ضرب‌الاجل به استانداران برای فعال کردن طرح‌های صنعتی راکد

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۱۷

دو هفته پس از نشست استانداران سراسر کشور با محوریت مسائل مربوط به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، سخنگوی دولت در سفری به مازندران با تعیین فرصت زمانی یک‌ساله برای فعال کردن طرح‌های صنعتی راکد برای نمایندگان عالی دولت در استان‌ها ضرب‌الاجل تعیین کرد.

گردهمایی استانداران اواخر اردیبهشت با حضور وزیر کشور در مشهد برگزار شد و گفت‌وگو درباره اقتصاد مقاومتی و راه‌های تحقق آن در کشور و راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی از موضوعات این نشست یک روزه بود.

وزیر کشور در این نشست گفت که اراده دولت بر این است که فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع اقتصاد مقاومتی به سرانجام برسد.

رحمانی‌فضلی با تشریح اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی و بهسازی شرایط اقتصادی کشور عنوان کرد که برای اجرایی شدن و تحقق اقتصاد مقاومتی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان را به عنوان استان‌های الگوی اقتصاد مقاومتی انتخاب کرده است.

وی گفت: دیگر استان‌ها از برنامه‌های الگوی این سه استان در تحقق اقتصاد مقاومتی پیروی خواهند کرد. با ساماندهی و توانمند‌سازی اقتصادی می‌توان پایه‌های امنیتی کشور را محکم‌تر کرد.

اما دو هفته پس از این نشست سخنگوی دولت و معاون رییس‌جمهوری در نشست شورای اداری مازندران برای استانداران ضرب الاجل و فرصت یک ساله برای فعال کردن طرح‌های صنعتی راکد کشور تعیین کرد.

محمدباقر نوبخت با تعیین فرصت زمانی یک‌ساله برای اجرای طرح‌های صنعتی راکد کشور گفت: در این مدت با پرداخت تسهیلات و یارانه این واحدهای صنعتی آماده به کار باید فعال شوند.

نوبخت گفت: هم‌اکنون چهارهزار طرح صنعتی تکمیل شده در کشور داریم که آماده راه‌اندازی هستند ولی به علت مشکل نقدینگی تاکنون فعالیتشان شروع نشده است.

وی افزود: دولت با وجود تمام دست‌اندازهای مالی پیش رو 160هزار میلیارد ریال اعتبار به صورت تسهیلات و 8هزار میلیارد ریال به صورت یارانه برای فعال کردن این واحدهای صنعتی در نظرگرفته است تا آنها را طی چند ماه آینده فعال کند.

نوبخت گفت: 3هزار و 200واحد نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا و دارای اولویت هم در کشور شناسایی و برای راه‌اندازی آنها تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: همکاران ما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سهم هر استان را در این زمینه مشخص کرده‌اند و مدیران استانی باید هر چه سریع‌تر این طرح‌ها را معرفی کنند تا اقدامات بعدی برای راه‌اندازی آنها به عنوان بخشی از مطالبه مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی انجام شود.

نوبخت خطاب به استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه صنعت استان‌های کشور، گفت: سه سال از عمر دولت یازدهم سپری شده و تنها هشت تا 10 ماه دیگر فرصت باقی مانده تا صنایع راکد و نیمه تمام دارای اولویت با این اعتبارات و یارانه‌هایی که در نظر گرفته شده، فعال شوند.

وی تاکید کرد: مردم به ما به اندازه کافی فرصت دادند و دیگر نمی‌توانیم و نباید انتظار داشته باشیم که فرصت بیشتری به ما بدهند.

نوبخت از واگذاری بخشی از طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی به عنوان یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه دولت در سال جاری یاد کرد و گفت: طرح‌های نیمه تمام موجود در کشور نیازمند چهار هزار تا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است و با وضعیت کنونی دولت قادر نیست همه آنها را تکمیل کند.

وی افزود: مردمی کردن اقتصاد یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید در استان‌ها به صورت جدی پیگیری و نتیجه کار به‌صورت مشخص ارائه شود.

معاون رییس‌جمهوری گفت: تنها راه ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری جذب و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری است و واگذای طرح‌های نیمه تمام یکی از این راه‌هاست.

نوبخت تاکید کرد: هر استانی ماموریت دارد تا علاوه بر شناسایی طرح‌های تکمیل شده آماده بهره‌برداری و نیازمند نقدینگی، طرح‌های نیمه تمام دارای اولویت با پیشرفت فیزیکی بالا و واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی عملکرد مشخصی داشته باشد.

وی گفت: من و همکارانم شخصا با سفر به استان‌ها و شرکت در نشست‌های برنامه‌ریزی و شورای اداری این موارد را پیگیری و مطالبه می‌کنیم و هر استانی باید در این زمینه گزارش مشخص به همراه تعداد طرح‌هایی که فعال می‌شود و تعداد اشتغالی که ایجاد و آمار طرح‌هایی که واگذار شده، ارائه دهد.

نوبخت همچنین از استانداران و مدیران استانی خواست تا برنامه پنج ساله استان خود را با در نظر گرفتن چالش‌ها و ارائه راهکارهای رفع آنها تهیه و ارائه کنند.

وی گفت: تدوین برنامه توسعه استان‌های را منطقه‌یی کرده‌ایم و استان‌ها را بر اساس بافت‌های مشترک در کنار هم قرار دادیم تا کارها با سرعت و هم افزایی بیشتری پیش برود.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد که نسخه توسعه هر استانی می‌بایست با ارائه برنامه‌های اجرایی در شورای اداری همان استان پیچیده شود نه اینکه انتظار داشته باشید یک عده کارشناس در تهران آن را تدوین کنند.

هفته گذشته همچنین دستاوردهای صنعت دارویی کشور در دولت تدبیر و امید با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و‌آموزش پزشکی معرفی شد.

حدود 60 قلم دارو در حوزه داروهای نوترکیب و‌های تک (تولید شده با فناوری بالا) برای نخستین‌بار در کشور تولید شده است.

این داروها برای درمان بیماری‌های مختلف مانند ‌ام‌اس، اعصاب و روان و سرطان کاربرد دارند و بیشتر از سوی شرکت‌های دانش بنیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی ارزی تولید شده‌اند.

جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم معرفی این داروها گفت: 47 مولکول دوز دارویی در مرکز رشد دارویی این دانشگاه تولید شده ‌است که 22 محصول آن مربوط به سال 94 است؛ همچنین عمده این داروها، داروهای ضد سرطان و گرانقیمت وارداتی به شمار می‌آیند.

جعفریان، همچنین متعهد شد که امسال 10 محصول دارویی جدید پپتیدی وارد بازار شود.

معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با هیات همراه از واحدهای تولیدی مرکز رشد دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کردند و واحد تولیدی مواد اولیه داروهای پپتیدی نیز افتتاح شد.

در هفته‌یی که گذشت معاونان رییس‌جمهوری، وزیران و معاونان در سفر به ده‌ها شهر و روستا اهداف دولت را پیگیری کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر