نبض تالار نقره‌ای در دستان اونس

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۷۳

گروه بورس

بازار سکه آتی طی هفته گذشته تحت تاثیر قیمت اونس طلا، روند کاهشی پیدا کرد. بر این اساس سکه‌های تحویل طولانی‌تر، کاهش بیشتر قیمت را تجربه کردند.

روند کاهشی اونس طلا در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته میلادی به رقم 1212دلار ختم شد و بر این اساس هر گرم طلای 18عیار در روز گذشته با 2000هزار یال معادل 0.2درصد کاهش به رقم یک‌میلیون و 17هزار ریال رسید.

به گزارش «تعادل»، پیش‌بینی افزایش نرخ بهره در امریکا طی ماه‌های آینده و رشد شاخص‌های مالی در بازارهای بزرگ، از سوی کارشناسان به عنوان عوامل کاهش قیمت‌ها تشخیص داده شد که براین اساس نمی‌توان در کوتاه‌مدت انتظار توقف کاهش را داشت. از سوی دیگر در هفته‌های اخیر، خبرهای منتشر شده از اقتصاد امریکا مثبت بوده و روز جمعه ژانت یلن، رییس فدرال رزرو امریکا در سخنرانی خود افزایش نرخ‌های بهره در چند ماه آینده را اقدامی مناسب توصیف کرد. از سوی دیگر در گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی امریکا مشخص شد اکثر اعضای این کمیته با افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک موافق هستند.

بدین‌ترتیب قیمت طلا همزمان با رشد ارزش دلار تحت فشار قرار گرفت اما حال سوالاتی درباره افق بازار این فلز مطرح است. سرمایه‌گذاران مایلند بدانند آیا کاهش قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و آیا در بلندمدت یعنی تا پایان سال جاری میلادی شرایط بازار طلا به همین شکل است یا تغییر خواهد کرد؟

در همین راستا تحلیلگران کامرتس بانک پیش‌بینی کرده‌اند که در پایان سال جاری میلادی قیمت طلا رشد می‌کند و به ۱۲۵۰دلار در هر اونس خواهد رسید و از دید این کارشناسان، قیمت پایین طلا سبب افزایش تقاضای خرید از سوی مصرف‌کنندگان در چین و هند می‌شود. پیش‌بینی شده مصرف طلا در هند امسال ۸۵۰تن تا ۹۰۰تن خواهد بود. در چین نیز مصرف طلا امسال به ۹۰۰تن تا ۱۰۰۰تن خواهد رسید. برای هفته پیش رو نیز انتظار می‌رود فشار بر قیمت طلا ادامه پیدا کند و بعید نیست قیمت‌ها باز هم روند کاهشی داشته باشند.


اونس سکه را پایین کشید

مقاومت قیمت سکه در مرز یک میلیون تومان، تردید معامله‌گران در بازار نقدی را دوچندان کرده است؛ در شرایطی که باوجود این سراشیبی، بازار آتی سکه از موقعیت بهتری برخوردار بوده، البته این موضوع مقارن است با جذابیت‌هایی که بورس کالای ایران در این بازار ایجاد کرده است.

در همین رابطه احمد بیات کارشناس اقتصادی گفت: کاهش وجه تضمین از مهم‌ترین جذابیت‌هایی است که در بازار آتی سکه بورس کالای ایران وجود دارد. در حقیقت هر چه مبلغ وجه تضمین به هر میزانی کاهش یابد، ریسک معاملات نیز به همان میزان افزایش می‌یابد که این موضوع جذابیت معاملات را در زمان رکود بازار افزایش می‌دهد.

احمد بیات افزود: اگرچه این نوع معاملات دقت بیشتر بازیگران بازار آتی را می‌طلبد و براساس مهم‌ترین پارامترهای بازار که روند نرخ ارز و بهای اونس هستند معاملات پیش می‌رود، اما خوشبختانه عمده فعالان بازار آتی قواعد بازی و اهرم‌های بازار را به خوبی می‌شناسند. این کارشناس ادامه داد: البته ثبات قیمت دلار نیز در این میان باعث شده به عنوان مهم‌ترین فاکتور برای آتی سکه به همراه بازار نقدی، تحرکات اونس طلا در بازارهای بین‌المللی تاثیر بیشتری روی قیمت‌ها داشته باشد که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اونس در هفته جاری باتوجه به متغیرهای موجود تمایل بیشتری به صعود خواهد داشت.


تداوم روند کاهشی قیمت‌ها

دادوستد سکه در نخستین روز هفته جاری در بورس کالای ایران به ۸هزار و ۵۷۷قرارداد و ارزش آن به بیش از ۹۰۴میلیارد ریال رسید. براساس این گزارش، هر 5سررسید آتی سکه در بورس کالای ایران شاهد روند کاهشی قیمت‌ها بود، به‌طوری‌که سکه در سررسید تیرماه با نرخ یک میلیون و ۸هزار تومان معامله شد و افت 0.59درصدی را تجربه کرد، این در شرایطی است که سکه تحویل شهریورماه با کاهش 0.65درصدی به قیمت یک میلیون و ۱۶هزار تومان رسید. همچنین قرارداد تحویل دی نیز با قیمت یک میلیون و ۲۷هزار تومان معامله شد و با افت 1.01درصدی روبه‌رو شد. سکه تحویل آبان نیز با 1.13درصد کاهش به قیمت یک میلیون و ۴۱هزار تومان به فروش رسید. همچنین سررسید اسفندماه با نرخ یک میلیون و ۶۰هزار تومان معامله شد و افت 1.26درصدی را به ثبت رساند.

از سویی سکه در بازار نقدی در روز شنبه، با نوسانات بهای اونس در بازارهای جهانی برای ساعاتی از کانال یک میلیون تومانی خود سقوط کرد و با نرخ ۹۹۰هزار تومان روی تابلوی صرافی‌ها ظاهر شد، اما این در شرایطی است که با وجود بازگشت مجدد به مرز یک میلیون و یک هزار تومان در پایان روز بسته شد.

همچنین نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی هرکدام با یک هزار تومان کاهش قیمت در بازار نقدی روبه‌رو شدند، به‌طوری که نیم سکه با قیمت ۵۱۲هزار تومان، ربع سکه با قیمت ۲۷۵هزار تومان به فروش رسید؛ سکه یک گرمی نیز در محدوده ۱۸۸هزار تومان به فروش رسید. روز گذشته نیز تا زمان تنظیم گزارش، حدود 3هزار و 978قرارداد به ارزش 730میلیارد ریال ثبت شد.

روز گذشته همچنین 44قرارداد روی نماد GCTR95 با سررسید 26تیرماه 1395 دادوستد شد که ارزش آن به رقم 4میلیون و 435هزار ریال رسید؛ روی این نماد 1088موقعیت باز ثبت شد. قیمت این نماد 10میلیون و 75هزار ریال بود که نسبت به روز قبل از آن حدود 7714ریال معادل 0.6درصد کاهش داشت. روی نماد GCSH95 با تحویل 27شهریور 1395 نیز، 102قرارداد معامله شد که ارزش ریالی آن 10میلیون و 392هزار و 150ریال بود، همچنین قیمت این نماد با 5130ریال افزایش به رقم 10میلیون 170هزار ریال رسید.

روز گذشته نماد GCAB95 با تحویل سررسید 24 آبان‌ماه 95، 75قرارداد خریدار داشت که ارزش آن 7میلیون و 715هزار و 400ریال بود. این نماد با 2772ریال معادل 0.03درصد کاهش به رقم 10میلیون 275هزار ریال رسید.

روز گذشته همچنین روی نماد GCDY95 با سر رسید 25دی ماه سال 95، 652قرارداد به ارزش 68میلیون و 63هزار ریال مورد معامله قرار گرفت و آخرین نماد سررسید در سال 95 با تحویل در اسفندماه، روز گذشته 4014قرارداد به ارزش 426میلیون و 457 هزار و 70ریال دادو ستد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر