اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۱۰

وجود مازاد عرضه

در بازار مسکن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی بااشاره به مازاد مسکن در کشور گفت: به‌دلیل رکود در بازار سازندگان در دو، سه سال اخیر تعدادی مسکن ساختند و نتوانستند به‌فروش برسانند و اگر تا یک سال هم تولید بازار اضافه نشود عرضه و تقاضا برهم نمی‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، علی چگینی افزود: با ورود وام‌ها از خرداد ماه، رونق آرام آرام به بازار مسکن بازمی‌گردد به‌طوری که سازندگان واحدهای خود را به‌فروش می‌رسانند و واحدهای نیمه‌کاره را تکمیل می‌کنند.

به گفته وی، زمانی که وام‌ها وارد بازار مسکن شود سازندگان اقدام به دریافت پروانه ساختمانی می‌کنند و برنامه‌های حمایت از عرضه هم وجود دارد. چگینی بااشاره به تمایل به کاهش نرخ سود تسهیلات تصریح کرد: این اقدام باعث می‌شود منابع کمتری وارد بانک‌ها شده و اگر بخش مسکن جذاب شود وارد این بخش هم می‌شود.

چگینی گفت: تعیین نرخ سود تسهیلات مسکن به‌عهده وزارت راه‌وشهرسازی نیست و نرخ سود تسهیلات در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تصویب می‌شود. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی افزود: اگر مقدار تغییر در کاهش سود سپرده‌ها زیاد شود ممکن است تاثیر دوگانه‌یی داشته باشد و آمار ساخت‌وساز را بالا ببرد اما چنین تصوری نداریم که به صورت ناگهانی درصد قابل‌توجهی تغییر در بازار مسکن ایجاد کند.


کاهش معاملات مسکن کشور در اردیبهشت95

در اردیبهشت ماه سال جاری تعداد معاملات خرید و فروش مسکن کل کشور با افت 35درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اعلام این خبر گفت: در اردیبهشت95 شاهد انعقاد 60هزار و 535قرارداد خریدوفروش مسکن در کل کشور بودیم این درحالی است که اردیبهشت94 تعداد قراردادهای خریدوفروش 95هزار و 211مورد بود. به گزارش ایسنا، حسام عقبایی افزود: اجاره افت چندانی در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته نداشت. در اردیبهشت امسال 59هزار و 462مورد قرارداد اجاره در کل کشور داشتیم که این رقم در مدت مشابه سال قبل 60هزار و 479مورد بود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک، تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در تهران را نیز اعلام کرد و گفت: در اردیبهشت95 شاهد انعقاد 17هزار و 83قرارداد خریدوفروش مسکن در شهر تهران بودیم که این رقم در مدت مشابه سال قبل 17هزار و 157مورد بود که اختلاف چندانی با هم ندارند.

عقبایی ادامه داد: در بخش اجاره شهر تهران نیز 18هزار و 225قرارداد در اردیبهشت ماه داشتیم که با رشد 7.8درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود؛ چراکه در اردیبهشت94 شاهد انعقاد 16هزار و 901قرارداد اجاره در شهر تهران بودیم.


سکونت 5/1میلیون نفر تهرانی‌ در بافت‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بااشاره به استقرار ۴۹دفتر خدمات نوسازی در ۱۴۹محله در سطح شهر تهران گفت: یک و نیم میلیون نفر از جمعیت پایتخت ساکن بافت‌های فرسوده هستند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، عبادالله فتح‌اللهی افزود: ۳۷۶۸هکتار از مساحت تهران را بافت‌های فرسوده در بر گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه حدود ۲۰۵هزار پلاک از یک میلیون پلاک موجود در شهر تهران در بافت‌های فرسوده واقع شده، یادآور شد: براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، مجموعه محلاتی که بیش از ۵۰درصد آنها ریزدانه، نفوذناپذیر و فاقد استحکام مهندسی باشند، با عنوان بافت فرسوده تعریف شده‌اند. فتح‌اللهی با بیان اینکه سرانه خانوارهای مستقر در پلاک‌های ریزدانه در بافت‌های فرسوده بسیار بالاست، تصریح کرد: اغلب خانواده‌های ساکن در پلاک‌های ریزدانه بخشی از هزینه معیشت خود را با انجام فعالیت‌های اقتصادی در محل زندگی‌شان کسب می‌کنند که همین امر مقاومت و اجتناب ساکنان جهت اقدام به نوسازی منزل ناپایدار و فرسوده را در پی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر