اثر کاهنده خودرویی‌ها بر شاخص‌ها

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۷۴

گروه بورس

روز گذشته به‌دنبال تاثیرپذیری از صنعت خودرو، اغلب نمادها و شاخص‌های بازار افت شدیدی را تجربه کردند. اثر کاهشی صنعت خودرو همانند ماه‌های گذشته، دیروز نیز سبب ریزش ناگهانی ارزش معاملات به رقم 195میلیارد تومان شد که باتوجه رقم 228 میلیارد تومانی روز قبل از آن، 13درصد کاهش داشت.

دیروز به‌دنبال بازگشایی نماد «خساپا» (در روز شنبه) از گروه خودرو و ساخت قطعات بعد از حدود 96روز، حدود 240میلیون سهم در 14هزار مورد معاملاتی به ارزش 307میلیارد ریال در میان سهامداران جابه‌جا شد که با اختلاف حدود 40هزار میلیارد ریالی نسبت به نماد «فاذر»، در صدر برترین سهم‌ها در بازار بورس قرار گرفت. در مجموع با وجود اینکه افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه در بازار روز گذشته دیده شد، ولی شاخص کل بورس از ابتدای ساعات معاملات تحت تاثیر نمادهای «شبندر»، «وبملت» و «رمپنا» شاهد ریزش حدود 303واحدی بود که در نهایت تا مرز 76هزار و 387واحدی متوقف شد.

به گزارش «تعادل»، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با کاهش 303واحدی به رقم 76هزار و 387واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 28واحد کاهش عدد 13هزار و 861واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 370واحدی به رقم 84هزار و 986واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 217واحدی به عدد 53هزار و 482واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 635واحدی به رقم 166هزار و 857واحد دست یافت. در مجموع ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 194میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 954میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 70هزار و 47 نوبت داد و ستد بود.

براساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس با 60واحد، بانک ملت با 48واحد و گروه مپنا با 40واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان با 33واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 16واحد و ملی صنایع مس ایران با 12واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

طی این معاملات، نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی لقمان، صنایع لاستیکی سهند، داروسازی ابوریحان، شیمیدارویی داروپخش، نفت پارس، کاشی و سرامیک الوند، ایران یاساتایر و راور، کشت صنعت پیاذر، فولاد امیرکبیر کاشان، فرو سیلیس ایران، پلاسکوکار سایپا، توکارنگ فولاد سپاهان، آس‌پ داروسازی سبحان انکولوژی، نفت پاسارگاد از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری سایپا تولید مواد اولیه داروپخش، لابراتوارهای سینادارو، توسعه معادن روی ایران، سیمان فارس، لیزینگ ایرانیان، قاسم ایران، کشت و صنعت چین و بیمه پاسارگاد متوقف شدند. روز گذشته همچنین تعداد 2میلیون و صد هزار برگ اوراق اجاره‌یی هواپیمایی ماهان به قیمت اسمی هر ورقه صد هزار تومان در بازار فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد که با اقبال خریداران این اوراق مواجه بود. این اوراق با سررسید 4ساله و با نرخ سود 21درصد بوده که سود آن هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود. هم‌اکنون با توجه به اقبال خریداران فرابورس مجبور به استفاده از مکانیسم تسهیم به نسبت در این پذیره‌نویسی شده است.


عرضه‌های تالار نقره‌ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یکشنبه 9 خردادماه، میزبان عرضه 43 هزار و 86 تن مس، فولاد و آلومینیوم است. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه 20هزار تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو، 220تن سبدمیلگرد 28 تا 14 - A3 مجتمع فولاد خراسان، 20هزار تن مس کم عیار، یک هزار تن مس مفتول، یک هزار و 500تن مس کاتد، 14تن اکسید مس، 12تن کنسانتره فلزات گرانبها، 140تن سولفور مولیبدن شرکت‌ملی صنایع مس ایران، 100تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال و 100تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان را تجربه می‌کند.

بر این اساس67هزار و 208تن مواد شیمیایی، مواد پلیمری، قیر، وکیوم باتوم و لوب‌کات در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه می‌شود. این گزارش حاکی است، یک هزار تن قیر 6070 شرکت آرتا قیر‌سازان اردبیل، یک هزارتن قیر 6070 شرکت پالایش نگین سیاه آذربایجان، 500تن عایق رطوبتی بایر طوس شرق و 200تن عایق رطوبتی درخشش نقره‌یی شرق در تالار صادراتی بورس کالا عرضه می‌شود. همچنین چهار هزار و 25تن گندم دوروم، شکر سفید، ذرت دانه‌ای، جو دامی در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه می‌شود. علاوه براین، 500تن جو دامی استان سمنان و 503تن جو دامی استان قم در قالب طرح قیمت تضمینی عرضه می‌شود. در جریان معاملات نخستین روز هفته هزار تن آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی بورس انرژی ایران معامله شد. در جلسه معاملاتی دیروز (‌یک‌شنبه 9خرداد 95) بورس انرژی، در رینگ بین‌الملل کالاهای حلال 402 و نفت کوره 280پالایش نفت تبریز عرضه خواهند شد. عرضه‌های فوق در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، بازار روز جاری بورس انرژی ایران را رقم خواهند زد. در جریان معاملات نخستین روز هفته (8خرداد95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال402 و حلال 404پالایش نفت تبریز و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند. کل معاملات صورت گرفته در عرضه‌های عادی و عرضه‌های مازاد معادل 3هزار و 766تن و به ارزش بیش از 30میلیارد و 624میلیون ریال بود. در جریان معاملات این روز 1000تن آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی بورس انرژی ایران معامله شد. در این روز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک‌ سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در تمامی نمادهای فعال، 300قرارداد به ارزشی بیش از 2میلیارد و 813میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در مجموع ارزش کل معاملات روز شنبه در بورس انرژی ایران به بیش از 33میلیارد و 437میلیون ریال بالغ شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر