همگرایی مجلس با مشی میانه‌روی دولت

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۷۴

گروه ایران|

با نواخته شدن زنگ پایان مجلس نهم در روز سه‌شنبه، دو رویداد مهم در صحن مجلس شورای اسلامی در روز گذشته رقم خورد. رویداد نخست مربوط به انتخاب هیات رییسه سنی مجلس دهم بود که در این انتخاب سیدعبدالرضا هاشم زایی به عنوان رییس، سید مصطفی ذوالقدر منتخب میناب نایب‌رییس هیات رییسه، سیده فاطمه حسینی منتخب تهران و سمیه محمودی منتخب شهرضا به‌عنوان دو دبیر هیات رییسه سنی مجلس دهم مشخص شدند. هیات رییسه سنی که بر اساس مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان مشخص می‌شود، وظیفه اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف و اجرای انتخابات هیات رییسه موقت بر عهده دارد. بر این اساس هیات رییسه سنی مسوولیت اداره جلسه شنبه 8 خرداد مجلس را بر عهده خواهد داشت و طبق ادوار گذشته مسوولیت جلسه یک‌شنبه 9 خرداد جهت انتخاب هیات رییسه موقت نیز با هیات‌رییسه سنی خواهد بود که بعد از تعیین ترکیب هیات رییسه موقت، کار هیات رییسه سنی به پایان می‌رسد. اتفاق دوم نیز مربوط به آخرین نشست خبری علی لاریجانی در مقام رییس مجلس دوره نهم با اصحاب رسانه بود.

لاریجانی در این نشست پیام مردم تهران به انتخابات دوره دهم مجلس را، پیامی در راستای آرامش و حل مشکلات کشور عنوان کرد و افزود که در فضای تنش‌آمیز مشکلات حل نمی‌شود و این مسیر نشان داد که مردم آرامش می‌خواهند و هم اینکه می‌خواهند هم‌افزایی در کشور صورت گیرد تا در فضای عاقلانه مسائل کشور حل و فصل شود.

رییس مجلس نهم، همچنین در مورد اقدامات محقق نشده در مجلس قبل به دلیل عدم وجود فضای مناسب و اقدامات مجلس آتی برای شهر تهران خاطرنشان کرد: در سال91 که آغاز مجلس نهم بود، عقاید مختلفی در کشور داشتیم که نقطه قوت نیز محسوب می‌شود. مشی ما باید این باشد که فضای میانه‌روی را در مجلس پیگیری کنیم تا مسائل کشور را بهتر حل کنیم.

وی گفت: پس از روی کار آمدن مجلس نهم، دولت جدید آمد که برآیند آنها همین مشی بود. از این‌رو ما در رأی اعتماد و کارهای دیگر با آنها همکاری لازم داشتیم. البته ممکن است در برخی از جاها کار این دولت یا دولت قبل را درست ندانیم و در مقابل آن ایستادگی کرده باشیم، ولی در کل مشی میانه‌روی را درست می‌دانیم و فکر می‌کنیم که از این پس نیز باید ادامه یابد. لاریجانی تاکید کرد: میانه‌روی عقاید مختلف را کنار هم می‌گذارد و تحمل‌ها را زیاد می‌کند.


حجم بیشتر مصوبات اقتصادی بود

به گزارش ایسنا، لاریجانی همچنین ضمن اشاره به سابقه 110ساله قانون‌گذاری در کشور گفت: 697 طرح و لایحه به مجلس نهم ارائه شد و سهم قوانینی که مربوط به مسائل اقتصادی بود بیش از 30درصد بود و رتبه بعدی مربوط به مسائل اجتماعی بوده لذا تلاش مجلس این بود که زمینه همکاری را برای رفع مشکلات مردم؛ چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی سامان دهد. وی درباره مصوبات اقتصادی مجلس نهم توضیح داد: حجم بیشتر مصوبات مجلس مسائل اقتصادی بود، رونق فضای کسب و کار و برخی مواردی که مربوط به تسهیل سرمایه‌گذاری بود در مجلس نهم تصویب شد، اینها مسائل مهمی بود که نتایج آن در آینده مشخص می‌شود. درواقع نوعی ریل‌گذاری است.


طرح انتصاب افراد شتاب‌زده نبود

رییس مجلس دهم همچنین، درخصوص برخی طرح‌های مهم مجلس مثل حمایت از 6میلیون نفر یا اصلاح قانون انتخابات و اینکه چرا به سرانجامی نرسیده است، گفت: اکثر این طرح‌ها می‌تواند در اولویت برای مجلس دهم قرار بگیرد. البته برای برخی مانند هدفمندی یارانه‌ها نیز تصمیم‌گیری شد. همچنین در مورد طرح مبارزه با فساد که حدود یک سال و خورده‌یی کار شد در جایی که به اختلاف برخورد عده‌یی معتقد بودند که به صورت اصل 85 به کمیسیون واگذار شود، اما نظر شورای نگهبان این است طرح‌هایی که از جنس طرح مادر هستند، باید در صحن تصمیم‌گیری شود لذا برای این کار در هفته آخر وقت نداشتیم. وی همچنین در مورد گمانه‌زنی‌ها درخصوص شتاب‌زده بودن طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس که این روزها انتقادات زیادی بر آن وارد شده است، نیز گفت: این طرح آنقدرها هم شتاب زده نبود. این طرح 6-5 ماه در مجلس مطرح بود. ایرادی که نماینده‌های دولت گرفتند این بود که در کمیسیون حضور نداشتند وگرنه در صحن مجلس حضور داشتند و نظرات‌شان شنیده شد.


در مورد سوییفت مشکل برداشته شد

رییس مجلس نهم، در ادامه این نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری که درباره کارشکنی‌های امریکا در رابطه با برجام سوال کرده بود، گفت: در مورد سوییفت که مشکل برداشته شد و در این زمینه مشکلی نیست. این مساله به بانک‌های بزرگ که می‌خواهند با ایران روابط داشته باشند بر می‌گردد. بانک‌ها کارشان را انجام می‌دهند، ولی آنهایی که شأن بزرگ‌تری دارند یک مقدار این واهمه را ایجاد کردند که ممکن است با روحیه برجام سازگاری نداشته باشد. در این مورد پیگیری‌ها در حال انجام است و جمهوری اسلامی ایران ساکت ننشسته است.


با عارف رفیق هستیم

وی در ادامه درخصوص مهم‌ترین مساله پیش‌روی مجلس دهم که انتخاب رییس این مجلس است نیز توضیح داد: توجه داشته باشید که ساختار داخلی مجلس کاملا دموکراتیک است و ما هم باید متوجه باشیم که از این ساختار عبور نکنیم. لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا در این مورد با عارف گفت‌وگویی داشته؟ گفت: نه؛ ما سلام و علیک داریم و رفیق هستیم.

نظر مراجع بود که از قم کاندیدا شوم

علی لاریجانی در ادامه آخرین نشست خبری خود در مجلس نهم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو کاندیدا و منتخب مردم قم که به مجلس دهم راه یافتند از نامزدهای نزدیک به جبهه پایداری هستند، گفت: بافت شهرهای مختلف متفاوت است، آنچه برای من مایه افتخار بود اینکه نظر مراجع اعزام تقلید بر این بود که از قم کاندیدا شوم و این برای من افتخار بود، ضمن اینکه بنده سال‌ها در قم زندگی کرده‌ام و برای خودم هم مهم بود که از نظر فکری از چنین جایی کاندیدا شوم.


پیامی از سوی اصلاح‌طلبان دریافت نشده

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیده شده از طرف منتخبان اصلاح‌طلب پیام‌هایی به وی داده شده است که گفت‌وگوهایی بر سر رقابت داخلی انجام شود، اما وی هنوز پاسخی نداده است، گفت: پیامی به بنده داده نشده و به نظر می‌رسد که صاحب پیام باید یا به صورت مکتوب یا تلفنی پیام خود را ارسال کند، اما چیزی داده نشده است. خبرنگار سوال‌کننده در ادامه پرسید که آقای تابش چنین مساله‌یی را مطرح کرده‌اند که لاریجانی پاسخ داد: اگر منظورتان پاسخ رسمی است، به من پیام رسمی داده نشده است و در 9 دوره مجلس از این کارها نداشتیم. این‌بار اینجوری شده است و بنده به همان سازوکار مجلس بسنده می‌کنم.


در کشور احزاب ریشه‌دار نداریم

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره نقش احزاب در کشور با اشاره به مشکلات احزاب در ایران گفت: در کشور ما مشکلی وجود دارد که یکسری احزاب ریشه‌دار به معنای واقعی نداریم. تابلو زیاد داریم ولی احزاب قوی مثل حزب جمهوری اسلامی که حزبی فراگیر بود و مانیفست داشت، نداریم. اگر دموکراسی بخواهد هدایت شده باشد، باید احزاب قوی در آن وجود داشته باشد. ما احزاب قوی نداریم، در انتخابات می‌آیند و لیست می‌دهند، اما این لیست دادن شکار کاندیداهاست؛ یعنی می‌آیند ببینند کدام کاندیدا رای بیشتری دارد و آن را در لیست‌های‌شان می‌آورند.

لاریجانی همچنین در مورد منتخب مردم اصفهان و رد اعتبارنامه وی گفت: ما باید به انتظامات قانونی کشور پایبند باشیم. نظر من این است که چون قانون با صراحت برای اظهارنظر شورای نگهبان وقت گذاشته، این مساله نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند، هرچند تفسیر شورای نگهبان متفاوت است و معتقد است که نظارت استصوابی بعد از انتخابات هم می‌تواند وجود داشته باشد. در دیدار با رهبری هم این موضوع را مطرح کردم که تفاوت نظری بین ما و شورای نگهبان وجود دارد؛ از هیات حل اختلاف قوا هم خواستیم که اظهارنظر کند، منتها گویا نظرشان به نظر شورای نگهبان نزدیک‌تر بود. به اعتقاد من اظهارنظر درباره فرد در زمان قبل از انتخابات است، اما نظر شورای نگهبان این است و این مساله باید در آینده به سامان شود.


نه لیست امید و نه غیر امید

وی در پاسخ به سوالی درباره قرار گرفتنش در لیست امید از شهر قم تاکید کرد: من تقاضایی نکردم کسی مرا در لیستی قرار بدهد؛ نه لیست امید و نه غیر امید. من مستقل آمدم. در انتخابات هم هر کسی به میل خودش این لیست را گذاشته، گذاشته. بنابراین ما در هیچ زمینه‌یی با هم حسابی نداریم.


اینقدر تحقیق و تفحص نکنید!

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری درباره تعداد زیاد تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم و به نتیجه نرسیدن بیشتر آنها پرسید که رییس مجلس گفت: این کار هزینه‌بر و زمان‌بر است و کمتر تحقیق و تفحصی بوده که کمتر از یک سال طول بکشد. ما همیشه به نمایندگان توصیه کردیم که اینقدر از تحقیق و تفحص استفاده نکنیم، منابع ما هم اقتضا نمی‌کند؛ در این مجلس 6 تحقیق و تفحص خوانده شد. برخی از آنها را وقتی بررسی اولیه کرده‌اند متوجه شده‌اند نیاز به تحقیق و تفحص ندارد. یکی، دو تحقیق و تفحص نیز خوانده نشد که به خاطر آیین‌نامه داخلی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر