494میلیون دلار بودجه جدید برای فوریت‌های بهداشتی

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۳۹


گروه اقتصاد اجتماعی| مهدی کریمیان| مجمع بهداشت جهانی (WHA) انجمنی است که از طریق آن سازمان بهداشت جهانی توسط ۱۹۴عضوش اداره می‌شود. این مجمع بالاترین مرجع سیاست‌گذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است. به‌طور معمول اعضای مجمع بهداشت جهانی در ماه مه هر سال در مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو گرد هم می‌آیند. مهم‌ترین وظایف این مجمع تصمیم‌گیری درباره مسائل عمده سیاست‌گذاری، همچنین تصویب برنامه کاری و بودجه و انتخاب دبیرکل سازمان بهداشت جهانی است. تازه‌ترین جلسه این مجمع که از سوم خرداد آغاز شده و تا هشتم نیز ادامه ادامه دارد با موفقیت کامل نمایندگان به جهت اجرای برنامه‌های توسعه پایدار سازمان ملل همراه بود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها به سلامت زنان، کودکان، نوجوانان و پیری سالم اختصاص دارد. نمایندگان حاضر در این جلسه متعهد شدند که اقدام فوری و موثر جهت رشد سلامت در بین زنان و کودکان و نوجوانان انجام بدهند. هدف این استراتژی تضمین زنده ماندن و رشد هر زن و کودک و نوجوان در هر محیط و در هر جای دنیا است. مخاطب این برنامه و چارچوب عملیاتی آن سران کشورها هستند. در این برنامه به سران کشورها تاکید شده است که در جهت گسترش نظارت بر بهداشت و تقویت پاسخگویی در سطح ملی و افزایش ظرفیت جمع‌آوری داده‌ها گام بردارند، همچنین به دولت‌ها تاکید شده است که تمرکز خود را بر تامین مالی برای ایجاد سیستم پایدار گسترش بهداشت و همکاری با دیگر نهاد‌ها در بخش‌های مختلف که با حوزه سلامت در ارتباط هستند معطوف کنند. همچنین به دبیرخانه سازمان جهانی بهداشت ابلاغ شد که از اعضای این سازمان حمایت فنی لازم را جهت به‌روزرسانی و اجرای برنامه‌های ملی مربوط به سلامت زنان، کودکان و نوجوانان و گزارش مستمر نتایج و دستاوردها به این سازمان به عمل بیاورد.


نرخ مرگ مادران باردار در کشورهای در حال توسعه 14برابر بیشتر است

با وجود تلاش‌های سازمان‌های جهانی قسمت اعظم مرگ‌ومیر در کودکان در قاره آفریقا و جنوب آسیا اتفاق می‌افتد به‌طوری‌که 4مرگ از هر5 مرگ در این نواحی اتفاق می‌افتد. در کشورهای در حال توسعه تنها نیمی از مادران قبل از زایمان از مراقبت‌های لازم برخوردار می‌شوند. میزان مرگ مادر هنگام وضع حمل در کشورهای در حال توسعه 14برابر کشورهای توسعه‌یافته است. نرخ مراقبت‌های قبل از تولد در کشورهای توسعه یافته به بیش از 83درصدرسیده است.


به سوی جهانی که پیرها سالم باشند

نمایندگان در این مجمع در مورد کیفیت زندگی و زندگی همراه با سلامت تصمیماتی اتخاذ کردند. در سال 2014 مجمع بهداشت جهانی از مدیرکل درخواست کرد تا یک برنامه جامع جهانی برای بالا رفتن سریع سن در جهان تنظیم کند.

پیش‌بینی می‌شود که سن افراد بالای شصت سال در جهان بین سال‌های 2000 تا 2050 دو برابر شود و به 22درصد از جمعیت جهان برسد. گزارشی که در اکتبر 2015 از طرف سازمان جهانی بهداشت منتشر شد حاکی از آن است که امروزه افراد مسن نسبت به والدین خود در همین سن از سلامت بیشتری برخوردار هستند. علائه بر این، سلامت در افراد مسن در بین کشورها توزیع نابرابری دارد. بیشتر مشکلات افراد مسن به بیماری‌های مزمن و طولانی مدت برمی‌گردد، خصوصا بیماری‌های غیرواگیر مانند سکته قلبی که در صورت برخورداری از زندگی سالم و دسترسی به امکانات سلامت قابل پیشگیری یا به تاخیر انداختن هستند. این استراتژی تمام کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت را خطاب قرار داده است تا در زمینه پیری سالم اقدامات موثر انجام دهند. اقداماتی مانند فراهم کردن فضای مناسب برای افراد پیر در داخل شهرها و گسترش و تنظیم امکانات بهداشتی هم راستا با نیازهای این افراد. در این استراتژی راهکارهایی برای پیشرفت پایدار و سیستم عادلانه برای مراقبت‌های بلندمدت و ثبت و گزارش نتایج به این سازمان پیش بینی شده است. در این مجمع همچنین به برابری و رعایت حقوق افراد مسن از طریق درگیر کردن آنان در اتخاذ تصمیماتی که به آنها مربوط می‌شود تاکید شد.


دگرگونی برنامه فوریت‌های بهداشت جهانی

در مجمع جهانی بهداشت بر سر بزرگ‌ترین دگرگونی در تاریخ این سازمان توافق به عمل آمد و برنامه فوریت‌های بهداشت جدیدی تصویب شد که نسبت به برنامه قبلی پیشرفت‌های زیادی داشته است. این برنامه قابلیت‌های عملیاتی جدیدی جهت مقابله با شیوع بیماری و شرایط اضطراری را در خود جای داده است. برنامه جدید فوریت‌های بهداشت طراحی شده است تا حمایت سریع و کاملی را از کشورها و جوامعی که در معرض هرگونه خطری که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند داشته باشد. خطراتی ازجمله شیوع بیماری، بلایای طبیعی و انسانی یا جنگ. در این مجمع عنوان شد که سازمان بهداشت جهانی در رابطه با سیستم مدیریت فاجعه و کارهای بشردوستانه گسترده‌تر برنامه‌هایی ارائه خواهد کرد. برای انجام این برنامه اعضا با اختصاص بودجه 494میلیون دلاری در دو سال آینده موافقت کردند. بودجه برنامه اضطراری در حال حاضر در سازمان بهداشت جهانی 160میلیون دلار است. اعضای حاضر در مجمع از برنامه زمانی و نقشه راهی که این سازمان برای اجرای هر چه بهتر برنامه بهداشت اضطراری ارائه کرد استقبال کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر