پایان خوش معاملات با رشد 160واحدی شاخص

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۲۳

گروه بورس |

دیروز بازار سرمایه ایران روز نسبتا آرامی را گذراند. این اتفاق در حالی رقم خورد که از ابتدای هفته شاخص کل بورس روند صعودی را پیشه کار خود کرد و در نهایت با 160واحد رشد، سهامداران را امیدوارانه‌تر از هفته‌های قبل راهی خانه کرد. از سوی دیگر بیشترین جابه‌جایی سهام در میان گروه خودرو و محصولات فلزی انجام شد که البته اغلب نمادهای خودرویی با افت قیمت همراه بودند.

بر همین اساس شاخص کل بورس تهران با افزایش 160واحدی به رقم 76هزار و 853واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 16واحدی به عدد 13هزار و 887واحد دست یافت. شاخص سهام آزاد شناور با رشد 111واحدی عدد 85هزار و 746واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 195واحدی عدد 53هزار و 975واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش 144واحدی به رقم 166هزار و 887واحد دست یافت. ارزش کل معاملات بورس تهران نیز به بیش از 223میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 946میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 76هزار و 966 نوبت داد و ستد بود. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 51واحد پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌گذاری غدیر هر یک به میزان 39واحد و فولاد مبارکه تا 34واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل اما معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی جم با 61واحد، ارتباطات سیار ایران با 22واحد و بانک تجارت با 17واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

طی این معاملات، نماد معاملاتی شرکت‌های لنت ترمز ایران، سیمان اصفهان، سیمان بجنورد، سیمان خوزستان، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، کالسیمین، گروه صنایع سیمان کرمان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، صنایع غذایی مینوشرق، پتروشیمی زاگرس، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، نفت پاسارگاد، بهمن‌دیزل، پخش البرز، تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان شاهرود و صنایع سیمان دشتستان متوقف شدند.


جزئیات معاملات انواع سهام

روز گذشته همچنین در بازار سهام اطلاعیه سومین عرضه اولیه سهام فرابورس ایران در سال 95 برای نماد معاملاتی شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان منتشر شد که قرار است این شرکت در روز شنبه هفته آینده عرضه شود. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، نماد معاملاتی بیمه البرز شاهد معاملات کد به کد کمتر از 40میلیون سهمی به ارزش کمتر از 5میلیارد تومان بود. در نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان نیز بیش از 24میلیون سهم به ارزش حدود 3میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. همچنین در گسترش نفت و گاز پارسیان بیش از 5میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده جابه‌جا شد. در پتروشیمی جم نیز بیش از 2میلیون سهم به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان با هدف تجمیع سهام میان سهامداران عمده جابه‌جا شد. طبق این گزارش، دیروز بازارگردانی نوبتی سهام از سوی حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل حال گروه پالایشی‌ها، فلزات اساسی و معدنی و برخی شرکت‌های حمل و نقل دریایی شد تا به این بهانه نماگرهای بورس تهران همچنان سبزپوش باشند.

در همین حین، گروه خودرو به دلیل طولانی شدن توقف نماد معاملاتی «خساپا»، شاهد درجا زدن قیمت‌ها و تداوم اصلاح قیمتی است. در این گروه با توجه به ارائه گزارش‌های حسابرس در روز گذشته، به احتمال زیاد نماد معاملاتی سایپا در روز شنبه بازگشایی خواهد شد که به نظر با فشار فروشندگان سهام و در واقع افزایش عرضه مواجه خواهد شد.


رشد 3واحدی آیفکس

معامله‌گران روز پنجم خرداد را با خرید و فروش 345میلیون و 370هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 512میلیارد ریال در بازار فرابورس به اتمام رساندند. سرمایه‌گذاری مسکن الوند در کنار بیمه کارآفرین و بهمن دیزل بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین افت قیمت سهام زغال‌سنگ طبس، نیروسرمایه و صنایع نسوز توکا شد. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز را ذوب آهن اصفهان با داد و ستد 26میلیون سهم به ارزش 80میلیارد و 290میلیون ریال به نام خود کرد. طبق این گزارش، آیفکس در ساعات ابتدایی روز گذشته 4واحد رشد کرد اما به تدریج پایین آمد و در نهایت با 3.15واحد افزایش نسبت به روز قبل‌تر عدد 817.23واحد را نشان داد. پالایش نفت تهران و لاوان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در بازار اول شاهد معامله 27میلیون و 440هزار ورقه بهادار به ارزش 51میلیارد و 420میلیون ریال بودیم و در بازار دوم 126میلیون و 450هزار ورقه بهادار با رقمی معادل 620میلیارد و 770میلیون ریال داد و ستد شد.

اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در روز چهارشنبه در تمام نمادها با افت قیمت مواجه و هر ورقه آن در بازه 790 تا 817هزار ریال مبادله شد. بیشترین افت قیمت مربوط به اوراق فروردین 95 به میزان 3.4درصد بود. همچنین صندوق اعتماد آفرین پارسیان با معامله 3میلیون و 160هزار سهم بالاترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله را در این روز در اختیار داشت. در این میان بالاترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت به میزان 300هزار ورقه در نماد اوراق اجاره پترو ریگ رخ داد. مجموع ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی هم در این بازار بالغ بر 100میلیارد ریال بود. گفتنی است، در روز گذشته شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت صنایع غذایی مینو شرق، پتروشیمی زاگرس پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد پس از ارائه اطلاعات واقعی بودیم. همچنین با گشایش نماد معاملاتی «ثتوسا» در بازار پایه توافقی، ثبت معاملات توافقی در نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل از دیروز در سامانه معاملات توافقی امکان‌پذیر شد.


عرضه 60هزار تن انواع کالا در تالار نقره‌ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی و بورس کالای ایران دیروز ۵ خرداد ماه، شاهد عرضه ۶۰هزار و ۷۶۰ تن آلومینیوم و فولاد بود. طی این روز و در تالار مذکور۲۰هزار و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی ۹۹.۸ شرکت ایرالکو، ۴۰ تن شمش آلیاژی شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فناوری ذوب گلپایگان، ۲۰هزار و ۲۲۰ تن سبد میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان، ۲۰هزار تن تختال c شرکت فولاد خوزستان و ۱۲کیلوگرم شمش طلای معدن زرشوران عرضه شد. بر اساس این گزارش، ۲۲هزار و ۶۰۰ تن انواع قیر شرکت مهندسی قیر و آسفالت غرب، آران نفت ارس، بام گام عایق ارومیه، پویندگان فن و تجارت بین‌الملل، توسعه نفت هرمزان، صنعت قیر هرمزگان، کیمیا قیر جی و یک‌هزار و ۵۰۰ تن لوب کات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس در تالار صادراتی عرضه شد. علاوه بر این، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه ۵۰هزار و ۵۳۲ تن انواع کالا شامل قیر، وکیوم باتوم، لوب کات و مواد شیمیایی را تجربه کرد. همچنین ۵هزار و ۷۰۰ تن گندم دوروم، شکر سفید و جو دامی در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد، ۴۱۷ تن جو دامی استان خوزستان نیز در قالب طرح قیمت تضمینی به قیمت ۶هزار و ۸۰۰ ریال در هر کیلوگرم در این تالار روی تابلوی عرضه رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر