ترس‌ها و امیدهای بانکداری ایران در تعامل با دنیا

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۵۲

گروه بانک و بیمه

دکتر پرویز عقیلی، موسس بانک خاورمیانه که پیش از این و در آغاز دهه ۱۳۸۰ بانک کارآفرین را نیز راه‌اندازی کرده بود یکی از مدیران با سابقه بانکی است که فعالیت در بانک‌های پیش از انقلاب همچنین بانک‌های خارجی را در کارنامه‌اش دارد.

این مدیر با سابقه بانکی که به دلیل اشراف بر مسائل بانکی ایران و جهان همچنین آشنایی با محیط‌های بین‌المللی و تحلیل‌های نیرومندش در میان بانکداران و فعالان اقتصادی چهره‌ای نامدار است در یک سال اخیر به ویژه پس از برجام تلاش گسترده‌یی برای برطرف کردن مشکلات بانکی ایران داشته است. حضور در همایش‌های بین‌المللی و دفاع و حمایت او از وضع فعلی بانکداری در مجامع جهانی موجب توجه مدیران بانک‌های خارجی شده است.

این مدیر ارشد نظام بانکداری خصوصی ایران که در جمع اعضای انجمن مدیران صنایع صحبت می‌کرد، سایه‌ها و ترس‌ها و امیدها و روشنی‌های فعالیت بانکداری ایران و تعامل با دنیا را بازگو کرد. عقیلی گفت: من در سفرهای خارجی که همراه با هیات‌های ایرانی دارم با مدیران بانک‌ها درباره ضرورت حضور آنها در بازار پولی ایران همچنین برطرف کردن معضلات برای باز شدن راه ایران در بانکداری جهانی پس از برجام نکاتی را یادآور می‌شوم. آنها نیر در پاسخ به نکاتی اشاره می‌کنند که باید در کانون توجه مراکز و نهادهای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

مدیرعامل بانک خاورمیانه گفت: یکی از دلایل احتیاط بانک‌های بزرگ برای گسترش همکاری با ایران در بخش‌های مختلف شاید به یک گزارش ارائه شده از سوی یک موسسه پژوهشی مستقر در فرانسه باشد. این موسسه که کارش رتبه‌بندی و رصد ریسک‌های فعالیت بانکداری جهانی در کشورهای مختلف است به فاصله بسیار کوتاهی از امضای برجام گزارشی تهیه کرد و در آن به بانکداران توصیه کرد که به ایران نروند.

این موسسه و سایر بانک‌های بزرگ دنیا الان به دو نکته بسیار حساس هستند و باید به این نکات توجه کرد. آنها می‌خواهند به طور کامل از لایه‌های پشت سر هم و کسانی که پشت یک انتقال پولی هستند برایشان معلوم باشد. این مساله که امروز به نام پولشویی و مبارزه با آن مشهور شده است یک عنصر بسیار تعیین‌کننده در همکاری بانک‌های بزرگ با بانک‌های کشورهای دیگر ازجمله بانک‌های ایران است. من در گفت‌وگوهایی که با مدیران بانک‌ها و مدیران موسسه‌های پژوهشی داشتم به آنها تاکید کردم که ایران از ۸ سال پیش قانون مبارزه با پولشویی را تدوین و تصویب کرده و آن را اجرا می‌کند. با این همه، بانک‌های خارجی برایشان بسیار مهم است که قانون مبارزه با پولشویی در ایران درست و کامل اجرا شود. می‌توان از نمایندگان سیاسی مرتبط با سیاست خارجی خواست که در گفت‌وگوهای خود این نکته را به روشنی توضیح دهند.

نکته دوم و حساسیت دیگر بانک‌های خارجی در همکاری یا عدم همکاری با سایر بانک‌ها این است که از این بنگاه‌ها برای تامین مالی جریان تروریسم استفاده نشود. خوشبختانه ایران در این باره نیز قانون دارد و آن را مراعات می‌کند. با توجه به میزان حساسیت بانک‌های بزرگ جهان درباره دو نکته یاد شده تلاش ما این بوده که بگوییم و اثبات کنیم که بانکداری ایران از این شرایط دور است. مدیرعامل بانک خاورمیانه با تاکید بر اینکه اکنون در بانک خاورمیانه یک اداره بسیار با اهمیت تاسیس کرده‌ایم که کار آن تطبیق مقررات خارجی بانکداری با فعالیت‌های داخلی است. ما همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که از مقررات جهانی تبعیت کنیم و نظارت‌های خود را بر گردش پول و سپرده‌های مشتریان تا جایی که ممکن است را افزایش می‌دهیم تا دچار اشتباه نشویم.

به گزارش ساعت ۲۴ نظام بانکی امروز دنیا با ۱۵سال پیش تفاوت‌های بنیادین کرده و مدیران بانک‌ها دستشان باز نیست که هر تصمیمی را بدون اجازه نهادهای نظارتی اتخاذ کنند تا جایی که از اخبار و گزارش‌های ارسالی استنباط می‌شود کرد، می‌توان فهمید که مردان سیاسی امریکا تمایل دارند بانک‌های خارجی با ایران همکاری کنند تا برجام آسیب نبیند. مدیرعامل بانک خاورمیانه گفت: با توجه به آنچه واقعیت امروز است نباید انتظار داشته باشیم در یک مدت کوتاه منابع پولی و ارزی خارجی به ویژه از طرف بانک‌ها به ایران سرازیر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر