اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۲۴

رونمایی از شاخصی جدید در بورس هنگ‌کنگ

بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ برای جبران ضرر و زیان‌های وارده در هفته‌های اخیر به اقتصاد چین و همچنین ارز ملی این کشور، درصدد است تا شاخصی بر مبنای یوآن را پیاده‌سازی کند. این شاخص جدید که در ماه آتی رونمایی می‌شود به سرمایه‌گذاران یک شمای کلی از قدرت یوآن را در برابر دیگر رقبا نشان خواهد داد.

براساس این گزارش، هنگ‌کنگ تصمیم دارد تا با طراحی این شاخص جذابیت معاملات یوآن را در بازارهای آف شور افزایش دهد. بورس اوراق بهادار و تسویه وجوه هنگ‌کنگ، اپراتور اصلی بازار سهام و آتی در این کشور و شرکت تامسون رویترز با همکاری یکدیگر این شاخص را عملیاتی خواهند کرد تا بدین‌ترتیب این شاخص جدید ارزش یوآن چین را در مقایسه با دیگر ارزهای جهانی مثل دلار و... بررسی می‌کند. این شاخص جدید که در ماه آتی رونمایی می‌شود به سرمایه‌گذاران یک شمای کلی از قدرت یوآن را در برابر دیگر رقبا نشان خواهد داد. چارلز لی، مدیر اجرایی بورس اوراق بهادار و تسویه وجوه هنگ‌کنگ در این خصوص اظهار داشت: این حرکت در راستای تلاش‌های هنگ‌کنگ برای ایجاد یک «کوسیستم معاملاتی عظیم» برای یوآن چین است. بورس هنگ‌کنگ امیدوار است که این شاخص جدید بتواند رونق را به معاملات یوآن بازگرداند تا از این طریق جذابیت‌های معاملات آتی یوآن نیز برای سرمایه‌گذاران بیان شده و این بازار بتواند در ماه جدید معاملات آتی ارز را نیز راه‌اندازی کند. شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، همزمان با صعود مجدد قیمت نفت خام برنت دریای شمال، روندی افزایشی یافت. ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100شرکت مهم و بزرگ انگلیس از نظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش‌گذاری و خریدوفروش می‌شود در بعد از ظهر روز پنج‌شنبه با افزایش 0.04درصدی مواجه شد. شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 2.80 واحد افزایش، به 6 هزار 265 واحد رسید. به گفت تحلیلگران کاهش ذخایر نفتی امریکا و افزایش تقاضای جهانی از جمله علل افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی بوده است. قیمت نفت خام برنت در بازارهای جهانی از ژوئن 2014 میلادی که هر بشکه آن در حدود 115دلار بود، تاکنون به دلیل کاهش تقاضا، مازاد تولید نفت و بروز نوسان در اقتصادهای نوظهور نزدیک به 70درصد کاهش داشته است. هر چند از ماه ژوئن گذشته که بهای هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 27.10 دلار، به پایین‌ترین حد در طی 20 سال گذشته رسیده بود تاکنون رشد قابل ملاحظه‌یی کرده است.


بازار سرمایه در انتظار سرمایه‌گذار خارجی

مهمانداری حقیقی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بنگاه‌های اقتصادی به دلیل تحریم‌های حاکم بر کشور، نمی‌توانستند مواد اولیه خود را به راحتی تهیه کنند، گفت: مراودات مالی بنگاه‌های اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بسیار محدود شده بود که این عوامل موجب افزایش هزینه‌های تولید در کشور شد.

مصطفی ‌مهمانداری حقیقی، عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با سنا، با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌های بین‌المللی هرچند زمانبر است اما آثار بسیار مثبتی برای بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این بازار یکی از مهم‌ترین آثار این اتفاق به شمار می‌رود.

وی با اشاره به افزایش تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار پس از اجرای برجام، افزود: گروه‌های سرمایه‌گذار خارجی بازدیدهای متعددی از بازار سرمایه داشتند و به مرور در حال ورود به بازار و خرید سهام هستند.

به گفته این کارگزار بازار سرمایه ورود این گروه موجب ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سرمایه خواهد شد و از سوی دیگر شرایط مناسبی را برای این بازار فراهم می‌کند تا صنایع مختلف بتوانند در مسیر بهتری قرار بگیرند.

مهمانداری حقیقی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بنگاه‌های اقتصادی به دلیل تحریم‌های حاکم بر کشور، نمی‌توانستند مواد اولیه خود را به راحتی تهیه کنند، گفت: مراودات مالی بنگاه‌های اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بسیار محدود شده بود که این عوامل موجب افزایش هزینه‌های تولید در کشور شد.

این عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه رفع محدودیت‌های بین‌المللی باعث می‌شود تا تولید‌کنندگان بتوانند از مواد اولیه مرغوب و همچنین تکنولوژی‌های جدید استفاده کنند، گفت: به‌طور قطع در شرایط جدید محصولات با کیفیتی به بازار عرضه خواهد شد و میزان فروش شرکت‌ها نیز افزایش می‌یابد. وی به تلاش‌های مسوولان برای رفع تحریم سوئیفت اشاره کرد و افزود: از بین رفتن تحریم‌های بانکی می‌تواند گام بسیار مناسبی تلقی شود، زیرا استفاده از سوئیفت و ال‌سی کاهش هزینه تولیدکنندگان اقتصادی را به وجود می‌آورد و موجب افزایش میزان سودآوری آنها خواهد شد.

وی با اشاره به چشم‌انداز روشن بازار سرمایه در شرایط جدید گفت: هنگامی که صنایع مختلف سودآور شوند، به‌طور قطع استقبال بیشتری از سهام آنها در بازار سرمایه خواهد شد و رشد قیمت سهام و افزایش تقاضا باعث ایجاد رونق پایدار در بازار سرمایه خواهد شد. مهمانداری حقیقی ادامه داد: از سوی دیگر ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز به بازار سرمایه شرایطی را فراهم می‌کند تا علاوه بر ورود نقدینگی‌های جدید به این بازار فناوری‌های نوین نیز به کشور وارد شود و همه این عوامل موجب می‌شود تا صنایع مختلف از رونق نسبی برخوردار شوند.

این کارگزار بازار سرمایه با اشاره به گشایش‌های بین‌المللی پیش رو تصریح کرد: این دستاوردها باعث رونق صادرات و افزایش حجم فروش بنگاه‌های تولیدی می‌شود. وی با اشاره به اینکه افزایش فروش باعث رونق تولید می‌شود، ادامه داد: همچنین با کاهش هزینه‌ها صنایع رشد بیشتری را تجربه خواهند کرد. اما باید توجه داشت، صنایعی که طرح‌های توسعه‌یی داشته باشند، زودتر از دیگر گروه‌ها حرکت خود را آغاز می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر