روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۴۲

آغاز تور اروپایی ظریف به شمال اروپا- ایرنا| محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در صدر هیاتی سیاسی سفر خود به شمال اروپا را آغاز کرد و به‌عنوان نخستین مقصد، عازم ورشو پایتخت لهستان شد. جمعی از فعالان اقتصادی و تجاری ایران، محمدجواد ظریف را در سفر به لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی همراهی می‌کنند. دیدار با مقامات و شخصیت‌های سیاسی همچنین شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی این کشورها از برنامه‌های سفر رییس دستگاه دیپلماسی و هیات همراه به چهار کشور اروپایی است.

عربستان امنیت امریکا را به مخاطره انداخته است- ایسنا| اندیشکده امریکایی کاتو در گزارشی با بررسی نقش عربستان در شکل‌گیری و رشد گروه‌های افراط‌گرا و اقدامات تروریستی‌شان در جهان و آغاز درگیری‌های نظامی داخلی کشورهای منطقه نوشت: هرچند تهران و واشنگتن دوست یکدیگر نیستند، اما سعودی‌ها امنیت امریکا را بیشتر به خطر انداخته‌اند. در انتهای این گزارش اشاره شده است؛ امریکا نباید فراموش کند که عربستان‌سعودی در پیدایش داعش و دیگر گروه‌های سنی افراط‌گرا نقش بنیادین داشته است و سیاست‌های این کشور امنیت امریکا را به مخاطره انداخته است.

47زندانی ایران در کویت به ایران بازگردانده شدند- ایلنا| وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: درراستای اجرای تبادل محکومان، موافقتنامه قضایی جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت و با پیگیری‌ها و مذاکرات به عمل آمده طی دو سال گذشته از سوی وزارت امور خارجه، ۴۷زندانی ایرانی که تحت عناوین مختلف در کویت زندانی بودند جهت گذراندن ادامه مجازات حبس خود به ایران انتقال یافتند. علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت در همین خصوص در شبکه اجتماعی خود نوشت: موافقتنامه قضایی ایران و کویت که سالیان گذشته بین دو کشور امضا شد، در بخش تبادل محکومین نیز به ثمر نشست. از مسوولان کویتی که این روند را به انجام رساندند، ممنونم.

رییس‌جمهوری اندونزی و نخست‌وزیر ژاپن در راه تهران- آنا| ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا-اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در حاشیه روز ملی آذربایجان در تهران از تسهیل روادید میان ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: مرزنشینان در نخجوان همچنین مرزنشینان ایرانی در منطقه ارس در حال حاضر بدون روادید تردد می‌کنند و تردد برای بقیه ایرانیان به سهولت انجام می‌شود. وی در ادامه بااشاره به سفرهای مقامات بین‌المللی به کشورمان گفت: در سال جاری رییس‌جمهوری اندونزی و نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر خواهند کرد.

تسریع روند عادی‌سازی میان بانک‌های ایران و ژاپن- فارس| دومین سمینار «ظرفیت‌ها و چشم‌انداز صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی ایران» با حضور نمایندگان شرکت‌های صنعتی و بازرگانی ژاپن، صاحبان مشاغل ایرانی و ژاپنی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برپا شد. رضا نظرآهاری سفیر ایران در ژاپن در سخنرانی خود در این سمینار به رایزنی‌های اخیر درمورد تسریع روند عادی‌سازی روابط کارگزاری بانک‌های بزرگ ژاپنی با ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته هر دو کشور بارها در عالی‌ترین سطوح عزم خود را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ابراز داشته‌اند و معتقدم سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به ایران در آینده نزدیک می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای شکوفایی و تحقق این زمینه‌های همکاری باشد.

هیات پاکستانی برای رفع سوءتفاهم به ایران سفر می‌کند- تسنیم| روزنامه پاکستانی امت‌نیوز مدعی شد که هیاتی متشکل از افراد نظامی و دولتی برای رفع سوءتفاهم‌ها در تحولات اخیر دو کشور برای دیدار ۶روزه به تهران سفر خواهند کرد. وزارت امور خارجه ایران چند هفته پیش درحالی مقامات اسلام‌آباد را برای دیدار از تهران دعوت کرده بود که روابط دو کشور به‌دلیل بازداشت «کلبهوشن یادیو» جاسوس هندی در نزدیکی مرز پاکستان با ایران دچار تنش شد. بر این اساس، تهران با برقراری ارتباط با اسلام‌آباد خواستار اعزام هیاتی از محل اقامت نخست‌وزیر پاکستان شد تا سوءتفاهم‌هایی که در تحولات اخیر منطقه در روابط دو کشور ایجاد شده، برطرف شود.

آغاز به کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان- ایسنا| محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که ریاست کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان را نیز برعهده دارد، اظهار داشت: تاکنون پروژه‌های زیادی بین تهران و باکو عملیاتی شده که امید می‌رود سفر رییس‌جمهور کشورمان به باکو که در ماه‌های آینده انجام می‌شود به روابط دو کشور توسعه و اتمام پروژه‌های مشترک ایران و آذربایجان را سرعت بخشد. وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی که به مدت پنج سال تعطیل شده بود کار خود را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان هم‌اینک پس از پنج سال مجددا کار خود را به‌طور منظم ازسر گرفته و پروژه‌های مختلفی در دو کشور در حال اجرایی شدن است.

مصوبه دولت درباره راهبری حلال-ایرنا | اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری روز گذشته مصوبه هیات وزیران درباره تعیین اعضا و وظایف شورای سیاست‌گذاری و راهبری حلال را برای اجرا ابلاغ کرد. جهانگیری، این مصوبه را برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ کرد.

حضور سردار سلیمانی در عراق بنا به درخواست دولت این کشور است- ایسنا| ابو مهدی المهندس نایب‌رییس و یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق، تاکید کرد: حضور سردار سلیمانی در عراق به درخواست دولت صورت گرفته است. وی گفت: مستشاران ایرانی از آغاز نبردها در کنار ما حضور داشته‌اند و در راس آنان برادر عزیز ما قاسم سلیمانی است. المهندس همچنین خاطرنشان کرد: عراقی‌ها می‌توانند با امکانات فعلی تروریسم را شکست دهند.

پایان جلسات رسیدگی به پرونده جوانفکر - ایلنا| وکیل جوانفکر با بیان اینکه اتهام موکلش تمرد در برابر ماموران قضایی قید شده بود، گفت: به نتیجه دادگاه بسیار امیدوار هستیم. قهرمان شجاعی بااشاره به جلسه دیروز دادگاه علی‌اکبر جوانفکر عنوان کرد: اتهام موکلم تمرد در برابر ماموران قضایی قید شده بود و این پرونده با شکایت دادستانی تهران در شعبه مذکور به ریاست قاضی حیدری مورد رسیدگی قرار گرفت. او خاطرنشان کرد: طبق قانون از این زمان دادگاه یک هفته تا ۱۰روز فرصت دارد تا حکم موکلم را صادر کند و پس از آن ما متناسب با مفاد حکم صادر شده اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر