سلامت، بهبود زندگی و رفاه سه‌هدف دستیابی به توسعه پایدار

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۱۷

مجمع بهداشت جهانی (WHA) انجمنی است که از طریق آن سازمان بهداشت جهانی به وسیله ۱۹۴ عضوش اداره می‌شود. این مجمع بالاترین مرجع سیاست‌گذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است. به‌طور معمول اعضای مجمع بهداشت جهانی در ماه مه ‌هر سال در مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو گرد هم می‌آیند. مهم‌ترین وظایف این مجمع تصمیم‌گیری درباره مسائل عمده سیاست‌گذاری، همچنین تصویب برنامه کاری و بودجه و انتخاب دبیرکل سازمان بهداشت جهانی است. شصت و نهمین مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت از صبح دیروز به وقت ژنو آغاز به کار کرد. دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در این مجمع ریاست کشورهای غیر متعهد را بر عهده دارد. دکتر هاشمی پیش‌تر اعلام کرده بود هدف از برگزاری این مجمع توسعه پایدار، دسترسی آحاد مردم به خدمات سلامت شامل بهداشت و درمان است و ایران در مجمع امسال، ریاست گروه کشورهای غیر متعهد را نیز بر عهده دارد که جلسه مفصلی با حضور وزرای بهداشت این کشورها، رییس سازمان بهداشت جهانی و تعدادی از مدیران ارشد سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. در نخستین روز مجمع جهانی بهداشت که در ژنو در حال برگزاری است دکتر محمد السعیدی، وزیر بهداشت عمان به عنوان رییس شصت و نهمین مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت برگزیده شد.


خطر بیماری‌های عفونی نوپدید

رییس سازمان بهداشت جهانی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا مانند ایران در راستای برنامه‌های کنوانسیون جهانی دخانیات، بر سیگار مالیات و عوارض وضع کرده‌اند که اقدام بسیار مناسبی بوده است و حتی کشوری مانند استرالیا برای نخستین‌بار، سیگار را بدون هیچ آرمی عرضه می‌کند که باعث کاهش مصرف آن می‌شود که یک پیروزی بزرگ است. دکتر مارگارت چان رییس سازمان بهداشت جهانی در روز نخست مجمع جهانی بهداشت که در ژنو برگزار شد، تولید محصولات سلامت محور را بسیار دشوار دانست و دلیل آن را دشوار بودن نگه داشتن فرآیند و زنجیره تولید در سطح مرزها عنوان کرد. وی اظهار داشت: داشتن زنجیره غذایی سالم، امری دشوار است؛ به عنوان نمونه وقتی یک ساندویچ را خریداری می‌کنید، مواد آن ممکن است از سراسر دنیا تامین شده باشد. وی گفت: اپیدمی ابولا، جهان را به نوعی فلج کرد و با گرفتاری روبه‌رو ساخت و مشکلات مسافرتی زیادی را نیز به وجود آورد و از سوی دیگر یک فرد مبتلا به ویروس مرس شد و پس از سفر به کره جنوبی، مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورد. رییس سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه برخی از بیماری‌هایی که چندین دهه در آفریقا و آسیا خاموش بوده‌اند به یک‌باره باعث مرگ چندین نفر می‌شوند، افزود: برخی از این ویروس‌ها با سرعت بسیار زیادی موجب مرگ مردم می‌شوند و در حال حاضر نوعی عفونت در جمهوری کنگو پیدا شده که ممکن است به کل دنیا سرایت کند و برای مبارزه با بیماری‌های عفونی نمی‌توان تنها به گذشته خود مفتخر بود، بلکه باید همیشه در حالت آماده باش بود. دکتر چان ضمن تاکید بر لزوم تغییر سبک زندگی مردم دنیا برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های عفونی، خاطرنشان کرد: یک گزش ساده حشره ممکن است تا چندین نسل یک فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد و ایجاد مشکلات مغزی در نوزادان بر اثر ویروس زیکا، معضلات زیادی را برای سلامت عمومی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه مسوولیت ما همکاری با یکدیگر در جهت ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌ها در سطح جهان است، افزود: دلیل انتشار ابولا در آفریقا، عدم وجود واکسن و زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه سلامت بود و برای ویروس زیکا واکسن و تشخیص صحیحی وجود ندارد و برای جلوگیری از تولد فرزندان ناقص، تنها می‌توانیم به افراد توصیه‌های لازم را داشته باشیم و به آنها اعلام کنیم که در مکان‌هایی که پشه وجود دارد، حضور نداشته باشند. دکتر چان اظهار داشت: هیچگاه نتوانسته‌ایم ابزاری که ما را در مقابل بیماری‌های عفونی بیمه کند را پیدا کنیم که این خود مشکل بزرگی است. وی با بیان اینکه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در آفریقا، شاهد بروز و شیوع مجدد تب زرد هستیم، گفت: برخی از بیماری‌های نوپدید یا بیماری‌هایی که در گذشته بوده‌اند، می‌توانند باعث ایجاد بحران در دنیا شوند و یکی از مشکلات دیگر ما مهاجرت مردم از مناطق روستایی به شهری و انتقال ویروس بیماری‌های عفونی است و مردم شهر را به راحتی مبتلا می‌کنند و این بیماری شیوع پیدا می‌کند.


مشکلات و بحران‌های کنونی سلامت

به گزارش ایسنا، دکتر چان اظهار داشت: همان‌گونه که جامعه جهانی به سمت اهداف توسعه پایدار پیش می‌رود اما در حوزه سلامت، سه مشکل و بحران وجود دارد که ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد که شامل مقاومت میکروبی، تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های غیرواگیر (بیشترین عامل مرگ مردم) است و بلایایی مانند تروریسم که باعث مرگ انسان به دست انسان می‌شود را نیز می‌توان به این بحران‌ها اضافه کرد که بر رفاه مردم اثر منفی دارد و توسعه پایدار را از بین می‌برد. وی گفت: برای بیماری‌های مزمن داروهایی تولید شده اما به‌جای سرمایه‌گذاری روی آنتی بیوتیک‌ها، منابع مالی بیشتر به سمت ساخت غذاهای فرآوری شده سوق یافته که باعث شده ما آنتی بیوتیک لازم برای این بیماری‌ها را در اختیار نداشته باشیم و مشکلات ما افزون‌تر می‌شود. رییس سازمان بهداشت جهانی در ادامه افزود: به دلیل در اختیار نداشتن آنتی‌بیوتیک‌ها، بیماری‌هایی که در گذشته ریشه‌کن شده‌اند دوباره می‌توانند باعث مرگ مردم شوند.

وی در ادامه گفت: هدف تمام برنامه‌های توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست، انرژی و سلامت، بهبود زندگی و رفاه بیشتر مردم است؛ بنابراین با داشتن برنامه توسعه پایدار می‌توان به سرمایه‌گذاری پایدار بیشتری در حوزه سلامت امیدوار بود، بنابراین باید تحقیق و توسعه را گسترش دهیم تا به این اهداف بلندپروازانه برسیم. دکتر چان داشتن نوآوری را برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار موثر اما ناکافی دانست و افزود: وقتی می‌توانیم به اهداف توسعه پایدار برسیم که ناکارآمدی خودمان را از بین بریم و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که برای تمام انسان‌ها از گهواره تا گور برنامه داشته باشیم اما باید توجه داشت که پوشش همگانی سلامت، پایه تمام اهداف توسعه پایدار در حوزه سلامت است زیرا کمک می‌کند تا هیچ فردی بر اثر هزینه‌های سلامت، فقیر نشود. رییس سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز نگرانی از مصرف دارو در دنیا، تاکید کرد: باید مصرف دارو در دنیا منطقی شود تا آسیب‌های ناشی از مصرف زیاد آن به مردم وارد نشود.


شرایط سلامت سرزمین‌های اشغالی رو به وخامت است

وزیر بهداشت در شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت به عنوان رییس گروه کشورهای جنبش عدم غیر متعهد در این مجمع سخنرانی کرد. وزیر بهداشت خطاب به رییس سازمان بهداشت جهانی گفت: جنبش عدم تعهد تصدیق می‌کند که پاسخ جهانی به شیوع ویروس‌های ابولا و همچنین زیکا به رهبری سازمان بهداشت جهانی، دولت‌ها و سایر بازیگران مرتبط به همراه هم، مثالی است از اینکه چگونه اقدام هماهنگ و پایدار می‌تواند بر چالش‌های جهانی سلامت غلبه کند و معتقد است که اگر نظام‌های سلامت قوی‌تر و آماده‌تر بودند، از بسیاری شرایط اضطراری سلامت عمومی می‌توانست جلوگیری شود یا بهتر کنترل شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد بر نیاز به اقدام هماهنگ و پاسخ منسجم در سطوح ملی، منطقه‌یی و جهانی برای رسیدگی کافی به چالش‌های بر سر راه توسعه پایدار، که توسط بیماری‌های غیرواگیر برای ملل ایجاد شده، تاکید دارد و در عین تصدیق اهمیت پیشگیری، بر نیاز به فراهم آوردن داروهای ارزان و قابل دسترسی برای درمان بیماری‌های غیرواگیر، به خصوص در کشورهای در حال توسعه که بروز بیماری‌های غیرواگیر بسیار بالاست، تصریح می‌کند. به گزارش وبدا وزیر بهداشت تصریح کرد: جنبش عدم تعهد درخواست خود را از کشورها برای انجام اقدامات جهت جلوگیری از سوءاستفاده از حقوق مالکیت معنوی تکرار می‌کند، بالاخص در جایی که افراد به دنبال تحمیل غیرمنطقی اقداماتی هستند که بر زنجیره تامین محصولات پزشکی و انتقال فناوری مربوط به محصولات سلامت تاثیر می‌گذارد. هاشمی اضافه کرد: جنبش عدم تعهد نگرانی خود را در مورد اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه در زمینه روابط، تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری بین‌الملل و اثرات مضر جدی آن بر سلامت عمومی ابراز می‌کند. وزیر بهداشت ضمن تاکید بر نقش سازمان بهداشت جهانی در حصول اطمینان از دسترسی به داروهای ارزان، باکیفیت، ایمن و موثر، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد اهمیت اساسی انتقال فناوری ارزان، انبوه‌سازی و تحقیق و توسعه در زمینه پیشگیری، درمان، واکسن‌ها و امکانت عیب‌شناسی را تصریح می‌نماید. هاشمی یکی دیگر از نگرانی‌های جنبش عدم تعهد را شرایط سلامت رو به وخامت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، به‌خصوص قدس اشغالی و همچنین سرزمین‌های جولان اشغالی متعلق به سوریه- که نتیجه اقدامات مخل سلامت اسراییل است- عنوان کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر