3 ضامن تداوم هیجان‌زدگی در بورس

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۰۰

گروه بورس

نوسانات بازار در خرداد ماه برخلاف سه ماه گذشته به سمتی حرکت کرده تا بتواند نقدینگی را در بازار نگه دارد علاوه بر این هیجان توقف و بازگشایی نمادهای شاخص‌ساز، ورود و خروج شرکت‌ها در بورس و فرایورس و بازدید سرمایه‌گذاران خارجی از بورس تهران عواملی برای تهییج بازار به حساب می‌آیند که سبب شده تا با وجود کاهش ارزش معاملات، نقدینگی از بازار خارج نشود.

در 6 روز کاری خرداد ماه، یک شرکت از بورس خارج و 2 شرکت به فرابورس اضافه شدند، علاوه بر آن خودرو سازها همچنان عامل تزریق و ماندگاری نقدینگی در بازار بودند که در مجموع همه این عوامل سبب ثبات بازار خرداد ماه شده است.

به گزارش«تعادل» روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 90واحد افزایش تا مرز 77هزار واحدی پیش رفت اما در میانه بازار دو اتفاق مهم در تالار سبب ریزش ناگهانی تا رقم منفی 235واحد شد که در نهایت با تقویت نمادهای«همراه»، «فارس» و «شبندر» شاخص در منفی 162واحد متوقف شد.

دو اتفاق مهم در روز گذشته که تاثیر زیادی بر بازار گذاشتند، بازگشایی نماد «خساپا» و عرضه اولیه شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان بود. سایپا که برای تعدیل کاهشی 26درصدی در هزینه شرکت و 2 عامل افزایش سرمایه و تعدیل مثبت درآمد در مورخه 19 اردیبهشت سال جاری متوقف شده بود طی چندین مرحله نامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی نهایتا با شفاف‌سازی روز گذشته اقدام به بازگشایی نماد خود کرد.

بازار سرمایه در روزهای اخیر به دلیل بازگشایی نماد سایپا در وضعیت خوف رجا قرار داشت زیرا این نگرانی وجود داشت که با بازگشایی این نماد بازار از وضعیت عادی خارج شود.

نهایتا روز گذشته نماد سرکت سایپا بدون محدودیت با 14.32درصد کاهش و رقم 1268ریال بازگشایی شد که تنها در عرض چند دقیقه 239میلیون سهم به ارزش 378میلیارد ریال معادل تقریبی 17درصد ارزش بازار روز گذشته را از آن خود کرد.

از طرف دیگر در گروه خودرویی‌ها سناریو خرید سهام کنترلی گروه بهمن از سوی گروه قطعه‌سازی کروز درحالی باعث شکل‌گیری صف خرید و افزایش تقاضای سهام در این نماد معاملاتی شد که به تازگی مجموعه سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد با واگذاری این سهم به مجموعه وابسته به موسسه مالی و اعتباری کوثر از ترکیب هیات‌مدیره گروه بهمن خارج شده است.

از طرف دیگر عرضه اولیه شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان به ارزش 63 میلیارد ریال اتفاق افتاد که با وجود ارزش 0.3درصدی و تعادل اندک سهم اما تاثیر کاهشی بر بازار داشت.

در مجموع بازار سهام دیروز شاهد بازارگردانی سهام همسو با تلاش نوسان‌گیران برای شناسایی بازدهی کوتاه‌مدت در اغلب شرکت‌های بزرگ بود. در این میان سناریوسازی برای خرید سهام کنترلی گروه بهمن فضایی جدید را در این گروه پدیدار کرده است.

نوسانات تیپکس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز با کاهش 162واحدی به رقم 76هزار و 690 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن ‌نیز با افزایش 2واحدی عدد 13هزار و 889 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 388واحدی روی عدد 85هزار و 357واحد ایستاد.

شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 275واحدی به رقم 53 هزار و 699 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 606 واحد افزایش عدد 167هزار و 493واحد را تجربه کرد.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت گروه سایپا با 195واحد، ملی صنایع مس ایران با 34واحد و فولاد مبارکه با 31واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت همراه اول با 66 واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 51 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 28واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به نام خود ثبت کردند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 228میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 76هزار و 991نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های نساجی بروجرد، لیزینگ صنعت و معدن، گروه سایپا، داروسازی زاگرس فارمدپارس، سیمان بهبهان، سیمان ایلام، مس شهید باهنر، داده‌پردازی ایران، بیمه سینا و حق تقدم خرید سهام آن، پتروشیمی زاگرس، پخش البرز، نفت پاسارگاد و پتروشیمی خراسان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران، صنعتی پارس‌ مینو، کارخانجات سیمان صوفیان، داروسازی اکسیر، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، فولاد خوزستان، همکاران سیستم، صنایع نسوز توکا، نفت ایرانول، سیمان ممتازان کرمانو فرا بورس ایران متوقف شدند.

دیروز در نماد معاملاتی گسترش صنایع انرژی آذرآب تعداد 8 میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده کد به کد شد. معاملات درون گروهی در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران نیز دیروز با جابه‌جایی 7میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان ادامه یافت.

این درحالی است که بابت واگذاری این دارایی بخشی از سهام تایدواتر خاورمیانه نیز به مجموعه کوثر منتقل می‌شود. در این بین امضای تفاهمنامه مشترک با مجموعه کروز از سوی موسسه مالی و اعتباری کوثر سناریو واگذاری این سهم به مجموعه قطعه‌سازی کروز را در غیاب شرکت‌های سرمایه‌گذاری پررنگ‌تر کرده است.


داد و ستدهای آیفکس

فعالیت بازار فرابورس در روز 8 خرداد ‌ماه 1395 با خرید و فروش 228میلیون ورقه بهادار در 48هزار و 548 نوبت به ارزش یک هزار و 966میلیارد و 450میلیون ریال خاتمه یافت.

توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان به همراه سرمایه‌گذاری مسکن الوند و آهن و فولاد ارفع بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند درحالی که سهام شرکت‌های بیمه دی، البرز بالک و برق عسلویه مپنا با بالاترین کاهش قیمت مواجه شدند. این گزارش حاکی است، بیشترین حجم معاملات دیروز در اختیار ریل‌پرداز سیر با خرید و فروش 42میلیون سهم بود و بیشترین ارزش معاملات دیروز به ارزش 70میلیارد ریال در نماد ذوب آهن اصفهان اتفاق افتاد.

همچنین آیفکس از ابتدای ساعت معاملاتی دیروز روند صعودی در پیش گرفت و با افزایش بیش از 8 واحدی عدد 825.31 واحد را نشان داد. نمادهای هلدینگ خاورمیانه، پتروشیمی مارون و تولید برق دماوند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

طبق این گزارش، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در گذشته در تمامی نمادها افت کرد و در محدوده 777 تا 813 هزار ریال معامله شد.

در بازار اول 21میلیون ورقه بهادار به ارزش 36میلیارد ریال داد و ستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد بیمه دی اتفاق افتاد. همچنین 140میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 409میلیارد ریال خرید و فروش شد.

دیروز در بازار پایه فرابورس نیز نماد معاملاتی کیسون با اصلاح قیمتی مواجه شد که حاکی از پایان این اصلاح در روز گذشته است. در این سهم قرارداد گازرسانی به سیستان بنا به گفته مدیران این شرکت هم‌اکنون تامین اعتبار شده و پرونده انتقال نماد معاملاتی این شرکت به بازار فرابورس در خرداد ماه جاری به نتیجه نهایی می‌رسد.

در نماد معاملاتی ارفع نیز دیروز پس از پایان اصلاح قیمت این سهم، افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی به تشکیل صف خرید در این سهم کوچک منجر شد. در این گروه ذوب‌آهن اصفهان با افزایش سهام از سوی صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف تسویه حساب با بازنشستگان آموزش و پرورش در آینده نزدیک مواجه است.

در گروه پالایشی‌ها نیز دیروز نفت بهران همچون روزهای گذشته با بازارگردانی سهام و حمایت حقوقی توانست تقاضای سهامداران اغلب حقیقی را به سمت خود بکشاند. دیروز در گروه بانک‌ها نیز بانک دی همزمان با خداحافظی شفیعی‌زاده از مدیرعاملی آن و جایگزینی عاطفی‌فر(از مدیران بازاریابی این بانک) با حمایت حقوقی و افزایش تقاضای سهام روبه‌رو شد. این بانک با مشکل تحقق سود عملیاتی و کاهش کفایت سرمایه مواجه است.

همچنین صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با معامله یک میلیون و 630 هزار سهم بالاترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اوراق اجاره ماهانه رایتل به ارزش 651 میلیارد ریال بود و در مجموع یک هزار و 326میلیارد ریال اوراق در این بازار داد و ستد شد. در عین حال 303میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در نمادهای«اخزا» مبادله شد که بالاترین ارزش معاملات در نماد«اخزا 4» به میزان 150میلیارد ریال بود. این گزارش می‌افزاید: دیروز نمادهای معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس و شرکت پخش البرز پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد پس از ارائه اطلاعات واقعی و نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی خراسان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهم و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شد.


عرضه‌های تالار نقره‌ای

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 8 خرداد ماه میزبان عرضه 29هزار و 217تن گندم، کنجاله سویا، شکر، سویا و جو دامی بود. یک هزار و 500 تن گندم دوروم استان‌های لرستان، کرمان، کرمانشاه، خوزستان و فارس، 20هزار تن سویا از کشور برزیل، 200تن جو دامی روسیه، 4هزار و 100تن شکر سفید کارخانه‌های قند امیرکبیر، دعبل، کشت و صنعت فارابی و کشت و صنعت دهخدا و 3هزار تن کنجاله سویا فرآوری سبوس کندوج روی تابلو عرضه تالار محصولات کشاورزی رفت همچنین 417 تن جو دامی استان خوزستان در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار عرضه شد.

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 45هزار و 300 تن انواع قیر و دو هزار تن لوب کات سبک بود. علاوه بر این 20هزار تن شمش هزار پوندی 99.8شرکت ایرالکو و 220تن سبد میلگرد 28 تا 14-A3 در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

همچنین تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه دو هزار و 602 تن مواد شیمیایی، سه هزار و 458 تن مواد پلیمری، چهار هزار تن سلاپس واکس، 37هزار تن وکیوم باتوم، یک هزار تن لوب‌کات و 67هزار و 900 تن قیر را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر