اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۲۵

سایپا هفته آینده

به بورس بازمی‌گردد

دیروز نماد ۱۱شرکت برای از سرگیری معاملات آماده بازگشایی شدند و با انتشار توضیحات سایپا درباره دلایل تعدیل سود ۱۲۶درصدی، نماد این شرکت برای هفته آینده آماده بازگشایی شد. در پی درخواست پنج‌شنبه گذشته رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس از مدیران سایپا درباره تعدیل 126درصدی سود هر سهم این شرکت 3.9هزار میلیارد تومانی (از 45 به 102ریال)، دیروز سیروس شجاعی معاون مالی و اقتصادی سایپا به سوالات سازمان بورس پاسخ داد.

براساس این گزارش، دیروز نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی پس از برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر تقسیم سود، سرمایه‌گذاری امید، سیمان بجنورد، سیمان خوزستان، پگاه اصفهان، کالسیمین و گروه دارویی سبحان پس از برگزاری سالانه، ماشین‌سازی نیرو محرکه، لنت ترمز ایران، سیمان اصفهان باتوجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی اسفند94، سیمان کرمان پس از برگزاری مجامع سالانه و فوق‌العاده مبنی بر تغییر سال مالی از پایان اسفند به پایان آذر و اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم آماده انجام معامله شدند.


توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان وارد فرابورس می‌شود

عرضه اولیه 5درصد سهام شرکت‌ حمل‌ونقل ریلی پارسیان، روز ‌شنبه 8خرداد در بازار دوم فرابورس ایران انجام می‌شود. در این عرضه اولیه از مجموع 5میلیون سهم، 3میلیون سهم به کشف قیمت اختصاص پیدا می‌کند و 2میلیون سهم نیز متعلق به معامله‌گران آنلاین خواهد بود.

همچنین، محدودیت خرید سهام «حپارسا» برای هر کارگزاری 30هزار سهم تعیین شده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله هیچ‌ سهمیه‌یی برای خرید این سهم ندارند. شرکت توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان در تاریخ 21مرداد 94 در فرابورس پذیرش و نماد معاملاتی آن از 19اردیبهشت امسال در بازار دوم فرابورس درج شده است. یادآور می‌شود شرکت 100میلیارد ریالی توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان با دارا بودن بیش از ۱۱۰واگن حمل بار، درراستای توسعه صنعـت حمل‌ونقـل کشــور در حوزه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در سـال۱۳۸۴ تاسیس شد.

تامین سوخت نیروگاه‌های کشـور از طریق خطوط ریلی، کاهش قیمت تمام شده محصولات نفتی و پتروشیمی و به کارگیری ظرفیت‌های خالی صنعت حمل‌‌ونقل ریلی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، مهم‌ترین ضرورت تشکیل این شرکت بوده است.


تامین منابع مالی صنعت آب و برق از طریق بورس انرژی

عضو اتاق فکر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه بورس انرژی می‌تواند منابع مالی و نقدینگی برای صنعت آب و برق تامین کند، گفت: برای نزدیک شدن به عملیاتی‌سازی اقتصاد مقاومتی باید علاقه کمتر به واردات و انتقال تکنولوژی به کشور گسترش یابد.

حسین عبده‌تبریزی در نشست حمایت از کار، سرمایه و دانش ایرانی در صنعت آب و برق با رویکرد اقتصاد مقاومتی بااشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی برای هر شرایطی چه بحران خارجی و چه بحران داخلی راه‌حلی داشته باشیم، گفت: علاقه کمتر به واردات، علاقه به انتقال تکنولوژی و پرهیز از بدهکار کردن بیشتر دولت و جایگزینی ضمانت‌های تجاری به جای ضمانت‌های دولتی از راه‌های نزدیک شدن به عملیاتی‌سازی اقتصاد مقاومتی است. عبده‌تبریزی بااشاره به اینکه عدم توسعه بخش دولتی و ایجاد فضای بیشتر برای بخش خصوصی همچنین استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی ایجاد شده در دوران تحریم‌ها نیز به عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند، گفت: حرکت به سمت استفاده از بازار سرمایه و عدم تکیه محض به بانک‌ها در داخل و خارج کشور ازجمله این الزام‌هاست. وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران باید تا حد امکان از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند، ادامه داد: نمی‌توان برای انجام طرح‌ها به بودجه عمرانی دولت امید بست. اکنون سرمایه‌گذاری و تامین مالی از مسائل اساسی مالی شرکت‌های ایرانی است. به گفته وی، بورس انرژی می‌تواند منابع مالی و نقدینگی برای صنعت آب و برق تامین کند.


رشد شاخص‌های جهانی

در پی رشد قیمت نفت

افزایش چشمگیر قیمت نفت و کاهش قیمت طلا در پی کاهش قیمت دلار امریکا به ثبت رسید در حالی که شاخص آسیا پاسیفیک برای دومین روز متوالی با افزایش همراه شد و شاخص‌ها در بازار امریکا نیز به مدار صعود بازگشتند. بازارهای جهانی در آخرین ساعات معاملاتی با رشد شاخص‌ها همراه شدند در حالی که افزایش آمار خرید و فروش مسکن در امریکا نشان از افزایش اعتماد به اقتصاد این کشور می‌دهد.

قیمت نفت خام به بیش از 49 دلار معامله شد و قیمت طلا به ششمین روز کاهش رسید این در حالی است که آمارها نشان‌دهنده این است که میزان خرید و فروش املاک در امریکا طی ماه آوریل با افزایش رو‌به‌رو بوده است. در بازارهای سهام، شاخص استاکس اروپا با رشد 0.8 درصدی رو‌به‌رو شد در حالی که قیمت سهام موسسه خدمات مالی یونی کردیت در پی تغییر مدیرعامل با رشد رو‌به‌رو شد. در بازار آسیا، شاخص آسیا پاسیفیک رشد 1.7درصدی داشت در حالی که بورس هنگ‌کنگ با افزایش 2.5درصدی شاخص اصلی همراه شد. قیمت سهام شرکت انرژی چیانا کل، رشد 11 درصدی داشت در حالی که شرکت سونی افزایش 6.5درصدی قیمت سهام را نظاره‌گر شد. قیمت سهام شرکت تویوتا موتور با بیشترین میزان افزایش نسبت به 30 روز گذشته همراه شد. اما در بازارهای کالایی، قیمت نفت خام با رشد 1.7درصدی به هر بشکه 49 دلار و 45سنت رسید در حالی که قیمت مس در لندن با رشد 0.2درصدی همراه شد و قیمت طلا نیز کاهش 0.2درصدی داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر