دستورالعمل جدید برای رهگیری سیگار

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۵۹

گروه صنعت|

طبق دستورالعمل جدید وزارت صنعت، شناسه رهگیری سیگار جایگزین هولوگرام می‌شود. در نامه‌یی که از سوی رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات به مدیرعامل شرکت دخانیات و مدیران شرکت‌های فعال در این بخش ارسال شده، آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری دستگاه‌های تخصصی مرتبط برای شناسایی و رهگیری کالا از بدو ورود تا سطح عرضه شناسه رهگیری ایجاد کند که در این خصوص ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیگار را به عنوان نخستین کالای مشمول قرار داده تا شناسه رهگیری جایگزین هولوگرام شود. به این وسیله موارد ذیل جهت اجرای دستورالعمل طرح شناسه رهگیری سیگار ابلاغ می‌شود: 1- دستورالعمل شناسه رهگیری «استاندارد درج شناسه‌های رهگیری در بسته‌بندی‌های سیگار» 2- لیست پیش شماره‌های شناسه رهگیری اختصاص یافته به شرکت‌های تولید‌کننده و واردکننده سیگار 3- لیست سامانه‌های مورد نیاز جهت ثبت‌نام شرکت‌های تولید‌کننده و واردکننده سیگار. با توجه به راه‌اندازی سامانه‌های لازم توسط وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، تمام شرکت‌ها موظف هستند ظرف مدت 2 هفته نسبت به ثبت‌نام و اجرای دستورالعمل اقدام و نتیجه را به این مرکز منعکس کنند.


تولید و واردات 46 میلیارد نخ سیگار

در همین زمینه، رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز از اجرایی شدن کد رهگیری محصولات دخانی ظرف 3 ماه آینده خبر داد و گفت: طی 2 سال گذشته بیش از 70 درصد واردات تبدیل به تولید داخلی شده است. علی‌اصغر رمزی در نشست هماهنگی طرح رهگیری محصولات دخانی افزود: در فروردین ماه سال جاری یک واحد تولید سیگار از مهم‌ترین برند وارد‌کننده که 54 درصد واردات را به خود اختصاص می‌دهد در کشور افتتاح شد و در حال پیگیری هستیم که در طول سال 95 در اجرای قانون محصولات 100 درصد در داخل تولید شود و واردات رسمی این محصول پایان یابد. رمزی اضافه کرد: سیستم توزیع سیگار به 3 بخش خاص کشوری، استانی و خرده‌فروشی تفکیک و از یک‌سال پیش 800 مجوز استانی و 180 مجوز کشوری صادر شده و طی ماه‌های گذشته پروانه خرده‌فروشی ساماندهی و ابلاغ شد و برای اتحادیه، سوپرمارکت و سقط‌فروشی‌ها پروانه خرده‌فروشی صادر می‌شود. وی ادامه داد: اجرای کد رهگیری در کالای دخانی به این معناست که یک پاکت سیگار در تمام مراحل تولید و توزیع قابل رصد خواهد بود و دستگاه‌های نظارتی به صورت برخط می‌توانند، سطح بازار را رصد کنند. به گفته وی در سال گذشته آمار رسمی واردات سیگار 16.4میلیارد نخ و تولید داخل 30میلیارد نخ بوده است. رمزی اضافه کرد: روش و مکانیسم و استانداردهای طرح اواخر اردیبهشت ماه به 31 واحد تولید و وارد‌کننده ابلاغ شد و طی هفته‌های آتی اطلاعات تکمیل می‌شود. معاون برنامه‌ریزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: قاچاق کالای دخانی از 12 میلیارد نخ در سال 93 به 9 میلیارد نخ کاهش پیدا کرد. علیرضا گلستانی‌زاده افزود: آنچه بر اساس قانون تکلیف شده اینکه برای کلیه کالاها از تولید و واردات کد رهگیری تهیه شود تا بتوان سلامت و اصالت کالا را تایید کرد و این ماموریت بر اساس ماده 13 قانون بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌ها و در راس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته

شده است.

وی اعلام کرد: انتظار داریم در حوزه کالای دخانی پایان برنامه پنجم پایان واردات رسمی سیگار باشد. وی تصریح کرد: برای اینکه این اتفاق به درستی انجام شود همکاری شرکت‌های تولید و واردات الزامی است و شرکت‌های تولید سیگار که با این طرح و برنامه هماهنگ نباشند، جایگزین می‌شوند. این مقام مسوول اضافه کرد: در این طرح اقدامات قرار است به صورت نوبه‌یی بازرسی شود و گزارشات آن در حوزه پیگیری موثر خواهد بود.


تلاش دولت برای کاهش مالیات سیگار!

در ادامه، مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت از تلاش این وزارتخانه برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده سیگار خبر داد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش کرد که این مالیات با وجود پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی از 12 درصد بیشتر افزایش نیابد. کلامی ادامه داد: اجرای عوارض به این صورت انگیزه‌های قاچاق را بالا می‌برد و نباید قیمت تمام شده به گونه‌یی باشد که قاچاق افزایش یابد و نیز نباید برای جلوگیری از قاچاق کمبودی در کشور احساس شود. وی افزود: سیاست این وزارتخانه با وجود انحصاری بودن کالای دخانی این نیست که درآمد خاصی از این محل داشته باشد و مبارزه با قاچاق باید در

حلقه‌های عرضه نیز ادامه یابد.

کلامی تاکید کرد: باید تلاش مدیران شرکت‌ها این باشد که ارزش افزوده حاصل از سیگار به کشور باز گردد و خود شرکت‌ها مسوولیت اجرای کد رهگیری را بپذیرند. رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر سخنان این نشست گفت: در اجرای این طرح تسهیل تجاری و عدم اعمال هزینه‌های اضافه بر سازمان‌های تولید‌کننده و وارد‌کننده مدنظر بوده است و تلاش کردیم این طرح از طریق سامانه‌های الکترونیکی باشد.

گرکانی‌نژاد اضافه کرد: با هماهنگی‌های پیش‌بینی شده شناسه رهگیری در محل تولید روی سیگار و مواد دخانی درج و این کار از طریق سامانه‌های مربوط انجام می‌شود. وی تصریح کرد: این روش روشی تعاملی است و بر خلاف طرح شبنم فرصتی فراهم است که بازخوردها به کمیته‌یی که به همین منظور پیش‌بینی شده منعکس شود تا اصلاحات مورد نیاز انجام شود. گرکانی‌نژاد تاکید کرد: اگر قرار است، شناسه رهگیری با لایه‌یی از قاچاق مبارزه کند، این شناسه تکه‌یی از قطعه بزرگ‌تری است که شناسه کالا را مطرح می‌کند و مسوولان باید همکاری کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر