پاسخ به نیازهای مهارتی بازار با یک درصد از بودجه آموزش

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۰۳

گروه اقصاد اجتماعی سپیده پیری

محمدامین سازگارنژاد معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح دیروز در نخستین نشست خبری خود بعد از قبول ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که درمحل این سازمان برگزار شد، میزبان اهالی رسانه شد. سازگارنژاد مهارت آموزی را نیاز امروز جهان پیچیده و متکثر خواند و گفت: «ایران باید خود را مجهز به ویژگی‌های دنیای مدرن کند، هدف دشواری که با ارتقای مهارت آموزی محقق می‌شود. اگر به دنبال پاسخی مطمئن برای مساله بیکاری به عنوان دغدغه ملی هستیم باید توجه داشته باشیم که پیش‌نیازهای ورود به این موضوع کمک به ارتقای مهارت‌آموزی است.»


جذب 30درصد مربیان حق‌التدریس

ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور توضیحاتش را با ارائه گزارشی از تغییرات و اقدامات صورت گرفته در این سازمان پس از تغییر ریاست آغاز کرد و افزود: «یکی از الزامات قانونی در برنامه پنجم و ششم توسعه چابک‌سازی دولت بوده است ما نیز تلاش کردیم جهت تحقق این امر اقداماتی را از درون سازمان آغاز کنیم به همین منظور تعداد باکس‌های مدیریتی را از 23باکس به 12تقلیل دادیم. همچنین دوری از آموزش‌های موازی با وجود فعالیت آموزشگاه‌های خصوصی را از دستور کار خود خارج کردیم چرا که معتقدیم آنجا که مردم می‌توانند ورود کنند و خوش بدرخشند ما باید عقب بنشینیم.»سازگارنژاد تعیین وضعیت 4هزار نیروی انسانی سازمان در قالب مربیان حق‌التدریس را از اولویت‌های کاری خود دانست و گفت: «تاکنون موفق به جذب 30درصد مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای شده‌ایم و برای تعیین تکلیف مابقی باید منتظر اعلام پست از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باشیم.

در واقع باید از سایر سازمان‌ها پست گرفته و به سازمان ما داده شود آن هم در شرایطی که جنگ پست در کشور با سپاهی از کارمندان دارد کشور را ویران می‌کند.»

سهم 1.4درصدی مهارت از بودجه آموزشی

وی به هوشمند‌سازی مدیریت هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: «روح اقتصاد مقاومتی در اصلاح هزینه‌هاست. برای تحقق این مهم توجهمان را بر آموزش‌های سفارش محور معطوف کرده‌ایم. نیازسنجی دقیقی از اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون صورت گرفته تا مهارت‌های مورد نیاز آنها را در دستور کار قرار داده و اشتغال پایداری مد نظر مردم و مسوولان را محقق کنیم. معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به مسابقات ملی و جهانی مهارت در پاییز سال جاری اشاره کرد و افزود: «اکنون در مرحله گزینش شهرستان و استان این مسابقات هستیم و آمادگی داریم تا در 40رشته جوانان توانمند زیر 21سال ایرانی را به مسابقات ابوذبی اعزام کنیم. همچنین همه برگزیدگان مسابقات ملی و جهانی مهارت از تسهیلات ویژه صندوق کارآفرینی امید بهره مند می‌شوند که رقمی در حدود 10 تا 40میلیون تومان در نظر گرفته شده است.» رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر تجهیز دنیا به تکنولوژی‌های شبیه ساز با هدف کاهش هزینه‌های آموزشی اعلام کرد که در 10سال گذشته از تعامل جهانی و دریافت تکنولوژی‌های آموزش شبیه‌سازی عقب مانده‌ایم که باید به سرعت جبران شود.

این مقام مسوول به سهم آموزش در بودجه کشور اشاره کرد و افزود: «سهم بودجه آموزش و پرورش 69درصد، آموزش عالی 29درصد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تنها 1.4درصد از کل بودجه 40هزار میلیارد تومانی آموزش است. سازگارنژاد درباره رابطه میان بودجه آموزش‌های مهارت و سهم آن در تولید ناخالص داخلی گفت: رابطه معنا داری میان این دو مقوله وجود دارد اما سهم اندک بودجه آموزش مهارت در ایران از سهم کل بودجه آموزشی دشواری‌های زیادی را در این مهم ایجاد می‌کند. وی با اشاره به اینکه سهم بودجه آموزش‌های مهارت در سال1394 از بودجه آموزشی کشور 1.25درصد بود، گفت: این سهم در بودجه سال جاری به 1.4درصد رسیده که هنوز بسیار اندک است. باید برای افزایش بودجه آموزش‌های مهارتی در کشور نگاه هوشمندانه داشته باشیم و بتوانیم برنامه‌ریزان بودجه‌یی را برای تخصیص بودجه آموزش‌های مهارتی در کشور قانع کنیم.

نکته قابل توجه اینکه، با وجود آنکه 29درصد از بودجه آموزش به آموزش عالی اختصاص می‌یابد اما بخش اعظم مهارت آموزان این سازمان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر اشتغال تحصیلکردگان دانشگاهی مستلزم هزینه کرد دوباره بودجه از دو کانال متفاوت است. از سوی دیگر سالانه 500هزار دانش‌آموز افاغنه با صرف هزینه‌یی در حدود 100میلیارد تومان در کشور تحصیل می‌کنند و این دقیقا دو برابر بودجه سازمان فنی و حرفه‌یی است. از سوی دیگر سالانه یک‌میلیارد و 400میلیون تومان صرف پرداخت هزینه بیمه بیکارانی می‌شود که باید برای ورود به بازار کار مهارت ببینند.


ما ضامن اشتغال نیستیم

وی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به نامگذاری سال 1395 به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» باید اقتصاد را درون‌زا کنیم و برای تحقق این مهم به ارتقای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیاز داریم. درون‌زا کردن اقتصاد می‌تواند ما را از گزندهای بی‌شمار بیرونی مصون نگه دارد و از دید دولت حصول به اقتصاد مقاومتی آینده ساز رشد و توسعه است. وی ضمن اشاره به دوره پسابرجام گفت: شرایط جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد شده که رشد با ثبات غیر تورمی را در طول برنامه پنج ساله ششم فراهم کرده است. سازگارنژاد همچنین اعلام کرد که «به دنبال نشست‌های متعددی که با معاونت‌های اشتغال و تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم اعلام کردیم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آمادگی کامل برای نیازهای آموزشی در تمام بخش‌ها را دارد و می‌تواند استانداردها و برنامه آموزشی خود را با نیاز بازار کار منعطف کند. همچنین نشست‌های متعددی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) داشتیم تا بتوانیم با آموزش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زمینه توسعه را بیشتر فراهم کنیم.»وی درباره برنامه‌های آموزش مهارت در سال 1394 گفت: سال گذشته 130میلیون نفر ساعت در بخش دولتی و 141میلیون نفر ساعت در بخش غیر دولتی آموزش مهارت کسب کردند. این در حالی است که ما ضامن اشتغال افراد نیستیم اما دغدغه آن را داریم. رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور درپایان گفت: «بهبود آموزش فنی و حرفه‌ای برای افزایش مهارت نیروی کار فعال و آماده‌سازی کارجویان جهت ورود به بازار اشتغال، ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار و روستایی تدوین استانداردهای خلاق حرفه‌ای، فرهنگ کارو مهارت

از جمله برنامه‌های این سازمان در جهت اقتصادمقاومتی است که گام به گام به دنبال تحقق آن هستیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر