افزایش 4400درصدی ارزش معاملات برق

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۲۲

گروه بورس| مهشید خیزان |

روز گذشته در بازار برق بورس انرژی نسبت به روزهای اخیر شاهد افزایش نسبی تقاضا در بازار بودیم که منجر به افزایش حجم و ارزش معاملات شد. طی این معاملات، 90مگاوات برق به ارزش 648میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته افزایش چشمگیر 4هزارو400درصدی را نشان می‌دهد.

سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی در خصوص رشد چشمگیر ارزش معاملات برق در بورس مذکور به «تعادل» گفت: روز گذشته شعبه جدید بورس انرژی در منطقه آزاد اروند افتتاح شد که این شعبه به عنوان نخستین شعبه خارج از شهر تهران آغاز به کار کرده است. این موضوع یکی از دلایلی است که باعث رشد تقاضای برق در بورس انرژی شده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اتفاقات مهم بخش انرژی حمایت سابا از تاسیس دفاتر خدمات انرژی است؛ به گفته مجری طرح‌های بهینه‌‌سازی مصرف سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا)، قرار است برای ارائه خدمات بهره‌وری مصرف انرژی به مشترکین کوچک، از توسعه و ایجاد دفاتر خدمات انرژی از طریق نهادهای صنفی حمایت شود. با وجود اینکه حدود 40درصد برق کشور توسط مصرف‌کنندگان کوچک شامل واحدهای مسکونی و تجاری مصرف می‌شود و طبق آمارها پتانسیل صرفه‌جویی خوبی در این بخش‌ها وجود دارد، اما متاسفانه شرکت‌های خدمات انرژی با توجه به مشخصات و مقتضیات خاص آن، امکان عقد مبادله قراردادهای مبتنی برعملکرد و هزینه با مشتریان کوچک را ندارند و در حال حاضر ضعف ارائه خدمات بهره‌وری مصرف انرژی به مشترکان کوچک و متوسطه در کشور وجود دارد.


نیاز به 1200 میلیون دلار اعتبار

برآوردها نشان می‌دهد پتانسیل صرفه‌جویی از طریق اقدام‌های بدون هزینه و کم‌هزینه در بخش خانگی و تجاری حدود 19هزار گیگاوات ساعت یعنی معادل 20درصد از مصرف کل این بخش‌هاست.

یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات روز گذشته در نشست هم‌اندیشی «فاینانس 312 پست فوق توزیع» رخ داد؛ در این نشست آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر یکی از مشکلات این بخش را کمبود نقدینگی دانست و گفت: دغدغه اصلی وزارت نیرو در این پروژه، تقویت بخش داخلی با تامین نقدینگی و انتقال دانش و فناوری‌های نوین است که هدف از خرید این پست‌ها، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین برق پایدار کشور است که اعتبار ارزی خرید تجهیزات 312 پست نزدیک به یک‌میلیارد و 200میلیون دلار برآورد می‌شود. البته با توجه به کمبود منابع مالی داخلی، تدبیری اندیشیده شده است که برای ساخت پست‌های فوق توزیع و انتقال، از منابع مالی خارجی استفاده شود. در همین رابطه شرکت‌های توانمند داخلی در تامین فاینانس پروژه‌ها بر همتایان خارجی خود ارجحیت دارند.


اتمام روند نزولی قیمت برق

از سوی دیگر میانگین وزنی قیمت (میانگین وزنی کل معاملات بارپایه روزانه نماد‌های معامله شده در بازار برق بورس انرژی) در معاملات دیروز بدون تغییر روی قیمت 300هزار ریال باقی ماند. همینطور تعداد و حجم معاملات هرکدام به ترتیب با رشد 100درصدی و 4هزارو400درصدی همراه شدند.

همانطور که در نمودار میانگین وزنی قیمت مشاهده می‌شود، روند نزولی قیمت در معاملات روز گذشته متوقف شد و موفق به نزول به زیر 300هزار ریال نشد. در بازار برق بورس انرژی نیز نسبت به روزهای اخیر شاهد افزایش نسبی تقاضا در بازار بودیم که منجر به افزایش حجم و ارزش معاملات شد و برخلاف روزهای گذشته معاملات یک مگاواتی را در بازار شاهد نبودیم.


بررسی روند نماد 13950317

نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 13950317 را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است قیمت در ابتدای دوره، کار خود را با شیب نزولی آغاز کرده و در حال حاضر در محدوده 300هزار ریال به ثبات رسیده است. روند سال گذشته این نماد نیز همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، در طول دوره روندی صعودی داشته و در انتهای دوره در محدوده 510هزار ریال به ثبات رسیده است. در این نماد تا روز گذشته، 145مگاوات برق مورد معامله قرار گرفته که بیشترین حجم معاملات مربوط به معاملات روز 28اردیبهشت‌ ماه سال جاری با 100مگاوات است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر