روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۱۴

ظریف 12خرداد به سوئد می‌رود ایرنا| سفیر سوئد در تهران در توییتر خود نوشت: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران 12خرداد (اول ژوئن) به همراه هیاتی اقتصادی به سوئد سفر می‌کند. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند خبرداد. به گفته جابری‌انصاری در این سفر مجموعه‌یی از رایزنی‌های دیپلماتیک برای گسترش همکاری با این کشورها و همچنین سخنرانی‌ها و دیدارهایی انجام خواهد شد.

چابهار برای ما هم مفید است ایرنا| سرتاج عزیز رییس دستگاه دیپلماسی و مشاور نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر مفید بودن تمام طرح‌های همکاری ترانزیتی و ارتباطی در منطقه، «موافقتنامه چابهار» را به عنوان یکی از موارد همکاری‌های منطقه‌یی، یک «ایده مطلوب» دانست و گفت که چابهار می‌تواند برای پاکستان هم مفید باشد. وی با اشاره به طرح‌هایی نظیر توسعه بندرهای چابهار ایران و گوادر پاکستان و نیز طرح احداث راهروی اقتصادی چین-پاکستان به عنوان طرح‌های مهم همکاری منطقه‌یی گفت: هیچ یک از این طرح‌ها در تضاد با یکدیگر نیست و باید همه آنها مکمل یکدیگر برای ایجاد یک شبکه ارتباطی گسترده و مهم برای رونق تجاری و اقتصادی منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

شهاب حسینی خطرناک است! ایسنا| روزنامه مکه چاپ عربستان سعودی با اشاره به موفقیت شهاب حسینی در جشنواره سینمایی کن و سابقه فرهنگی درخشان ایران در تاریخ تمدن اسلامی، مدعی شد که امروز هم فرهنگ ایران، به ویژه سینمای آن، بیش از سیاست این کشور برای سعودی‌ها خطرناک است! با اشاره به اینکه تمدن اسلامی برای همه‌چیز مدیون مردم ایران است، ضمن اعتراف به ضعف فرهنگی عربستان در برابر ایران نوشت: ایران تمام جهان را با صنعت سینمای حرفه‌یی خود درنوردیده است. نویسنده مقاله در پایان، با لحنی که حسرت و شرمساری در آن موج می‌زند، نوشته است: ایران در حالی تمام این موفقیت‌ها را به دست می‌آورد که ما (عربستان) تنها کشور دنیا هستیم که در آن سینما وجود ندارد.

پورمحمدی رفتن از معاونت سیما را تایید کرد ایسنا| درپی گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها درباره رفتن «علی‌اصغر پورمحمدی» از سمت معاونت سیما، او این خبر را تایید کرد. وی با تایید این خبر، از سیدمرتضی میرباقری به عنوان جایگزین خودش نام برد و افزود: در هفته‌یی که گذشت، جلساتی با حضور عبدالعلی علی‌عسکری (رییس سازمان صداوسیما) برگزار و در نهایت، تصمیم گرفته شد که سیدمرتضی میرباقری به عنوان معاون جدید سیما معرفی شود. پورمحمدی همچنین از معرفی شدن میرباقری به عنوان معاون سیما در چند روز آینده خبر داد.

روابط ایران و ترکیه باید توسعه یابد ایرنا|معاون اول رییس‌جمهور در پیامی به نخست‌وزیر جدید ترکیه اظهار امیدواری کرد؛ روابط دو کشور در این دوره با تکیه بر پیوند‌های عمیق دینی، تاریخی و فرهنگی بین دو ملت مسلمان بیش از گذشته توسعه یابد. در بخشی از پیام اسحاق جهانگیری به بینالی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه آمده است: امیدوارم در دوره نخست‌وزیری جناب‌عالی، روابط دو کشور دوست و همسایه، ایران و ترکیه، با تکیه بر پیوندهای عمیق دینی، تاریخی و فرهنگی بین دو ملت مسلمان و در پرتو عزم و اراده مسوولان دو کشور برای همکاری در راستای تامین اهداف و منافع مشترک بیش از گذشته توسعه یابد.

ایران دیگر در تحریم بانکی نیست ایسنا|حمید بعیدی‌نژاد عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان در اختتامیه همایش فرمانداران کشور در ساری گفت: برجام یک تفاهم اقتصادی نیست بلکه ابزاری برای برداشتن موانع است و امروز با قدرت می‌توانیم، بگوییم که مهم‌ترین تحریم‌های ایران برای صادرات نفت برداشته شد و به همکاران در وزارت نفت افتخار می‌کنیم که توانستند در فرصت کم صادرات نفت را به دوره قبل از تحریم برسانند. وی با اشاره به اینکه ایران دیگر در تحریم بانکی نیست، گفت: مهم‌ترین تحریم‌های نفتی علیه ایران پس از برجام برداشته شده است.

دفاع مجدد اوباما از توافق هسته‌ای ایسنا| باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا در یک کنفرانس خبری در ایسه‌شیما در ژاپن، با اشاره به توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 با بیان اینکه توافق هسته‌یی با ایران یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ماست، مدعی شد: ما توانستیم بدون اینکه مجبور باشیم حتی یک گلوله شلیک کنیم، کشوری بزرگ و پیچیده را که برنامه هسته‌یی به اندازه کافی توسعه یافته داشت، متقاعد کنیم که سلاح اتمی نسازد. این ادعاها در حالی مطرح شده است که مقامات ایران همواره هرگونه ادعا علیه برنامه هسته‌یی کشورمان را رد و تاکید می‌کنند که فعالیت‌های هسته‌یی ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌یی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی این کشور ندارد.

بررسی همکاری‌های گسترده میان ایران و گرجستان اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای| در آستانه برگزاری جشن‌های بیست و پنجمین سالگرد استقلال گرجستان، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سفر به این کشور و دیدار با وزیر امور خارجه گرجستان و معاون آسیا و اقیانوسیه، وی ابعاد مختلف روابط دوجانبه به ویژه طرح‌ها، پروژه‌های درازمدت و پایدار و همکاری‌های اقتصادی و تجاری و همچنین آخرین تحولات گردشگری و مناسبات مردمی بین دو کشور را مورد تبادل نظر و بررسی قرار داد.

تعیین تاریخ کلنگ‌زنی نیروگاه دوم بوشهر آنا| در دیدار بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی کشورمان با سرگئی کرینکو، رییس شرکت دولتی انرژی اتمی روس اتم در مسکو، طرفین مسائل موجود در دستور کار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌یی دو کشور و همچنین مسائل مرتبط با اجرای برجام را بررسی کردند. در این ملاقات، موضوعات مختلف از جمله مسائل پیرامون نیروگاه اول بوشهر و تاریخ مورد نظر جهت کلنگ‌زنی نیروگاه دوم بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.

امضای برنامه اقدام مشترک زیست محیطی ایران و سازمان ملل ایسنا|برنامه اقدام مشترک میان سازمان محیط زیست و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) دیروز به امضای رییس سازمان محیط زیست و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد رسید. این سند برای تقویت مرکز منطقه‌یی بازل و استکهلم که در تهران مستقر است توسط معصومه ابتکار و آخیم اشتاینر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد امضا شد. ظرفیت‌سازی مدیریت مواد شیمیایی و پسماندهای خطرناک و ارتقای پژوهش و تحقیقات از اصلی‌ترین محورهای برنامه اقدام مشترک است.

امریکا و هم‌پیمانانش در جنگ نیابتی علیه ایران شکست خوردند فارس| سردار سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: امریکا، صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان آنها طی ۳۸ سال گذشته که جنگ نیابتی را علیه ایران به راه انداختند، شکست خوردند.

سردار رحیم صفوی طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران اظهار داشت: حال سوال اینجاست که اگر ملت و دولت ایران با استفاده از اصول و مولفه‌هایی توانست حماسه مقاومت و پیروزی را شکل دهد این اصول و مبانی قدرت‌آفرین چه بود، آیا هم‌اکنون در رابطه با جنگ اقتصادی مقابله با فشارهای سیاسی، تحریم‌های اقتصادی می‌تواند این الگو به عنوان یک سند راهنما برای کسب پیروزی در اقتصاد مقاومتی باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر