صادراتی به میزان یارانه 87 ایرانی

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۲۱

صادرات به هر شکلی که باشد، می‌تواند اهرمی برای توسعه باشد. با این حال، باید پرسید که آیا صادرات خرد آن هم به میزانی که ممکن است در صرفه اقتصادی آن شک باشد، می‌تواند در این رابطه مثبت باشد یا خیر. آن‌طور که تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد، ایران به برخی کشورها صادراتی با حجم اندک دارد؛ صادراتی که شاید بتوان آن را شبیه به تجارت چمدانی دانست چرا که حجم و به خصوص ارزش آن به حدی نسبت به میانگین صادرات پایین است که باید در صرفه اقتصادی آن، شک کرد. در این میان، برونئی یکی از مقاصد صادراتی ایران با حجم اندک و ارزش دلاری بسیار پایین بوده است. آما‌رها نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته حدود 3.7هزار دلار به این کشور صادرات داشته است. وزن تقریبی این صادرات چیزی حدود 950کیلوگرم بوده است که نسبت به رقم میانگین و مرسوم در صادرات بسیار اندک است. نگاهی به ارزش ریالی این صادرات نشان می‌دهد که از گذر این صادرات اندک چیزی حدود 10میلیون تومان نصیب ایران شده است.

در این میان، میزان عرضه ایران در قالب صادرات به فروشگاه‌های آزاد شاهد که عرضه‌کننده کالای همراه مسافر در فرودگاه‌های بین‌المللی و مناطق صفر مرزی است، حتی از برونئی هم کمتر بوده و عنوان کمترین صادرات را به ثبت رسانده است. بر این اساس، چیزی حدود یک هزار و 500 دلار به این مقصد صادر شده است که ارزش ریالی آن حدود 4میلیون تومان و وزن صادراتی 216کیلوگرم بوده است. رقم صادراتی به فروشگاه‌های آزاد شاهد چیزی حدود یارانه 87 ایرانی است و نشان از اندک بودن این رقم دارد.

لوکزامبورگ نیز در میان مقاصد صادراتی خرد ایران قرار دارد به‌طوری که رقم 2.9هزار دلار برای صادرات ایران به این کشور ثبت شده است. بر این اساس، ایران 740کیلوگرم به این کشور صادر کرده است و چیزی حدود 8میلیون تومان را از آن خود کرده است.

دیگر کشوری که ایران مراودات خود با آن را با ارقام پایین انجام داده است، مغولستان است که 79.8هزار دلار کالا از ایران دریافت کرده است و بعد از کشورهایی که ذکر شد، کمترین میزان مراودات تجاری با ایران را به نام خود ثبت کرده است. بر این اساس، ایران چیزی حدود 230 میلیون تومان به این کشور صادر کرده است. در عین حال، ماداگاسکار نیز مانند مغولستان با ارقام پایین مراودات کالایی با ایران روبروست

به‌طوری که در سال گذشته 72.1هزار دلار از ایران به این کشور صادرات صورت گرفته است. در میان این ارقام، گواتمالا نیز رقمی مشابه و حدود 71.7هزار دلار را در تجارت خرد با ایران به ثبت رسانده است.بر اساس آمار، ایران 1.9هزار کیلوگرم به این کشور صادرات داشته است.

کمی کمتر از این کشورها، نام گامبیا نیز به ثبت رسیده است بطوری که در سال گذشته رقمی معادل 47.2هزار دلار در مراودات تجاری ایران با این کشور به ثبت رسیده است. پورتوریکو نیز از کشورهایی است که این ارقام پایین را در تجارت خود با ایران به ثبت رسانده است به‌طوری که تنها 7.4هزار دلار در مراودات ایران با این کشور به ثبت رسیده است.

در میان دیگر کشورهایی که با ارقام خرد از ایران کالا دریافت کرده‌‌اند، می‌توان به آرژانتین، گامبیا، پاناما، پورتوریکو و استونی اشاره کرد. صادرات ایران به این کشورها در سال گذشته به حدی پایین بوده است که مساله صرفه اقتصادی این صادرات را به میان می‌آورد. بر این اساس باید پرسید که آیا صادرات با این ارقام اندک به کشورهایی که در برخی موارد مانند آرژانتین از ایران بسیار دور هستند، اساسا می‌تواند مقرون به صرفه باشد یا باید در سیاست‌های صادراتی ایران قدری تجدیدنظر کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر