باج‌خواهی دوطرفه بین شهرداری و شورا

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۵۹

قالیباف: باج دادن شهرداری به شورا آغاز سقوط بزرگ است

قناعتی: ممکن است گاهی شهرداری‌ها هم از اعضای شوراها باج خواسته باشند



گروه راه و شهرسازی|نیره خادمی|

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در تازه‌ترین اظهارات خود به‌طور غیرمستقیم درباره باج‌خواهی اعضای شوراهای شهر از شهرداری‌ها سخن گفت؛ سخنانی که به اعتقاد ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران به هر دلیلی هم که باشد، زیبنده مقام شهردار نیست؛ چه بسا ممکن است گاهی شهرداری‌ها هم از اعضای شوراها باج خواسته باشند.

شائبه بده بستان میان شوراها و شهرداری‌ها در کل کشور چیز غریبی نیست و در سال‌های مختلف جسته گریخته اخباری درباره آن منتشر شده است. البته آخرین مورد آن به شورای شهر تبریز برمی‌گردد که حتی منجر به دستگیری سه تن از اعضای این پارلمان شهری شد. به دیگر سخن همواره بالا بودن اختیارات شهرداری در کنار گردش بالای مالی، این نهاد را مستعد وقوع تخلفات کرده است و در این میان ضعف ساختار نظارتی شورا نیز مزید بر علت شده تا همچنان داغ نظارت بر شهرداری‌ها بر دل مردم بماند. در تهران اما وضعیت به شکل دیگری رقم خورده است، یک‌سالی می‌شود که برخی اعضای شورای شهر که پیش‌تر در رکاب شهردار بوده‌اند، ساز نظارت بیشتری بر شهردار کوک کرده‌اند؛ رویه‌یی که سال 94 را به سالی پرتلاطم برای قالیباف رقم زد. در این سال برای نخستین بار گزارش حسابرسی بودجه 92 شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران، به جای بررسی در کمیسیون‌های تخصصی به صحن علنی شورا کشیده شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. در همان ابتدا از میان 14شرکت مورد بررسی تنها گزارش 2شرکت مورد قبول واقع شد و بقیه مشروط، مردود یا شامل گزینه عدم اظهارنظر بودند. در نهایت نیز گزارش‌ها به سازمان بازرسی فرستاده شد و اول خرداد امسال سازمان بازرسی از شورای شهر درخواست کرد تا تیمی برای بررسی گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران تعیین کند. اما فارغ از ماجرای حسابرسی در هفته‌های گذشته، رییس کمیسیون معماری شورای شهر تهران از تخلفات گسترده در شوراهای معماری مناطق پرده‌برداری کرد و به آنها هشدار داد که در صورت ادامه این روند موارد تخلف را پلاک به پلاک اعلام خواهد کرد. در راستای همین سخنان نیز هفته گذشته در صحن علنی شورا همزمان با انتقاد دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره انحراف شهرداری از برنامه 5ساله دوم، درگیری‌های لفظی میان اعضای شورا و معاون برنامه‌ریزی شورا درباره تخلفات منجر شد تا سالاری یکی دیگر از موارد تخلف شهرداری را با عنوان تخلف 46هزار متری مطرح کند. دو روز پس از این واقعه، شهردار تهران در بیست و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها ابتدا برنامه‌های 5ساله توسعه کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «برای برنامه توسعه باید طرح شاخص داشته باشیم تا بر اساس آن بفهمیم کجا هستیم، وگرنه مانند 5برنامه قبل هیچ بازدهی‌ای نخواهیم داشت.»


آغاز سقوط بزرگ

قالیباف سپس با اشاره به برخی دخالت‌ها در کارهای اجرایی شهرداران توسط شوراها گفت: «متاسفانه گاهی برخی شهرداران ضعیف‌النفس مانند من، در مقابل دخالت‌های شوراها کوتاه می‌آیند و اعلام می‌کنند مجبوری این باج را به شورا بدهی. این آغاز یک سقوط بزرگ است.»این سخنان اما با واکنش ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران مواجه شد. قناعتی در گفت‌وگو با «تعادل» از سخنان شهردار تهران انتقاد کرد و گفت: مطرح کردن سخنانی که مبنای قانونی و علمی ندارند و مستند نیستند، از زبان دکتر قالیباف خوب نیست. ایشان شهردار تهران هستند، بنابراین باید در صحبت‌های خود دقت بیشتری داشته باشند.

او با اشاره به تخلفاتی که گاهی در برخی از شوراها و شهرداری‌های کشور صورت گرفته است، افزود: شاید در یکی از شهرهای کشور اشتباهی در این باره رخ داده باشد و شهرداری تخلفی را همراه با اعضای شورای شهر انجام داده باشد، اما اینکه بخواهیم این تخلفات را به کل شوراها تسری دهیم، کار درستی نیست. از شهردار تهران انتظار نمی‌رود که این حرف‌ها را بزند.

قناعتی با اشاره به احتمال وقوع تخلف در هر سطحی گفت: شاید این موضوع متقابلا هم اتفاق افتاده باشد. مثلا بعضی از شوراها هم شاید رفتار برعکس با شهرداران داشته باشند. گاهی شهردار بخواهد به شورا باج بدهد یا بالعکس اعضای شوراها به شهردار باج بدهند. البته این موارد شاید در یک یا دو شهر به صورت محدود اتفاق افتاده باشد، اما به‌طور کلی مطرح کردن این صحبت‌ها در جامعه باعث می‌شود که مردم نسبت به مسوولان بدبین شوند و در نهایت انگیزه‌های مردم برای همکاری با نهادهای دیگر کمتر شود.

او در پاسخ به اینکه آیا اعلام تخلفات و انتقاداتی که در ماه‌های گذشته و به‌خصوص در جلسه آخر شورای شهر تهران از سوی اعضای شورا مطرح شده است، دلیلی بر اظهار این سخنان است؟ گفت: اطلاع ندارم واکنش شهردار تهران به انتقادات در جلسه آخر شورای شهر بوده است یا به واسطه اطلاعاتی است که در طول مدت شهرداری خود به آنها رسیده است، اما اگر واقعا در پاسخ به انتقادها و بحث‌های اعضای شورا باشد، کوته‌اندیشی است. شهردار نباید به دلیل بحث‌هایی که در شورا مطرح می‌شود موضوعی را مطرح کند تا اعضای شورا را زیر سوال ببرد. قناعتی افزود: اگر هم سخنان شهردار بر اساس اطلاعات عمیقی باشد که در طول خدمت به دست آورده است که باز هم باید مبنای منطقی و عقلی داشته باشد و با سند و مدرک عنوان شود. این عضو شورای شهر بحث‌ها و انتقادهایی که در شورا شکل می‌گیرد را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اتفاقا هم شورا و هم شهرداری باید به اتفاقاتی که در شورا افتاده است، خوش‌بین باشند و به ترغیب و تشویق این رویه بپردازند چون در بعضی از موضوع‌های کاری باید تقابل‌ها، بحث و جدل‌های فنی و طلبگی وجود داشته باشد. اگر همین بحث‌ها و مخالفت‌ها نباشد که یک مجموعه نمی‌تواند پویا باشد. اگر همه اعضا هم‌نظر باشند که شورا فایده‌یی ندارد، اگر همه بگوییم کار درست است و هیچ فردی ایرادی به اقدامات نگیرد که کار به درستی پیش نمی‌رود.

او با اشاره به انتقادها و ایرادهایی که رییس کمیسیون شهرسازی و معماری نسبت به تخلفات شوراهای معماری مناطق مطرح کرده است، گفت: اگر ایرادی هم گرفته شده است، شهرداری می‌تواند با مباحث علمی، منطقی و با سند اشتباه بودن آن را مطرح کند یا اگر اشتباهی رخ داده است، قبول کند و در راستای رفع آن اقدام کند.


سکوت در برابر تخلف اسپیناس

البته رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا وقتی تخلف شوراهای معماری مناطق را مطرح کرد، گفت: سه سال است که خواستم این مسائل را به صورت تعاملی حل کنم، اما تعامل نتیجه‌یی نداشته است. قناعتی در این باره می‌گوید: آقای سالاری نباید سه سال مماشات می‌کرد. ما نباید موضوعی را که می‌دانیم تخلف است ، نادیده بگیریم. او با اشاره به تخلفاتی که در سال‌های گذشته به واسطه هتل اسپیناس تهران و علاء‌الدین مطرح کرده بود، افزود: ما دو سال قبل این موضوع‌ها را مطرح کردیم. آقای سالاری می‌دانستند درست است، اما دفاع نکردند، در صورتی که اگر آن روزها جلو تخلف هتل اسپیناس و پاساژ علاءالدین را می‌گرفتیم، امروز شاهد این صحبت‌های آقای سالاری نبودیم. البته انتقاد‌های آقای سالاری هم درست است، اما او نباید سه سال هم مماشات می‌کرد. اگر سه سال قبل مقابل این تخلفات می‌ایستاد حالا شاهد این وضعیت نبودیم. در واقع همین کوتاه آمدن‌ها باعث شده است تا هر روز تخلفی به تخلف‌ها در شهرمان اضافه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر