کسب درآمد از تولید ورمی کمپوست

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۹۶

علی بختیاری| تولید‌کننده ورمی کمپوست|

تمرکز صنعت تولید ورمی کمپوست و پرورش کرم خاکی روی دو محصول است: اول ورمی کمپوست که یک نوع کود آلی ارگانیک هست. دوم پرورش کرم ایزینیا که در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

در روش اول؛ هر خوراکی را که قیمت پایینی داشته باشد و کرم نیز بتواند آن را بخورد تهیه می‌شود، بعد از خورده شدن توسط کرم و دفع و به عنوان ورمی کمپوست، بهترین کود ارگانیک استفاده می‌شود. برای اینکار در ایران معمولا از دو روش پشته‌یی یا سبدی استفاده می‌شود که در روش پشته‌یی خوراک و بستر مورد نیاز روی زمین درست می‌شود و با تزریق کرم به آن، بعد از چند ماه تمام آن پشته تبدیل به ورمی کمپوست شده و کرم موجود در آن نیز چندین برابر می‌شود.

در روش سبدی غذای کرم در سبدهای پلاستیکی تولید ورمی کمپوست ریخته شده و بعد از دو ماه نگهداری تمامی مواد موجود در سبد تبدیل به ورمی کمپوست شده و کرم‌های موجود در سبد نیز زیاد می‌شود و آماده فروش است. درحال حاضر خوشبختانه اقبال عمومی به این کود رو به افزایش است و فروشندگان این کود سود بسیار خوبی از فروش آن به دست می‌آورند. چرا قیمت محصول نهایی چندین برابر قیمت مواد اولیه می‌باشد. اگر تولید برای کود ورمی تولید خودتان بازار یابی مناسبی داشته باشید می‌توانید محصول یکسال خود را حتی پیش فروش بکنید و اگر هم بازاریابی نکنید که تکلیف مشخص است. مجبور می‌شوید به کمترین قیمت به دلالان بازار بفروشید. از طرفی یکی از مقاصد بزرگ تولید ورمی کمپوست و پرورش کرم خاکی، صادرات آن به دیگر کشور‌ها است چراکه صنعت ورمی کمپوست در جهان رو به گسترش روزافزون است و از طرف دیگر خود کرم نیز به صورت مستقیم می‌تواند هدف بازارهای صادراتی قرار گیرد.

در روش دوم کرم ایزینیا یا همان کرم کمپوست؛ بعد از یک مدت که کود ورمی تولید شد، کرم اولیه معمولا چندین برابر می‌شود و تولید‌کننده می‌تواند این کرم را مستقیما به تولید‌کنندگان ورمی کمپوست بفروشد. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته برای افزایش چشمگیر محصول از بستر ورمی کمپوست به همراه کرم برای هر درخت یا گیاه استفاده می‌شود. چراکه علاوه بر کود ورمی کمپوست، خود کرم نیز به حاصلخیزی خاک کمک شایانی می‌کند. لذا کشاورزان ایرانی که نیاز به محصول با کیفیت بالا یا صادراتی داشته باشند می‌توانند با اضافه کردن این معجزه طبیعت یعنی کرم خاکی به باغستان خود از نتایج حیرت‌انگیز آن بهره ببرند.

به خاطر داشته باشید که در هر شرایطی اگر هزینه نهایی تولید شما از قیمت بازار پایین‌تر باشد شما سود خواهید کرد. بنابراین باید با کسب راهنمایی و یا مطالعه لازم، نرخ بهره‌وری افزایش پیدا کند تا هزینه نهایی کسانی که به فکر تولید این محصول هستند، کاهش پیدا کند و نهایتا سود افزایش پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر