را مشخص می‌کند؛ ضمن اینکه همزمان انتظارات و دستورات مقام ناظر را در بانک‌ها عملیاتی کرده و بر آنها نظارت می‌کند. معتمدی با تاکید بر این مساله که امکان اجرای کامل اصول حاکمیت شرکتی در بانک‌های دولتی امکان پذیر نیست، گفت: در بانک‌های دولتی، هیات‌مدیره تعریف پیچیده‌یی دارد، ساختار مدیریتی تفکیک نشده موجب می‌شود هیات‌مدیره همزمان وارد امور اجرایی شود و تعریف ارتباط بین ارکان اجرایی و سیاست‌گذاری برای پاسخگویی و شفافیت خدشه‌دار شود.


بسته‌های اعتباری بانک صادرات برای رونق اقتصادی

اسماعیل لـله‌گانی مدیرعامل بانک صادرات ایران که به همراه کاروان دولت تدبیر و امید به استان آذربایجان غربی سفر کرده است طی مراسمی با حضور جمعی از فعالان اقتصادی، کارآفرینان و مشتریان از بسته اعتباری ویژه پزشکان رونمایی کرد. به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، این بانک برای ایجاد رونق بیشتر در اقتصاد کشور نسبت به طراحی و راه‌اندازی بسته‌های اعتباری متناسب با ظرفیت و نوع فعالیت‌های صنوف مختلف اقدام کرده است که همزمان با سفر هیات دولت تدبیر و امید به استان آذربایجان غربی از بسته اعتباری ویژه پزشکان رونمایی کرد. مدیرعامل بانک صادرات ایران تصریح کرد: مشتریان به عنوان ارزشمند‌ترین دارایی و صاحبان اصلی بانک هستند که کسب اعتماد و اطمینان بیشتر مشتریان از اهداف این بانک است و در این خصوص تلاش خواهد شد تا خدمات بانک بر اساس خواسته و نیاز مشتریان طراحی و اجرا شوند. لـله‌گانی در آیین رونمایی از بسته اعتباری ویژه پزشکان با اشاره به ظرفیت بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی لازم است تا با نگاهی ویژه به هر بخش و در نظر گرفتن شاخص‌ها و پارامترهای مربوطه نسبت به اتخاذ راهکار‌های مناسب اقدام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر