اذعان وزارت صنعت به ضعف‌های صادرات

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۱۵

گروه تجارت| پیش‌بینی افزایش 10میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و رسیدن به صادرات 50 میلیارد دلاری در سال جاری از سوی متولیان تجارت خارجی کشور درحالی مطرح می‌شود که مدیریت تعرفه واردات جهت حمایت از کالاهایی که تولید داخلی دارند، بهینه‌سازی نرخ ارز برای واردات، حرکت به سمت

تک ‌نرخی شدن ارز و نیز جلوگیری از قاچاق کالا و همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ضروریات مهم برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود. در این زمینه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و کاهش آسیب‌پذیری ناشی از شوک‌های اقتصادی، افزایش یا ایجاد اشتغال در بخش‌های ذی‌ربط و ارتقای رفاه و نیز حفظ تراز مثبت در سال جاری از نتایج مورد انتظار این هدف‌گذاری است. این در شرایطی است که قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌های بین‌المللی در اندازه‌های جهانی نداریم، گفت: شرکت‌های صادراتی ما غیرحرفه‌یی و فاقد قدرت رقابت‌پذیری بالا هستند؛ ضمن اینکه شاهد رقابت مخرب شرکت‌های ایرانی در بازارهای هدف هستیم.

مجتبی خسروتاج افزود: این نوع رفتارها در نهایت به زیان بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی می‌شود. وی به برخی چالش‌های فرهنگی حاکم بر فضای کسب و کار کشور اشاره کرد و گفت: ترجیح بنگاه‌های تولیدی به صادرات محصولات خود به صورت مستقل، پایین بودن روحیه کار جمعی، عدم اعتماد به سیاست‌ها و تصمیمات و حمایت‌های دولت در بلندمدت، اعتقاد به توان اجرایی خود فراتر از کار جمعی ازجمله چالش‌های فراروی فعالان اقتصادی در واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و صادراتی کشور است. خسروتاج همچنین به نبود یک ساختار مشخص تشویقی و حمایتی در جهت ایجاد شرکت‌های بازرگانی تخصصی و عمومی صادراتی اشاره کرد و افزود: قوانین و مقررات دست و پاگیر حاکم بر فضای کسب و کار نظیر نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، عدم استرداد به موقع مالیات بر ارزش‌افزوده، گره زدن صدور کارت بازرگانی به مفاصا حساب مالیاتی و تامین اجتماعی، شفاف نبودن نقش شرکت‌های صادراتی به عنوان واسطه‌های بازرگانی در دولت و فضای کسب و کار و عدم وجود مشوق‌ها و حمایت‌های مشخص و هدفمند از ایجاد شرکت‌های بازرگانی تخصصی و عمومی صادراتی از دیگر چالش‌هایی هستند که این بخش با آنها مواجه است.


نرخ جوایز صادراتی؛ نیم تا 3 درصد

در این راستا، معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز میزان جایزه صادراتی را نیم تا 3درصد اعلام کرد. به گفته سیدحمید پورمحمدی، صادرکنندگانی که امسال برای

نخستین ‌بار به صادرات روی آورده‌اند یا صادرات خود را نسبت به سال 1394 افزایش داده‌اند؛ متناسب با میزان افزایش صادرات از نیم درصد تا 3درصد جایزه صادراتی برخوردار می‌شوند که کمترین میزان صادرات برای برخورداری از جوایز صادراتی یک میلیون دلار است و شرکت‌های بزرگ صادراتی که ارزش صادرات سال 95 آنها بیش از 20میلیون دلار باشد، درصد جایزه صادراتی آنها به یک و نیم برابر افزایش می‌یابد. پورمحمدی تراز تجاری سال گذشته کشور را 9/0درصد اعلام کرد و افزود: پارسال 6 میلیارد و 700میلیون دلار میعانات گازی و 35میلیارد و 700میلیون دلار محصولات پتروشیمی و سایر کالاها صادر شد. همچنین صادرات محصولات پتروشیمی و سایر کالاها نیز از لحاظ وزن 34درصد و از نظر ارزش 6/7درصد رشد کرد. به گفته وی با صندوق توسعه ملی نیز توافق‌هایی صورت گرفته است که بر این اساس مبلغ 20هزار میلیارد ریال به صورت ریالی در بانک‌های عامل(توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، صادرات، سپه، تجارت) سرمایه‌گذاری می‌شود تا تسهیلاتی با نرخ 16درصد به بخش صنعت و معدن و 14درصد به بخش کشاورزی اختصاص داده شود. به گفته وی علاوه بر 20هزار میلیارد دلاری که از طریق صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات در نظر گرفته شده است 33هزار میلیارد ریال دیگر نیز از منابع نظام بانکی برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی شده تا جمع منابع ریالی برای حمایت از صادرات غیرنفتی به رقم 53 هزار میلیارد ریال برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر