بخش خصوصی کارا، عامل توسعه اقتصادی هند

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۰۵

گروه تشکل‌ها

اقتصاد هند پس از شروع اصلاحات در این کشور از اوایل دهه 90میلادی رشد قابل ملاحظه‌یی داشته است. این اصلاحات باعث شد که اقتصاد این کشور از رشد غیرمنتظره و چشمگیری برخوردار شود. در این میان صنعت هند از این رشد اقتصادی مانند دیگر بخش‌های اقتصادی این کشور برخوردار شد. جمعیت زیاد این کشور باعث شده است که نیروی کار ارزان در اختیار صنایع این کشور قرار بگیرد. این شرایط در کنار اصلاح قوانین مربوط به تجارت و حذف قوانین دست و پا گیر مربوط به سرمایه‌گذاری باعث ورود تشویق ورود سرمایه‌گذاران خارجی شد. حال که وضعیت ارتباط با هند با توجه به سفر نخست‌وزیر این کشور به کشورمان درحال بهبود است. در این خصوص با مصطفی ناظری موسس و نایب‌رییس شورای ایران و هند گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید:


وضعیت صنایع در هند بعد از شروع اصلاحات در سال 1991 پیشرفت قابل ملاحظه‌یی داشته است. درحال حاضر صنایع هند چه وضعیتی دارند؟

در سال 1991 و به پیشنهاد ماهان سینگ، وزیر بازرگانی وقت هند در پارلمان این کشور قانونی به تصویب رسید و اجرا شد. این اقدام به طور محسوسی بر اقتصاد این کشور تاثیر گذاشت و باعث رشد اقتصاد این کشور شد. در این قانون اصلاح قوانین تجاری برای آسان‌تر شدن سرمایه‌گذاری خارجی در هند پیش‌بینی شده بود که باعث شد سرمایه‌های خارجی بسیاری به این کشور وارد شود. به غیر از قانون جدید، عوامل دیگری نیز باعث رشد سرمایه‌گذاری بیشتر در هند شد. با توجه به جمعیت زیاد این کشور و وجود نیروی کار بسیار ارزان هزینه تولید کالا برای تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران خارجی بسیار پایین‌‌تر آمد و باعث شد که تولید کالا در هند به صرفه‌تر از کشور‌های دیگر شود. در این بین نباید نقش زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم در هند را نادیده گرفت. این عوامل باعث شد که شرکت‌های بزرگ و صاحب نام کشور‌های صنعتی این کشور را به عنوان محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های خود ببینند.

این رشد همچنان ادامه دارد؟

بله. وجود نیروی کار باعث شده که قیمت تمام شده کالاهای صنعتی تولید شده در این کشور حدود 30 تا 40درصد پایین‌تر از قیمت کالای مشابه تولید شده در غرب باشد. نتیجه این قانون و عوامل دیگر باعث شده این کشور شاهد رشد 7 تا 8 درصدی در اقتصاد خود باشد. نکته قابل توجه و تاثیرگذار در این میان ثابت بودن قوانین تجاری واردات و صادرات و اصلاح قوانین موازی و دست و پا گیر باعث شده که رشد اقتصادی در بخش صنعت تضمین شود.

کدام یک از بخش‌های صنعت در هند از پیشرفت بهتری نسبت به سایر بخش‌ها برخوردار بوده است؟

صنعت فولاد هند درحال حاضر در دنیا از اعتبار ویژه‌یی برخوردار است. علت این امر به دلیل وجود معادن بکر و وسعت زیاد این کشور است. در این میان نباید از نقش نیروی کار ارزان قیمت که باعث پایین آمدن قیمت محصول نهایی می‌شود به راحتی گذشت. بخش معدن و صنایع مرتبط با آن تا آنجا پیشرفت کرده است که شرکت‌های این کشور در بندرعباس و بندرچابهار در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کدام بخش از صنایع هند نسبت به بخش‌های دیگر پیشرفت کمتری داشته است؟

هند در بخش‌هایی مانند صنایع تبدیلی دامی و کشاورزی به ویژه شیلات و دام نتوانسته است مانند بخش‌های دیگر به رشد و توسعه برسد. علت این امر به دلیل فرهنگ و دین بیشتر مردم هند است که خوردن گوشت را جایز نمی‌دانند.

کدام بخش از صنایع هند دارای ارزش سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای خارجی به خصوص ایران را دارد؟

به طور کلی صنایعی که بیشتر از فناوری به نیروی کارگری زیاد نیاز دارند. ازجمله این صنایع می‌توان به معدن، صنایع وابسته کشاورزی و دامی، شیلات و هنر‌های دستی اشاره کرد که در آنها نیروی کارگر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آینده صنعت در هندوستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آینده صنعت هندوستان با توجه به اینکه قوانین بازرگانی در هند به ندرت دچار تغییر می‌شود بسیار چشم‌انداز روشنی دارد. در این میان نباید از نقش بخش خصوصی در این کشور به راحتی چشم پوشی کرد. در حقیقت بخش خصوصی در این کشور به غیر از صنایع استراتژیک نظامی در باقی بخش‌های اقتصاد و تولید این کشور فعالیت دارد. دولت هند نیز برای بخش خصوصی که در قالب تشکیلات صنفی فعالیت می‌کند از طریق استفاده از نظرات این بخش در تصمیمات کوچک و بزرگ بازرگانی اهمیت زیادی قائل است. نتیجه این اقدامات کیفیت خوب و کم نقص تولیدات صنایع این کشور است به علاوه نباید نقش جمعیت بالای این کشور را در توسعه صنایع این کشور فراموش کرد. حضور گسترده نیروی کار این کشور در خارج از مرزهای هند و پراکندگی آنها در سراسر جهان را می‌توان به عنوان عاملی تعیین‌ کننده در صنعت و به طور کلی اقتصاد هند در نظر گرفت. حضور این افراد در خارج از کشور علاوه بر ورود منابع مالی به هند می‌تواند عاملی برای پیشبرد اقتصاد این کشور از طریق انتقال دانش و فناوری به داخل باشد. در میان عوامل فرهنگی می‌توان به نقش زبان انگلیسی در هند اشاره کرد که به عنوان زبان دوم در هند استفاده می‌شود. این امر باعث شده که شرکت‌های خارجی در هند از لحاظ به خدمت گرفتن نیروی کار در این کشور مشکلی نداشته باشند. علاوه بر این مساله می‌توان تعداد زیاد افراد متخصص را به عنوان نقطه قوتی برای صنایع این کشور در نظر گرفت. این دلایل باعث می‌شود که چشم‌انداز صنعت و اقتصاد این کشور در دهه‌های آینده برای ایران روشن و نوید بخش باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر