کوتا از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۶۵

600هزار بشکه نفت از ایران روانه اروپا شد

تسنیم رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: هم‌اکنون حدود یک‌سوم صادرات نفت خام ایران به اروپا و دو‌سوم آن به کشورهای آسیایی است. وی گفت: با اجرایی شدن برخی قراردادهای جدید فروش نفت خام، میزان صادرات نفت ایران به اروپا اکنون به مرز 600هزار بشکه در روز رسیده است که امیدواریم با تبدیل شدن چند تفاهمنامه و توافقنامه جدید به قرارداد، این میزان افزایش یابد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه «افزایش صادرات نفت خام از اولویت‌های حال حاضر وزارت نفت است»، گفت: ترجیح ما این است که به‌جای فروش نفت خام به کشورهایی که خودشان مصرف‌کننده نیستند، بتوانیم با مصرف‌کنندگان اصلی نفت خام و به عبارتی پالایشگاه‌داران وارد معاملات فروش نفت خام شویم. معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: دریافت پول نفت از خریداران اروپایی با یورو انجام می‌شود.


تحقق بیش از 97درصد برنامه تولید فلات قاره

شانا سعید حافظی مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفت: پارسال در مجموع، ١٤٤میلیون بشکه نفت از میدان‌های نفتی فلات قاره برداشت شد. وی بااشاره به تحقق بیش از ٩٧درصدی برنامه تولید تکلیفی شرکت نفت فلات قاره در سال٩٤، اظهار کرد: باتوجه به ماهیت فراساحلی عملیات تولید در این شرکت، این مقدار تحقق اهداف، رقم ممتازی به‌شمار می‌آید. به گفته این مقام مسوول، افزایش ضریب بازیافت میدان‌های شرکت نفت فلات قاره با به‌کارگیری روش‌های نو در زمینه ازدیاد برداشت و استفاده از فناوری‌های جدید تعمیر، تکمیل و تولید در دستور کار این شرکت قرار دارد. وی در ادامه اظهار داشت: پس از تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم‌های نظام بانکی و ایجاد فضای امن اقتصادی و سرمایه‌گذاری، شرکت‌های معتبر خارجی در زمینه‌های فنی با شرکت نفت فلات قاره وارد مذاکره شدند. وی با بیان اینکه در این میان می‌توان به شرکت‌هایی از فرانسه، هند، هلند، نروژ، استرالیا، سنگاپور و چین اشاره کرد، گفت: در این زمینه، ظرفیت بالای میدان‌های ایران به‌ویژه میدان‌های شرکت نفت فلات قاره برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه فراساحلی که به فناوری‌هایی نیاز دارد، بر اهمیت این مذاکرات افزوده است.


آخرین وضعیت پروژه سوئز

ایسنا حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، درخصوص آخرین وضعیت پروژه سوئز گفت: اجرای این پروژه ابتدا مستلزم تعریف DMA یعنی مشخص کردن ورودی و خروجی یک منطقه ایزوله شده است. وی گفت: در حال حاضر این پروژه در مرحله پایلوت قرار گرفته تا ورودی و خروجی آن نیز تعریف و سپس حجم کار مشخص شود البته اجرای کار به سرعت در حال انجام است. جانباز با بیان اینکه در دنیا این تجربه به‌کرات اجرا شده است، اظهار کرد: مشابه همین قرار‌داد در مقیاس وسیع در دو شهر بوشهر و برازجان توسط شرکت کیواتر کره در حال انجام است. جانباز در‌خصوص وضعیت تامین منابع مالی گفت: تامین مالی این دو پروژه توسط خود شرکت‌ها صورت می‌گیرد و باید گفت که شرکت آب و فاضلاب در اجرای پروژه‌های خود تقریبا خودکفاست. وی مهم‌ترین مشکل شرکت آب و فاضلاب کشور را تامین سرمایه دانست. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بااشاره به اهمیت انتقال تکنولوژی از کشورهای خارجی ادامه داد: یکی از اهداف مهم ما انتقال تکنولوژی از کشورهای پیشرفته است.


تکمیل 30حلقه چاه نفت و گاز

ایسنا حمیدرضا خوشایند معاون شرکت ملی حفاری گفت: شرکت ملی حفاری ایران در دو ماهه نخست سال جاری موفق به حفاری و تکمیل 30حلقه چاه نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور شدند. از این تعداد چاه 15حلقه چاه از نوع توسعه‌یی- توصیفی و 15حلقه تعمیری-تکمیلی بوده است. وی گفت: از این چاه‌ها 17حلقه در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، دو حلقه در شرکت نفت فلات قاره، 9حلقه در پروژه‌های مربوط به شرکت مهندسی و توسعه نفت و دو حلقه در قالب پروژه‌یی حفاری شد. خوشایند گفت: متراژ حفاری از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال 53هزار و 669متر به ثبت رسید. وی خاطرنشان کرد: از متراژ حفاری انجام‌شده 17هزار و 263متر مربوط به پروژه‌های کلیدی در دست است که از صفر تا 100 عملیات اجرایی حفاری این پروژه‌ها برعهده شرکت ملی حفاری ایران بوده است. وی عنوان کرد: در 2ماهه امسال، حفاری 5حلقه چاه 74روز زودتر از برنامه تعریف‌شده شرکت‌های متقاضی انجام شد. خوشایند به راه‌اندازی دکل جدید 95 فتح در روزهای اخیر در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره و خاطرنشان کرد: در سال جاری دستگاه‌های حفاری خشکی سنگین 72 و 73 فتح و دکل فوق‌سنگین خشکی 30 فتح که با استفاده از منابع داخلی و خارجی ساخته ‌شده نیز به ناوگان شرکت افزوده می‌شود.


منابع خارجی برای پست‌های فوق توزیع

توانیر مدیرعامل شرکت توانیر در حاشیه نشست هم‌اندیشی فاینانس 312پست فوق توزیع گفت: تمام دغدغه ما در این پروژه، تقویت بخش داخلی از راه تامین نقدینگی و انتقال دانش و فناوری‌های نوین است.

آرش کردی با بیان این مطلب افزود: باتوجه به کمبود منابع مالی داخلی، تدبیری اندیشیده شد که برای احداث پست‌های فوق توزیع و انتقال، از منابع مالی خارجی استفاده شود. وی ادامه داد: خوشبختانه بخش داخلی صنعت برق توانایی بالایی دارد ولی از گردش سرمایه کافی محروم است؛ با این حال مقرر شد در این پروژه، حضور حداکثری داشته باشد که الزام سرمایه‌گذار خارجی به تامین حداقل 51درصد پرو‍ژه از داخل، یکی از اهرم‌های تحقق این امر است. کردی تاکید کرد: در عین حال به تناسب افزایش سهم داخلی به میزان بیش از 51درصد، امتیازات فنی حاضرین در مناقصه افزایش خواهد یافت. مدیرعامل توانیر بااشاره به برخی نگرانی‌های فعالان بخش خصوصی درباره این پروژه نیز خاطرنشان کرد: شرایط مناقصه کاملا قانونی و شفاف طراحی شده و بخش داخلی نیز به هیچ عنوان کنار گذاشته نشده است؛ ضمن آنکه تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌کنندگان در مناقصه یا شرکت‌های داخلی هستند یا شرکای مجموعه‌های خارجی محسوب می‌شوند. کردی در پایان گفت: ما به‌دنبال فاینانس هستیم و فرقی ندارد این کار از داخل تامین شود یا خارج؛ هرکس توانایی تامین مالی را داراست، می‌تواند وارد شود و چنانچه شرکت‌های داخلی از این توانایی برخوردار باشند، بر همتایان خارجی خود ارجحیت دارند کمااینکه امتیازاتی قانونی را نیز در این خصوص در نظر گرفته‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر