حمایت هند از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۱۰

وزارت امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به ایران در بیانیه‌یی به جمع‌بندی نتایج این سفر تاریخی پرداخت. در این بیانیه که با عنوان «ارتباط تمدنی، شرایط کنونی» منتشر شده است ضمن شرح دیدار نخست‌وزیر هند با رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان به 12سند و تفاهمنامه همکاری میان ایران و هند اشاره شده است. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت خارجه، طرفین در این دیدارها اعلام کردند که دولت‌هایشان باید استفاده از فرصت‌های نوظهور را تا بیشترین حد ممکن در همه زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو جانبه خصوصا راه‌های مواصلاتی و زیرساخت‌ها، انرژی و سرمایه‌گذاری را ممکن کرده و مورد تشویق قرار دهند. دو طرف همچنین تصمیم گرفتند تا نقشی کامل برای موقعیت استراتژیک و بی‌نظیر ایران و هند برای تشویق مواصلات چند وجهی در درون و خارج از منطقه ازجمله با استفاده از بنادری مانند چابهار و ترانزیت و توسعه آنها در نظر بگیرند و ابراز امیدواری کردند که مشارکت هند در توسعه بندر چابهار فصل جدیدی در همکاری‌های دو جانبه و مواصلات منطقه‌یی ایجاد کند و گسترش هر چه بیشتر ارتباطات و خدمات دریایی بین هر دو کشور را مورد تشویق قرار دهد.


تشکیل کارگروه ارتقای سرمایه‌گذاری

طرف ایرانی از سرمایه‌گذاری هند در برپایی کارخانجات در بخش‌هایی چون کود، مواد پتروشیمی و متالورژی در منطقه آزاد تجاری چابهار در شرایطی که متقابلا به سود هر دو طرف است مورد استقبال قرار داد. رییس‌جمهور روحانی و نخست‌وزیر مودی همچنین چشم‌انداز حضور راه‌آهن هند را در پروژه‌های متعدد درحال اجرا و آتی استقبال می‌کند. ایشان همچنین پتانسیل همکاری در حوزه معادن و استخراج معدن را مورد توجه قرار دادند و مقرر شد تا کارگروهی دو جانبه در سطح وزرا برای هدایت این روند برای استفاده از متمم‌های متقابل بین ایران و هند در حوزه راه‌های مواصلاتی و منطقه آزاد تجاری چابهار ایجاد شود. این کارگروه همچنین ارتقای سرمایه‌گذاری‌های ایران در هند را مورد بررسی قرار می‌دهد.


به نتیجه رسیدن «فرزاد ب» تا شهریور ماه

از سوی دیگر طرف هندی مراتب قدردانی خود را از دولت جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت دادن و سرمایه‌گذاری درحال انجام هند در توسعه بخش‌های نفت و گاز در ایران اعلام کرد. در این زمینه ایشان ابراز امیدواری کردند که رئوس موافقتنامه فرزاد ب شامل قرارداد تجاری تا پایان سپتامبر 2016 به نتیجه برسد. طرفین همچنین تاکید کردند که شرکت‌های هندی مشارکت‌کننده به تعهدات خود پایبند باشند.


تسریع روند پیوستن ایران به WTO

نخست‌وزیر هند و رییس‌جمهور ایران همچنین موافقت کردند تا روابط تجاری دیرینه بین دو کشور را با شتاب بیشتر در مشارکت اقتصادی از طریق پیشرفت در انعقاد هر چه سریع‌تر توافقتنامه تعرفه ترجیحی و موافقتنامه حمایت و گسترش سرمایه‌گذاری دو جانبه و دیگر اقدامات ترجیحا تا قبل از پایان سال 2017 تحکیم بخشند.


دفتر کنفدراسیون صنعت هند در تهران

رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر هند ضمن توجه به تبادلات اخیر هیات‌های بازرگانی بین ایران و هند و اهمیت چنین تبادلاتی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، تصمیم کنفدراسیون صنعت هند را برای افتتاح دفتر منطقه‌یی در تهران مورد استقبال قرار دادند. آنها مقرر کردند که مقامات مربوط همایش‌های مختص هر کشور را برای گسترش همکاری تجاری و بازرگانی برگزار کنند. متقابلا حق اتاق بازرگانی ایران برای احداث دفتری در هند محفوظ است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر