تسهیلات بانک‌های توسعه‌ای دو برابر جذب سپرده

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۵۱

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

همایش یک روزه نقش بانک‌های توسعه‌یی در توسعه و رونق کشور با حضور بانک‌های توسعه تعاون، توسعه صادرات، صنعت و معدن، مسکن و کشاورزی برگزار شد و بر ضرورت افزایش سرمایه و تجهیز این بانک‌ها تاکید شد

به گزارش «تعادل»، مدیرعامل بانک صنعت و معدن در دومین همایش نقش بانک‌های توسعه‌یی در توسعه و رونق اقتصادی کشور گفت: مانده سپرده‌ها و تسهیلات در بانک‌های توسعه‌یی کشور به ترتیب ١٧ و ٣٦درصد از کل نظام بانکی است درحالی که سرمایه این بانک‌ها تنها ٢٢درصد از سرمایه بانک‌های نظام بانکی را تشکیل می‌دهد.

علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن در دومین همایش نقش بانک‌های توسعه‌یی در توسعه و رونق اقتصادی کشور، با مقایسه ٥بانک توسعه‌یی در کشورهای آلمان، ژاپن، چین، کره‌جنوبی و برزیل با بانک‌های توسعه‌یی کشورمان عنوان کرد: درحالی که میانگین نسبت کفایت سرمایه بانک‌های توسعه‌یی در کشورمان 7.4درصد است این رقم در بانک توسعه‌یی آلمان 18.4، ژاپن 16.4، چین ١٢، کره‌جنوبی١٤ و برزیل ١٦درصد گزارش شده است.

وی اضافه کرد: سرمایه ٥بانک توسعه‌یی ایران 3.6میلیارد دلار است درحالی که این رقم در بانک توسعه‌یی آلمان ٢٥میلیارد دلار، کره‌جنوبی 28.5‌میلیارد دلار، چین ١٠٤میلیارد دلار، ژاپن ١١میلیارد دلار و برزیل ١٢میلیارد دلار است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن میزان دارایی‌های ٥بانک توسعه‌یی ایران را ٧٥میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این رقم در بانک چینی مورد گزارش یک هزار و ٥٧٦میلیارد دلار، در بانک کره‌جنوبی ٢٦٠میلیارد دلار، برزیل ٨٧٧میلیارد دلار، ژاپن ١٤٨میلیارد دلار و آلمان ٥٦٤میلیارد دلار است. وی با مقایسه آماری کل دارایی‌های نظام بانکی کشورهای مورد اشاره سهم هر بانک در همان کشور را نیز تشریح کرد و گفت: سهم بانک توسعه‌یی برزیل ٤٦درصد، ژاپن یک‌درصد، چین ٦درصد، کره‌جنوبی 9.4درصد و آلمان 6.5درصد از کل دارایی‌های نظام بانکی همان کشور است. این سهم در میان ٥بانک توسعه‌یی ایران به‌طور میانگین 3.2درصد از کل دارایی‌های نظام بانکی کشورمان است.

افخمی با تاکید بر اینکه بانک‌های توسعه‌یی با دارا بودن ٩٨هزار میلیارد ریال سرمایه و ٣٥هزار و٧٠٠نفر کارمند در مقابل ٤٤٣هزار میلیارد ریال سرمایه و ١٧٥هزار و ٥٠٠کارمند کل بانک‌های دولتی و خصوصی شده قرار دارند، افزود: این درحالی است که مانده سپرده‌ در بانک‌های توسعه‌یی ٩٥٨هزار میلیارد ریال و مانده تسهیلات یک هزار و ٨٨٢هزار میلیارد ریال در مقایسه با مانده سپرده ٥هزار و ٦٢٨هزار میلیارد ریال و مانده تسهیلات ٥هزار و ٢٩٦هزار میلیارد ریال کل بانک‌های دولتی و خصوصی شده کشورمان است.

وی ادامه داد: مانده سپرده‌ها و تسهیلات در بانک‌های توسعه‌یی کشور به ترتیب ١٧ و ٣٦درصد از کل نظام بانکی است درحالی که سرمایه این بانک‌ها تنها ٢٢درصد از سرمایه بانک‌های نظام بانکی را تشکیل می‌دهد. مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه باتوجه به آمارهای فوق و درراستای اثربخشی بیشتر بانک‌های توسعه‌یی در تحقق اقتصاد مقاومتی ٥راهکار را می‌توان پیشنهاد کرد، گفت: افزایش سرمایه، تامین و تجهیز منابع بلندمدت و ارزان‌قیمت، استفاده از قابلیت‌های قانونی و مقرراتی سازمان‌های توسعه‌یی، انطباق با استانداردها و مقررات بین‌المللی و افزایش اختیارات مدیریتی این ٥راهکار را شامل می‌شود. بانک مرکزی٥٠٠میلیارد تومان در دو مرحله به‌عنوان خط اعتباری به بانک صنعت و معدن اعطا کرده که به ٧٠واحد بحران زده شناسایی شده اعطا شده است و تا پایان خرداد ماه گزارشی در این زمینه به بانک مرکزی ارائه خواهد شد تا خطوط اعتباری جدید درنظر گرفته شود. علی‌اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن ضمن بیان مطلب فوق افزود که اشتغال در برخی از این واحدها حفظ شد و حتی در برخی دیگر ٢٠ تا ٢٥درصد به ظرفیت تولید اضافه و منجر به اشتغال‌زایی‌های جدید در این واحد‌ها شد. وی گفت: بانک صنعت و معدن با ٣٨بانک در ١٨کشور روابط کارگزاری دارد که ١٣عدد از این بانک‌ها ازجمله بانک‌های اروپایی‌اند.

وی با بیان اینکه عمده ال‌سی‌های گشایش یافته در ٤ماه و ١٤روز گذشته در بخش‌های نیروگاهی، انرژی‌های نو و پتروشیمی بوده است، افزود: فقط از طریق بانک ایران و اروپا ٦٣٠میلیون یورو جابه‌جا شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر