خبر

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۹۰

هشدار نسبت به احتمال تحریم سایبری علیه ایران

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور از احتمال تحریم سایبری علیه کشورمان خبر داد و گفت: ممکن است حوزه جدیدی از تحریم سایبری علیه کشور شکل بگیرد. به گزارش تسنیم، سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نمایشگاه صنعت بومی سایبری با بیان اینکه «شاهد تحولات تهدیدات علیه کشورمان هستیم»، گفت: تهدیدات به‌لحاظ کمی و کیفی تغییر یافته‌اند. وی افزود: باید به فضای سایبر نگاه هوشمندانه داشت و نباید آن را تهدید صرف یا فرصت ایده‌آل بدانیم. رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر دفاع سایبری هوشمندانه از سرمایه و اقتصاد کشور تصریح کرد: امروز نمی‌توانیم نیروهای مسلح را خارج از فضای سایبر تلقی کنیم، منتهی حوزه‌های جدیدی از رقابت و جنگ در ضمن آن شکل می‌گیرد که به‌کارگیری پهپادهای شناسایی و تهاجمی نمونه‌یی از جنگ سایبری است. سردار جلالی ادامه داد: به عنوان مثال نطنز را که نگاه می‌کنیم سرمایه‌یی فیزیکی است که می‌توان به آن سرمایه تهدید سایبری انجام داد، لذا باید ‌دنبال توسعه سایبرمحور در کشور باشیم، حتی برای طرح‌ریزی و تصمیم‌گیری و فرمان دادن ناگزیر از استفاده از فضای سایبر هستیم. وی با بیان اینکه دارایی‌های کشور رفته رفته به دارایی‌های سایبر تبدیل می‌شود، تصریح کرد: فضای سایبر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در حوزه نظامی نیز برای مقابله با دشمنان باید در سطح ملی و لبه‌های دانش حرکت کنیم تا بتوانیم مقابله کنیم؛ اگر نتوانیم در این فضا به نتایج موفقیت‌آمیز برسیم همه حوزه‌های کشور تحت تاثیر قدرت‌ها قرار خواهد گرفت. سردار جلالی تاکید کرد: باید در فضای سایبر انباشت قدرت کنیم. قدرت آینده قدرت سایبری است و باید به این فضا یک نگاه صنعتی داشته باشیم، اما متاسفانه نگاه محدودانه‌یی به توسعه شبکه ملی اطلاعات وجود دارد. وی از احتمال تحریم سایبری علیه کشورمان خبر داد و گفت: ممکن است حوزه جدیدی از تحریم سایبری علیه کشور شکل بگیرد و این نیازمند پایش فضا و شرایط دشمن است و هوشیاری بسیاری می‌طلبد. وی همچنین با اشاره به اینکه توسعه فضای سایبری در زمینه انتخابات و مسائل سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در فضای انتخابات نیز شاهد هستیم که از توسعه تکنولوژی‌های سایبری استفاده می‌شود و این توانمندی یا در جهت رقابت‌های انتخاباتی یا حتی جهت مقابله با نظام از سوی عده‌یی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حوزه جدید تحریم‌ها در فضای سایبری شکل خواهد گرفت و ما باید با هوشیاری بسیار و پالایش اقدامات دشمن خود را در زمینه مقابله با این تحریم آماده کنیم. رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: زمانی به دولت سابق هشدار دادیم که ما در آستانه تحریم‌های نفتی هستیم، اما آنها گفتند دنیا نمی‌تواند خودش را از نفت ایران محروم کند، اما دیدیم که تحریم شدیم؛ امروز هم هشدار می‌دهیم به تحریم سایبری، و باید وابستگی به آن در کشور به حداقل برسد و هوشیاری به خرج دهیم و نخستین قدم نیز توسعه شبکه ملی اطلاعات و حذف بهانه‌جویی در این زمینه است.



توضیح پلیس فتا در خصوص هک سایت‌ها

رییس پلیس فتا با ارائه توضیحات کاملی از حمله هکرهای سعودی به ۸ سایت ایرانی از شناسایی آی‌پی هکرهای عربستانی توسط پلیس خبر داد و گفت: حمله به سایت‌های عربستانی اقدام احساسی هکرها بوده و هیچ حمله سازمان یافته‌یی از سوی کشورمان رخ نداده است. به گزارش تسنیم، سردار کمال هادیانفر ظهر دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در خصوص ارائه توضیحاتی درباره حمله هکرهای عربستانی به سایت‌های ایرانی در تشریح پیگیری‌های پلیس اظهار کرد: در تاریخ 4 خرداد امسال حمله سایبری از سوی سه کشور با محوریت هکرهای عربستانی به سایت‌های ایرانی توسط پلیس فتا رصد شد که در این حملات سایت مرکز آمار مورد هدف قرار گرفت. وی با بیان اینکه هکرهای حمله‌کننده به این سایت در لول متوسط قرار داشتند، افزود: حمله انجام شده به این سایت از نوع حمله «دی‌فیس» بود که از نظر فنی چندان ارزشمند نیست و فقط لوگو یا صفحه اصلی سایت را تغییر می‌دهد. هادیانفر در خصوص شناسایی شدن هکرهای حمله‌کننده به این سایت نیز گفت: این هکر تحت عنوان داعس به سایت مرکز آمار حمله‌ور شد که متاسفانه در برخی رسانه‌ها به اشتباه عنوان داعش عنوان اصلی این حملات ذکر شده بود.

رییس پلیس فتا با تاکید بر اینکه به دنبال اقدامات پلیس فتا چند هکر اصلی این حمله شناسایی شدند، افزود: پس از شناسایی آی‌پی هکرهای مذکور و شناسایی محل این آی‌پی‌ها در کشور عربستان، گزارش موضوع از طریق پلیس اینترپل به کشور عربستان و پلیس سایبری این کشور اعلام شد تا پیگیری‌های لازم برای دستگیری این افراد که دست به اقدام مجرمانه زدند، انجام شود. هادیانفر ادامه داد: در حال حاضر هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر اینکه کشور عربستان در پس این حملات قرار داشته وجود ندارد و به نظر می‌رسد این دو، سه هکر سابقه‌دار شخصا دست به این حملات زدند. وی در ادامه سخنانش افزود: در مجموع از تاریخ 4 تا 8 خردادماه 8 سایت ایرانی مورد حمله قرار گرفتند که دو سایت مورد هدف با منشا داخلی توسط هکرها آسیب دیدند و 6 سایت دیگر با روش دی‌فی مورد حمله قرار گرفتند. رییس پلیس فتای کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه سطح حملات این هکرها گسترده نبود و هیچ اطلاعاتی از بانک‌های اطلاعاتی این سایت به سرقت نرفته است. وی عنوان کرد: از میان سایت‌های مورد حمله چند سایت قوه قضاییه نیز در لیست سایت‌های هدف قرار داشتند. هادیانفر در پاسخ به سوال دیگر در خصوص انجام اقدام متقابل در هک چند سایت عربستانی توسط هکرهای ایرانی گفت: هیچ کار سازمان یافته‌یی از سمت کشورمان علیه سایت‌های کشور عربستان صورت نگرفته و احتمال دارد هکرهایی که دست به این اقدام زدند در اقدامی احساسی به سایت‌های عربستانی حمله کرده باشند. همچنین ممکن است هکرهای حمله‌کننده به این سایت‌ها با زامبی کردن آی‌تی‌های ایرانی به سایت‌های عربستانی حمله کرده باشند. وی در ادامه گفت: به دنبال حملات هنوز هیچ گزارشی از سوی پلیس عربستان به دست ما نرسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر