همکاری‌های بانکی کلید گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور است

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۳۷

پاولو کلیمکین وزیر امور خارجه اوکراین که در راس یک هیات سیاسی- اقتصادی به تهران سفر کرده است، روز گذشته با حسن روحانی رییس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در این دیدار ضمن امکانات و توانمندی‌های گسترده برای همکاری دو کشور از جمله ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های انرژی و ترانزیت اظهارداشت: این امکانات و توانمندی‌ها می‌تواند در مسیر تقویت همکاری‌های مشترک و منطقه‌یی به ویژه در حوزه اقتصادی به‌کار گرفته شوند.

روحانی، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور را ضروری خواند و گفت: همکاری میان بانک‌های دو کشور، راه توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری را هموارتر می‌کند. رییس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه ثبات و آرامش در منطقه شرق اروپا برای ایران مهم است، گفت‌وگو، مذاکرات سیاسی و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز را تنها راه تامین امنیت پایدار و حل مشکلات منطقه‌یی دانست.

وزیر خارجه اوکراین نیز در این دیدار از ایران به عنوان کشوری بزرگ با تاریخ عمیق و فرهنگ غنی نام برد و تاکید کرد: در نقشه راهی که برای تعمیق روابط کیف با تهران طراحی شده، خواهان روابطی صمیمی در همه حوزه‌ها از جمله در عرصه اقتصادی، کشاورزی و انرژی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای اوکراینی خود راه‌های تحکیم گسترش مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد. ظریف گفت: روابط دوجانبه روند طبیعی و رو به جلو دارد و سفر هیات اقتصادی اوکراین به جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز مناسبی دارد و زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی دو کشور فراهم شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش رایزنی‌های مقامات دو کشور و فراهم شدن تسهیلات روان روادیدی برای صاحبان صنایع و تجار، بتوانیم زمینه‌های ارتقای مناسبات دو کشور را فراهم کرد. ظریف همچنین با اشاره به همکاری‌های چند جانبه و بین‌المللی گفت: ایران و اوکراین در زمینه مجامع بین‌المللی و مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته می‌توانند همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه سازنده‌یی داشته باشند. پاولو کلیمکین نیز در این دیدار با اشاره به روابط متین بیش از دو دهه بین دو کشور اظهار داشت: ما علاقه‌مندیم روابط و مناسبات دو کشور را در تمام سطوح سیاسی و اقتصادی و با افزایش رایزنی‌های بین مقامات دو کشور گسترش دهیم. وی باتشریح راه‌های ایجاد تسهیلات کنسولی آسان‌تر خواهان افزایش رایزنی بین مقامات کنسولی وزارت خارجه دو کشور برای یافتن راهکارهای جدید فراروی دو کشور شد.

وزیر خارجه اوکراین همچنین با تشریح ظرفیت‌ها و تجربیات فراوان و متنوع اوکراین اظهار داشت: اوکراین در زمینه‌های صنایع نیروگاهی، هوانوردی، انرژی تجدیدپذیر و انرژی اتمی صلح‌آمیز، تبادل دانشجو و اساتید ظرفیت‌های شایسته‌یی برای تبادل با موسسات ایرانی دارد و علاقه‌مند است در این زمینه‌ها در چارچوب فعال‌سازی کمیسیون مشترک اقتصادی گام‌های جدیدی را احیا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر