تورم‌خیزترین‌های 2016 را بشناسید

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۷۶

نرخ تورم را باید ساده‌ترین شاخص ارزیابی برای نوسانات افزایشی سطح قیمت‌ها دانست. همانطور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، این نرخ در کشورهای درحال توسعه یا کمتر توسعه‌یافته بیشتر است. علت اصلی هم مساله سیستم مرکزی بانکداری است که در این کشورها قدری ضعیف‌تر است و همزمان با آن، نرخ سود بانکی بالاست. همه این عوامل سبب می‌شود تا نرخ تورم در کشورهای درحال توسعه ازجمله کشورهای آفریقایی بالا باشد. با این حال آن‌ طور که سایت‌های خارجی در آخرین مقایسه خود عنوان کرده‌اند، بالاترین نوسانات نرخ تورم پیش‌بینی شده مربوط به ونزوئلاست. هر چند که باید نرخ تورم را بدون مقایسه با سال قبل یا بعد هم در این کشور بالا دانست. آن ‌طور که برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، پیش از این نرخ تورم پیش‌بینی شده برای ونزوئلا در سال 2016 چیزی حدود 700درصد عنوان شده بود. با این حال، نگاهی به آمارهای تازه که براساس پیش‌بینی‌های جدید ارائه شده است، نشان از آن دارد که وضعیت ونزوئلا از آنچه که پیش‌بینی می‌شده، بهتر خواهد بود. این پیش‌بینی، نرخ تورم میانگین سالانه در ونزوئلا را در حد 481.5درصد برآورد کرده است. این نرخ که مقایسه نرخ تورم احتمالی سال 2016 با یک سال قبل است، نشان از رشد احتمالی سطح عمومی قیمت‌ها در این کشور بحران‌زده دارد.

این اعداد درحالی است که حتی نیکلاس مادورو، جانشین چاوز نیز این ارقام پیش‌بینی شده را «فاجعه‌آمیز» خوانده بود. صندوق بین‌المللی پول نیز بدترین پیش‌بینی‌ها را برای این کشور دارد. این بنیاد تخمین می‌زند تورم ونزوئلا در سال جاری میلادی به ٧٢٠‌درصد برسد و اقتصاد نیز ٨‌ درصد دیگر منقبض شود. این درحالی است که بانک مرکزی این کشور نیز همچنان مشغول چاپ اسکناس است تا کسری بودجه‌یی که شامل ٢٠‌درصد تولید ناخالص ملی کشور است را جبران کند. برخی سایت‌ها در این رابطه گزارش داده بودند که خوزه مانوئل پوئنته یکی از اقتصاددانان دانشکده بازرگانی در کاراکاس معتقد است، دلارهای دولت ونزوئلا هم‌اکنون ته کشیده‌اند و ذخایر شناور بین‌المللی آن هم به 1.5‌میلیارد دلار رسیده است.

در کنار ونزوئلا، سودان جنوبی نیز با وضعیت وخیمی در نرخ تورم پیش‌بینی روبه‌روست. این کشور با نوسانات بالایی در نرخ تورم احتمالی مواجه است. نرخی که برای تورم سالانه سودان بیان شده، عددی حدود 212.4درصد است. در مقاله‌یی که سایت «استاتیستا» به تازگی و در سال 2016 منتشر کرده است، نرخ تورم در سودان جنوبی و ونزوئلا فاصله بسیاری با دیگر کشورها دارد. در این میان سومین کشوری که بیشترین نرخ تورم سالانه را خواهد داشت، سورینام با 36.8درصد است که اختلاف 175.6درصدی با کشور دوم یعنی سودان دارد. هر چند که در مقاله این سایت نیز بیان شده که بیشترین نرخ تورم مربوط به کشورهای کمتر توسعه‌ یافته است که در آمار فوق نیز نام چند کشور آفریقایی در صدر اعداد دیده می‌شود.

یمن، زامبیا، آنگولا و اوکراین از دیگر کشورهایی هستند که در میان نرخ‌های بالای تورم سال 2016 دیده می‌شوند. با این حال، وضعیت احتمالی نرخ تورم در مصر، ترکیه، مولداوی، نپال و نیجریه بهتر از دیگر کشورها خواهد بود. در مصر نرخ تورمی حدود 9.6درصد برای سال 2016 پیش‌بینی شده است. همچنین ترکیه نیز با تورم 9.7 و مولداوی با 9.8درصد تورم روبه‌رو خواهد شد.

با این حال، وضعیت ونزوئلا قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست. نرخ تورم در این کشور به حدی بالاست که اختلاف فاحشی با کشورهای پایین جدول دارد.

پیش‌تر، برخی برآوردها حاکی از رسیدن نرخ تورم به بالای 700درصد بود و این مساله نشان می‌داد که ونزوئلا احتمالا در آستانه پیوستن به کشورهایی قرار دارد که افزایش غیرقابل کنترل قیمت‌ها موجب فلج شدن اقتصادشان شده است.

این آمار که یک برآورد آماری برای نرخ‌های تورم سال 2016 است، نشان از تداوم بحران در سودان جنوبی و ونزوئلا دارد. هر چند که به نظر می‌رسد این پیش‌بینی نسبت به نرخ‌هایی که پیش از این برای کشورهایی مانند ونزوئلا بیان شده بود، خوشبینانه‌تر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر