ادامه دفاع نفتی‌ها از IPC

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۶۲

گروه انرژی

درحالی که طبق گفته‌های اسحاق جهانگیری در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، هرگونه تغییر در قراردادهای IPC تاکنون باید به نتیجه و انتهای خود می‌رسید، نامه احمد توکلی مبنی بر تناقض این قراردادها با سیاست‌های اقتصادی مقاومتی، دوباره بازار اظهارنظرها درباره این نوع از قرارداد را داغ کرده است. اکنون و درحالی که مجلس جدید شورای اسلامی در ایران کار خود را از روز شنبه آغاز می‌کند، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که برای اجرایی شدن این قراردادها که مسوولان تاریخ آن را اواخر خرداد ماه اعلام کرده‌اند، نیازی به بررسی مجدد در مجلس جدید وجود دارد یا دولت به تنهایی می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند. روز گذشته اما دو نفر از موافقان بازنگری در قراردادهای سابق نفتی ایران در اظهارنظرهایی جداگانه به دفاع از ماهیت این قراردادها پرداختند.

سیدمهدی حسینی رییس کمیته بازنگری در قراردادها این روش را یکی از «ابزارهای ایران» برای دستیابی به سند چشم‌انداز افق1404 عنوان کرد. صحبتی که می‌توان آن را واکنشی به انتقاد منتقدان مبنی بر تضاد IPC با اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی تلقی کرد. همچنین معاون امور مشاوران و پیمانکاران وزارت نفت از نحوه دخالت داده شدن شرکت‌های ایرانی در این مدل قراردادها دفاع کرده است.

سیدمهدی حسینی رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفت‌وگو با شانا درخصوص ادعاهایی دایر بر مغایرت مدل جدید قراردادهای نفتی با اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: این مدل نه تنها در مغایرت با اهداف چشم‌انداز نیست بلکه تحقق بخش عمده‌یی از اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش نفت و گاز منوط به اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور برای اثرگذاری در بازار جهانی و حفظ یا توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز به‌ویژه در میدان‌های مشترک که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است منوط به اجرای این مدل است، تصریح کرد: افزایش تولید نفت و در پی آن تکمیل زنجیره ارزش علاوه بر قدرتمند شدن ایران در منطقه سبب ایجاد اشتغال و ثروت بیشتر برای کشور می‌شود.

حسینی در این باره که زمان توافق برای استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی به درازا کشیده و به‌نوعی موافقان و مخالفان نتوانستند همدیگر را قانع کنند، افزود: ما تلاش کردیم ابهام‌های منتقدان را اعم از دانشجویان، استادان، نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و... پاسخ دهیم؛ بیش از 8ماه است که اعضای کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به اندازه چندین کتاب توضیحات تکمیلی خود را در زمینه این مدل از قرارداد ارائه کرده‌اند.

به گفته وی، خوب است گروه‌های مختلف در زمینه مدل جدید قراردادهای نفتی قانع شوند اما باید توجه داشت که کار هم باید انجام شود.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان اینکه تمام مسیرهای قانونی و کارشناسی از نظر تکامل در این مدل از قراردادهای نفتی طی شده است، تصریح کرد: بیش از ١٢٢جلسه بزرگ و کوچک که کوچک آن بیش از سه ساعت بوده، در زمینه این مدل از قراردادها تشکیل شده که در دنیا بی‌سابقه است.

حسینی افزود: نگاهی که در مدل جدید قراردادهای نفتی مطرح است یک نگاه درازمدت و صیانتی به مخازن نفت و گاز است، چیزی که غیبت آن در بیع متقابل دیده شده است.

همچنین سلیمانی معاون امور مشاوران و پیمانکاران وزارت نفت در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه انتقال تکنولوژی توسط شرکت‌های EPC و OSC صورت می‌گیرد و این شرکت‌ها در قراردادهای‌IPC حضور ندارند، گفت: شرکت‌های EOC و OSC به‌عنوان پیمانکاران دست دوم در این قراردادها حضور خواهند داشت.

وی افزود: شرکت‌های EPC و OSC همزمان نمی‌توانند درE&P‌ها فعالیت داشته باشند زیرا به‌دلیل تداخل منافع شرکتی که E&P کار می‌کند و EPCکار است بخواهد خدمات نفتی ارائه دهد و از ظرفیت خود استفاده کند که این مساله فضای رقابت را برای شرکت‌های دیگری که می‌خواهند در این حوزه کار کنند از بین می‌برد.

وی افزود: اما عملا راه برای آنها بسته نیست و به‌عنوان پیمانکار دست دوم در فضای کسب‌وکار خودشان می‌توانند فعالیت داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر