روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۵۰

تغییر ترجیحات تعرفه‌ای

گروه تجارت| هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، درصد ترجیحات تعرفه‌یی اقلام ردیف‌های 24، 25، 26 و 32 مربوط به تصویبنامه 18خرداد1393 را اصلاح کرد. برهمین اساس، چوب ‌ام.دی.اف با ضخامتی نه بیش از 5میلی‌متر (ردیف تعرفه24)، بیش از 5میلی‌متر (ردیف تعرفه25) و بیش از 9میلی‌متر (ردیف تعرفه26) با نرخ پایه 15-10درصد، با کاهش تعرفه 5درصدی روبه‌رو شد. همچنین چندلا (تابیده) یا کابله، نخ از الیاف سنتتیک غیر یکسره (غیر از نخ دوخت) در ردیف تعرفه32، با نرخ پایه 12درصد نیز شامل 10درصد تخفیف شد. این مصوبه از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده و از اول تیرماه قابل اجراست.


فولاد ایران در رتبه14 جهان

گروه معدن| به گزارش انجمن جهانی فولاد در سال2015 ایران با تولید 16.1میلیون تن فولاد خام در رتبه چهاردهم جهان قرار گرفت. در گزارش انجمن جهانی فولاد، در رتبه‌بندی کشورهای تولیدکننده فولاد خام جهان در سال2015 چین با تولید 803.8میلیون تن رتبه نخست را به خود اختصاص داد. ژاپن با تولید 105.2 در رتبه دوم و هند با تولید 89.4میلیون تن در رتبه سوم قرار گرفتند. ایران نیز با تولید 16.1میلیون تن فولاد خام رتبه چهاردهم تولیدکنندگان فولاد خام جهان را به خود اختصاص داده و ایمیدرو با تولید 14.1میلیون تن فولاد در رتبه27 جهان قرار گرفت. همچنین سرانه مصرف فولاد در کشورهای مختلف در سال2015 رتبه‌بندی شده که براساس این گزارش کره‌جنوبی با مصرف سرانه هزار و 113کیلوگرم در رتبه نخست قرار گرفت. تایوان و چین به صورت مشترک با سرانه 750.6کیلوگرم در رتبه دوم قرار گرفتند و جمهوری چک نیز با 627.4کیلوگرم در رتبه سوم قرار گرفت. در سال2015 میزان مصرف سرانه فولاد ایران 236.6کیلوگرم بوده است.


عدم برگزاری «ضیافت» رمضان

گروه صنعت| نایب‌رییس اول اتاق اصناف تهران بااشاره به اینکه سال گذشته نمایشگاه‌های ضیافت در ماه مبارک رمضان برگزار نشده است، گفت: امسال نیز برپایی این نمایشگاه‌ها در دستور کار نیست. ابراهیم درستی درباره برپایی نمایشگاه‌های اصناف در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: باید نگاه به برپایی نمایشگاه‌ها تغییر کند و رویکرد خود را از برپایی نمایشگاه‌هایی مانند ضیافت به نمایشگاه‌های تخصصی و نیز فروش‌های فوق‌العاده تغییر دهیم. وی با بیان اینکه اجناس و کالاهای مختلف به وفور در بازار وجود دارد و رکودی در این زمینه نداریم، گفت: در گذشته به‌دلیل تفاوت قیمت برخی اجناس همچون مرغ، گوشت و حبوبات نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه ضیافت برگزار می‌شد اما در حال حاضر قیمت کف بازار، قیمت مناسبی است؛ بنابراین برپایی نمایشگاه‌های ضیافت در دستور کار نیست.


صادرات فرش بی‌کیفیت به امریکا

ایسنا| با اجرایی شدن برجام، صادرات فرش دستباف ایرانی به امریکا از سر گرفته شد و در اواخر سال گذشته محموله‌یی از فرش ایران به امریکا صادر شد اما به گفته نایب‌رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، این فرش‌های صادراتی از نازل‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین نوع فرش‌هاست که به‌صورت فله‌یی به امریکا صادر می‌شود. سیدرضی حاجی ‌آقامیری گفت: در شرایط فعلی و براساس آخرین اطلاعات رسیده، فرش‌های ایرانی که به امریکا صادر می‌شوند از بدترین و نازل‌ترین نوع فرش‌ها هستند و شنیده‌ها حاکی از آن است که این فرش‌ها بدون عملیات شست‌وشو و به صورت فله‌یی و بدون بسته‌بندی صادر می‌شوند. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در امریکا بازاری برای فرش‌های ارزان‌قیمت در حال شکل گرفتن است تا فرش‌های با کیفیت پایین به آنجا صادر شود، چراکه در این بازار قیمت حائزاهمیت است و کیفیت فرش مدنظر نیست. حاجی آقامیری با بیان اینکه صادرات چنین فرش‌هایی نمی‌تواند اتفاق مثبتی برای فرش‌های صادراتی ایران باشد، عنوان کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم صادرات فرش داریم که فرش مرغوب ایرانی را صادر کنیم. در حال حاضر بالا بودن قیمت فرش ایرانی همچنین غیاب ایران در بازار صادراتی سال‌های اخیر باعث شده عملا بازارهای صادراتی را از دست بدهیم.


شرط هند در تجارت ترجیحی

فارس| یک مقام آگاه هندی گفت دهلی‌نو به دنبال امضای قرارداد تعرفه ترجیحی با ایران است که به جای کاهش نرخ تعرفه‌ها، حجم مبادلات تجاری را هدف بگیرد به‌طوری که دو کشور بازاری به ارزش 2تا 2.5میلیارد دلار دراختیار یکدیگر بگذارند. هند و ایران پس از تحکیم معاهده بندر چابهار، در مسیر امضای یک قرارداد تعرفه ترجیحی قرار دارند اما این قرارداد تغییرات چشمگیری نسبت به قبل دارد. به گفته مقامات هندی، دهلی‌نو در تلاش برای تدوین یک قالب جدید قرارداد است که تعرفه واردات حتی واردات نفت در آن صفر نباشد؛ نفت بیشترین محصول وارداتی هند از ایران است که اکنون هیچ تعرفه‌یی بر آن وجود ندارد. به گفته این مقامات، این طرح پیشنهادی توسط هر دو طرف، بیشتر حجم تجارت را به جای ارقام خطوط تعرفه هدف می‌گیرد.

یک مقام آگاه به جزییات که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه گفت: تلاش ما این است که یک قرارداد تعرفه ترجیحی سریعی با ایران امضا کنیم که مهم‌ترین معیار آن حجم تجارت باشد. به نحوی، این قرارداد جدید، متفاوت از شیوه کاهش خطوط تعرفه است. این تغییرات نتیجه هشداری است که بخش درآمدی دولت هند اعلام کرده است. این بخش زیان درآمدی 777میلیارد و 330میلیون روپیه‌یی را در صورت امضای این توافق براساس نمونه موجود برآورد کرده است. براساس این توافق پیشنهادی، 2کشور بازاری به ارزش 2تا 2.5میلیارد دلار دراختیار یکدیگر می‌گذارند.

صادرات هند به ایران از آوریل2015 تا فوریه2016 به 2.6میلیارد دلار رسید درحالی که حجم واردات بیش از دو برابر شد و به 5.6میلیارد دلار رسید. این درحالی است که این ارقام به ترتیب در سال‌های15-2014 برابر با 4.1میلیارد دلار و 8.9میلیارد دلار بوده است. به گفته این مقام هندی، اگر همچنان با این ساختار تعرفه صفر درصدی ادامه دهیم، این کار به معنای زیان بزرگی برای ماست. ما یک قرارداد تعرفه ترجیحی براساس نرخ تعرفه‌های میانه و ملایم می‌خواهیم که درآمد از دست ندهیم، و به بازارها هم دسترسی پیدا کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر