تاراج باغ‌های تهران با روند کنونی

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۰۸

گروه راه و شهرسازی

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: روش فعلی ساخت‌وساز در باغات منجر به تاراج باغات شهر تهران شده است. رحمت‌الله حافظی در جریان دویست و شصت و دومین جلسه شورا با بیان اینکه در مورد صیانت از باغات، اعلام شده قانون بالادستی مصوبه شورای انقلاب، قوی‌تر است، گفت: مگر ما می‌خواهیم قانون را تغییر دهیم. این قانون سرجای خود باقی خواهد ماند و پیشنهاد کمیسیون سلامت، اصلاح دستورالعمل اجرایی قانون است. این‌گونه اظهارنظرها نشان از بی‌اطلاعی است، از سال‌ها قبل تا امروز با استناد به این قانون، ساخت‌وساز در باغات انجام می‌شد و امروز ما می‌گوییم روش ساخت‌وساز در باغات باید تغییر یابد. او با بیان اینکه روش فعلی ساخت‌وساز در باغات منجر به تاراج باغات شهر تهران شده است، تاکید کرد: براساس مصوبه الزامات اجرایی ساخت‌وساز در باغات و دستورالعمل ماده۱۴ پیوست طرح جامع، به مالک اجازه داده می‌شود که در ۳۰درصد مساحت باغ ساخت‌وساز صورت گیرد همچنین مطابق با این مصوبه ۴۵درصد از مساحت باغ در منفی دو طبقه گودبرداری و در ارتفاع نیز از ۱۱تا ۲۱طبقه ساخته شود. البته در ساخت‌وسازهای بالای ۱۱طبقه، مجوز کمیسیون ماده۵ الزامی است. در عمل با انجام عملیات ساخت‌وساز، بیش از ۷۰درصد باغ از بین می‌رود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه به استناد قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آیین نامه ذیل آن ساخت‌وساز در باغات نباید صورت گیرد، افزود: نظر کارشناسی کمیسیون سلامت شورای شهر صدور مجوز ۲تا ۳طبقه در باغات است. برخی دوستان این اظهارنظر کارشناسی را بی‌عدالتی تعبیر می‌کنند. اگر چنین اعتقادی دارید آن زمانی که خدمت مقام معظم رهبری بودید باید این بی‌عدالتی را اعلام می‌کردید نه هم‌اکنون. ۲۰سال مکرر تذکر داده می‌شود، آن زمان نگفتید این بی‌عدالتی است. با این شرایط و رفتارها داعیه تبعیت از ولایت و رهبری را دارید؟ حافظی با بیان اینکه اگر همه اعضا از کلیات و جزییات طرح صیانت از باغات دفاع کرده‌اند، جای نگرانی وجود ندارد، اظهار کرد: می‌توان برای روشن‌سازی، متن مذاکرات را دراختیار افکار عمومی قرار داد. از دو سال پیش تذکرات و انتقاداتم را نسبت به عملکرد شهرداری و حتی شورای شهر تهران اعلام کردم، اگر از حقوق مردم صیانت می‌کنم از آن تعبیر به رویکرد پوپولیستی و عوامفریبی نشود، این بی‌انصافی است.


وضعیت ایمنی بوستان‌های پایتخت؟

حدود 6 روز از مرگ فاطمه کوچولو کودک 5ساله‌یی که به‌دلیل افتادن در قسمت مکش آب در حوضچه پارک کوهسار جان خود را از دست داده، می‌گذرد و حالا اعضای شورای شهر در نخستین جلسه خود نسبت به بررسی زوایای مختلف این حادثه در صحن علنی اقدام می‌کنند و آنگونه که اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران عنوان کرده، قرار است سازمان پارک‌ها با ارائه طرحی، طی زمان مشخص نسبت به اصلاح وسایلی که می‌تواند برای کودکان خطرساز باشد در پارک‌ها اقدام کند. رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران نیز در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران ضمن ابراز تاسف از حادثه اخیر بوستان شهدای گمنام منطقه15، خواستار بررسی وضعیت ایمنی کلیه بوستان‌های تهران در بازه زمانی مشخص و ارائه گزارش آن توسط شهرداری تهران در صحن علنی پارلمان شهری پایتخت شد. مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود در دویست و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران، ضمن تاکید بر ضرورت شناسایی مسببان این حادثه گفت: باید مراقب باشیم تا در شلوغی رسیدگی به علل حادثه و پاسخگویی به رسانه‌ها مظلوم کشی رخ ندهد و سهم هرکسی اعم از پیمانکار، ناظر و مدیر که مسوولیتی در این حادثه داشته با هم دیده شود. مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز پس از استماع سخنان شاکری از پیشنهاد ارائه گزارش ایمنی پارک‌ها در شورای شهر استقبال کرد و مقرر شد این گزارش در آینده نزدیک به صحن بیاید.


تناقض آماری طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

مجتبی شاکری با انتقاد از نحوه پوشش اخبار صحن علنی هفته گذشته توسط اخبار 20:30 نیز گفت: این بخش خبری استدلال‌های بنده در مخالفت با طرح نگارخانه‌یی به وسعت یک شهر را پخش نکرد و در مقابل اظهارات مخالفان بنده به‌طور کامل پخش شد. شاکری که 35مورد از تابلوهای نصب شده در سطح شهر در قالب نگارخانه‌یی به وسعت یک شهر را برای همکاران خود در شورای شهر به نمایش گذاشت، خاطرنشان کرد: در تذکر هفته گذشته به موضوع جانمایی نادرست تابلوها و تابلوهای گنگ و نامفهومی که به نمایش گذاشته شده اشاره کردم که نمونه‌هایی از آنها را نیز به همراه آورده‌ام.

وی بااشاره به تناقض آمارهای اعلام شده درباره طرح نگارخانه‌یی به وسعت یک شهر گفت: رییس سازمان زیباسازی تعداد تصاویر را 800مورد عنوان کرد و معاون وی 1600مورد و در عین حال در گزارش رسمی و مکتوب تعداد تابلوها 2900مورد اعلام شده است. این درحالی است که برابر گزارش شهرداری تهران 200تابلو متناسب با نیمه شعبان و 200تابلو با موضوع آزادسازی خرمشهر نیز نصب شده بود. بنابراین نیمه شعبان و فتح خرمشهر با این سهم اندک از تبلیغات محیطی در میان 2900تابلوی طرح نگارخانه‌یی به وسعت یک شهر گم شد، ضمن اینکه جانمایی آثار هنری در کنار بزرگراه و خیابان هیچ توجیه علمی، منطقی و هنری ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر