ورشکستگی امریکایی‌ها در گرو سطح قیمت‌ها

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۵۴

ایلنا

محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره اینکه باتوجه به ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های نفتی امریکایی و در مقابل آن اقدام چینی‌ها برای انبار نفت در مخازن، قیمت نفت و ورود نفت ایران به بازار بین‌المللی چقدر تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت؟ اظهار داشت: ورشکستگی شرکت‌های امریکایی تا حد زیادی بستگی به سطح قیمت‌ها دارد چون با افت قیمت‌ها امریکایی‌ها مقدار زیادی پول به این شرکت‌ها تزریق کردند تا بتوانند جلوی ورشکستگی اینها را بگیرند و به هر دلیلی موفق نشدند بنابراین ورشکستگی آنها مقداری به کاهش تولید نفت خام امریکایی کمک کرده و یکی از دلایل تقویت بازار شده است. وی ادامه داد: ولی انبار و پر شدن ذخایر چین در آینده نمی‌تواند نگرانی زیادی ایجاد کند چون معمولا کشورهای دنیا معادل 120تا 180روز مصرف خود را به عنوان مخازن استراتژیک ذخیره می‌کنند ولی چین تاکنون از این قافله عقب مانده و اکنون فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است.

قمصری تصریح کرد: البته این احتمال وجود دارد که اگر چین به سطح مدنظر خود برسد تاحدی از میزان تقاضا کاسته شود اما این مساله خطری را متوجه ورود نفت خام ایران به بازار نخواهد کرد ضمن اینکه آنچه در بازار اتفاق می‌افتد بحث عمومی و کلی است. وی اظهار داشت: اگر کل نفت خام‌های موجود در بازار را درنظر بگیریم اضافه عرضه وجود دارد اما برخی از انواع نفت خام نیز کمبود عرضه دارند و در مقابل تقاضای زیادی برایشان وجود دارد که نفت خام سبک ایران از این نوع است و بازار نیز استقبال خوبی از آن می‌کند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: به‌طور کلی وضعیت نفت خام تولیدی در ایران نسبت به کسانی که نفت خام سبک و شیرین تولید می‌کنند بهتر است و احتمال مارکتینگ ما نیز خوب است و تصور نمی‌کنم طی یک تا دوسال آینده مشکلی در زمینه بازار فروش داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر