صنایع کوچک و متوسط فرانسوی در ایران

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۴۸

گروه تجارت|

این‌بار هیاتی فرانسوی در سطح بنگاه‌های کوچک و متوسط به ایران آمده است تا به‌طور مستقیم با فعالان اقتصادی ایرانی در سطح خرد ارتباط برقرار کنند. این هیات شامل 47 شرکت کوچک و متوسط فرانسوی در زمینه‌هایی چون مواد غذایی، مواد شیمیایی، بهداشتی و آرایشی، بیمه، حمل‌ونقل، صنعت، ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات و پوشاک زنانه است. هر چند در سفر رییس‌جمهور به فرانسه در بهمن ماه سال گذشته چند قرارداد کلان با شرکت‌های نفتی، هواپیمایی و خودرویی بسته شد و روحانی در آن سفر 20 سند به ارزش 30میلیارد یورو به امضا رساند اما این‌بار به نظر می‌رسد از طراح استودیو تا طراح استخر، شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسوی برای برقراری رابطه بیشتر با بنگاه‌های کوچک ایرانی به اتاق ایران آمده‌اند. در همین حال برای آشنایی هرچه بیشتر تجار سوییسی با آخرین وضعیت اقتصادی و شرایط سرمایه‌گذاری در ایران در دوره پساتحریم، همایشی با هماهنگی سازمان توسعه تجارت سوییس (Switzerland Global Enterprise)، موسسه بیمه اعتباری سوییس (SERV) و اتاق بازرگانی لوزان و با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از اعضای این اتاق در ۵ خردادماه در شهر لوزان سوییس برگزار شد.


جزئیات حضور گسترده شرکت‌های فرانسوی

طی سفر هیات فرانسوی به ایران بیش از 10شرکت این کشور که در زمینه کسب و کار‌های کوچک فعالیت می‌کنند به ایران آمده‌اند تا روابط تجاری خود را با تجار و فعالان اقتصادی ایران گسترش دهند. اما شرکت‌هایی که به ایران می‌آیند به این ترتیب هستند: «سالو» یکی از شرکت‌های فرانسوی تولیدکنندگان مواد شیمیایی است که ظهر امروز (یک‌شنبه) به اتاق ایران خواهد آمد. این شرکت بازار مواد شیمیایی پاک‌کننده را هدف خود قرار داده است. شرکت سالو سعی دارد سوددهی به مشتریان را به صورت پایدار افزایش بدهد و فضای امنی را برای سرمایه‌گذاری آنها فراهم کند. «لفرانس» یکی دیگر از شرکت‌های فرانسوی است که برای صادرات مخمر در صنعت به اتاق ایران خواهد آمد. «گرپ‌سود» نیز یک گروه فعال در عرصه صنایع غذایی است. این گروه از 6شرکت فرانسوی در این عرصه تشکیل شده است. این شرکت در زمینه تولید و فروش روغن زیتون و انگور و محصولاتی از این قبیل فعالیت دارد. شرکت «کلمنت وولیر» نیز در زمینه تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی

به ایران می‌آید.شرکت «ERTP» در صنعت پمپ فعالیت می‌کند؛ تمام اطلاعات موجود در سایت رسمی این سایت به زبان فرانسوی است. این شرکت بیش از 30سال است که در این صنعت مشغول به کار است. شرکت فرانسوی «سیتن» نیز با هدف صادرات محصولات صنعتی به اتاق ایران می‌آید. «اکوتک» نیز یک شرکت فرانسوی است که در زمینه طراحی و تولید نگهدارنده‌های خودرو فعال است. تولیدات این شرکت در زمینه کشاورزی و دریایی نیز کاربرد دارد. شرکت «اتیک» 39 کارخانه در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی دارد. این شرکت خدماتی را در زمینه تولید و ایجاد استودیوهای گرافیکی ارائه می‌دهد. همه شرکت‌ها خدمات خود را به صورت محصولات و کالاها ارائه نمی‌دهند برای مثال شرکت «یورو کنترل پروجکت» در زمینه مشاوره مدیریت پروژه‌های صنعتی فعالیت می‌کند. «گلوبال ترنس» دیگر شرکت فرانسوی است که حیطه تخصص آن حمل‌ونقل است و خدماتی را در زمینه حمل‌ونقل ارائه می‌دهد. شرکت «لم‌فرانس» نیز در زمینه خدمات حمل‌ونقل مشغول به کار است «CETIH» شرکت فرانسوی است که در زمینه تولید در و پنجره ساختمانی فعال است. «دژوی» نیز ارائه‌دهنده و طراح استخر است.


مذاکرات بانکی و بیمه‌ای با سوییس

از سوی دیگر با برخی تجار سوییسی نیز مذاکراتی انجام گرفته است؛ در همین زمینه با مدیرعامل موسسه بیمه اعتبار صادراتی سوییس موسوم به SERV جلسه‌یی برگزار شده که طی آن طرفین آمادگی خود را جهت برقراری رابطه همکاری در زمینه‌های بیمه اتکایی، آموزش و تبادل اطلاعات در خصوص خریداران دو کشور

اعلام کردند.

در همین حال سیدکمال سیدعلی به روند بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بانک‌های سوییسی بدون نگرانی نسبت به برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی اقدام کنند تا بدین‌ترتیب باب همکاری‌های جدید تجاری میان دو کشور گشوده شود. هر چند برخی بانک‌های اروپایی نخستین گام را در این زمینه برداشته و اقدام به افتتاح حساب بانک مرکزی ایران نزد خود کرده‌اند و اخیرا نیز دولت هند بخشی از بدهی نفتی خود به ایران را به‌صورت یورویی به ایران پرداخت

کرده است. رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: رشد اقتصادی کشور سیر صعودی را طی می‌کند، کاهش نرخ تورم، افزایش ثبات در بازار ارز و اصلاح نظام بانکی را نیز شاهد هستیم و در این میان، ذخایر ارزی کشور بالا رفته است و بدهی خارجی ناچیز و ایران سوابق خوبی در پرداخت بدهی‌ها دارد.

سیدعلی در ادامه از رویکرد تعامل با جهان، سیاست مبتنی بر تمرکز بر بخش خصوصی از سوی دولت و بهبود فضای کسب و کار به عنوان سه اصل اساسی اقتصاد ایران نام برد و در ادامه یادآور شد: اجرایی شدن قراردادهای تجاری مستلزم برقراری روابط کارگزاری میان بانک‌های ایرانی و بانک‌های خارجی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر