الوداع نمایندگان با کرسی‌های قدرت

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۹۷

گروه ایران|هدی احمدی|

نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای همیشه با پارلمان خداحافظی کردند. برخی از دویست نفر نماینده حاضر در قوه مقننه از اینکه دیگر نمی‌توانند صندلی‌های قدرت را ببینند ناراحت و برخی دیگر برای حضور دوباره‌شان در این قوه خوشحال بودند. نمایندگان به جای بررسی طرح کمیسیون اجتماعی درباره انتصاب افراد در مشاغل حساس به عکس انداختن با یکدیگر مشغول بودند. این بی‌توجهی با واکنش سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد رییس جلسه روبه‌رو شد اما آقای ابوترابی‌فرد پس از این تذکر به نمایندگان تذکر داد و جای خود را به علی لاریجانی سپرد، خود نیز به همراه محمدرضا باهنر، نایب‌رییس دوم مجلس که در کنار سایر نمایندگان به انداختن عکس‌ یادگاری مشغول بود، پیوست.

شلوغی و همهمه ایجاد شده باعث شد که علی لاریجانی رییس مجلس تاب نیاورده و احتمالا به تلافی چهارسال بی‌توجهی برخی اعضای پارلمان به تذکرات خود، در آخرین روز بالاخره لب به شکایت بگشاید و گلایه را از نواب رییس آغاز کند. وی البته با لحنی نه شوخی و نه جدی گفت: گویا آقای ابوترابی‌فرد و باهنر از همه بیشتر شلوغ می‌کنند، بفرمایید سرکارتان. عکس‌های‌تان خوب شده است.

روز آخر مجلس زمان مناسبی برای بررسی برخی از مهم‌ترین طرح‌ها نبود زیرا بسیاری از نمایندگان دیگر از همان شروع آخرین روز گویی خود را متعلق به قوه قانونگذاری نمی‌دانستند و سلفی را بر کار در آخرین روز ترجیح می‌دادند. پس از انداختن عکس یادگاری درحالی که اکثر نمایندگان صحن علنی مجلس را ترک کرده بودند، برخی دیگر با صدای بلند آواز «الوداع» سرداده بودند.


پافشاری اصولگرایان بر مشکلات برجام

حمید رسایی که نتوانسته است به مجلس دهم راه یابد و توسط شورای نگهبان صلاحیتش تایید نشد و بازماندنش از مجلس همواره با واکنش‌های بسیاری در جامعه به‌ویژه ازسوی مخالفانش همراه بود، با همکارانش در سلفی گرفتن همراه نبود.

وی که به نماینده‌یی معروف بود که کمتر نشسته بر صندلی‌اش دیده شده است، مدتی طولانی از صندلی‌اش بلند نشد و به همهمه و خنده‌های همکارانش بی‌اعتنا بود. مهرداد بذرپاش دیگر نماینده اصولگرا هم نسبت به عکس‌ها و خوشحالی همکارانش بی‌تفاوت بود با انتقاد از رفتار همکارانش گفت: یکسری از دوستان انگار صحن را به آتلیه عکاسی تبدیل کرده‌اند و نمی‌خواهند سر کارشان برگردند. مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد و نماینده تهران، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، غلامعلی حدادعادل و موسی غضنفرآبادی نماینده بم، چهار نماینده اصولگرا و منتقد دولت که از حضور در مجلس دهم بازمانده‌اند فرصت را غنیمت شمردند و حتی در آخرین روز نیز با تمام قوا از دولت و برجام انتقاد کردند.

احمد توکلی نماینده تهران که از راهیابی به مجلس دهم بازمانده است با بیان اینکه امروز یوم‌الحسرت و یوم‌المسره است گفت: از این منظر روز آخر مجلس را به این نام‌ها اعلام کردند که در بسیاری از جاها فرصت را ازدست دادیم و زمان‌هایی هم بود که از فرصت‌ها بهترین استفاده را بردیم.

انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

در میانه این شلوغی‌ها اما مجید انصاری در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در صحن مجلس حضور یافت و با شکایت از اینکه کاش این طرح مهم در فضایی آرام‌تر مورد بررسی قرار می‌گرفت بیان کرد: ایراداتی که شورای نگهبان به این طرح داشته هنوز برطرف نشده است. منتظر بودیم تا کمیسیون تشکیل جلسه دهد، اما متاسفانه کمیسیون به دلیل مشغله‌های این ایام به‌طور رسمی تشکیل نشد. از دولت هم دعوت به عمل نیامد. بنده به عنوان نماینده رسمی دولت عرض می‌کنم که به هیچ‌وجه از دولت برای حضور در این جلسه دعوت نشد.

وی ادامه داد: بااشاره به اظهارات نمایندگان درباره این طرح گفت: از صحبت‌های نمایندگان چنین برمی‌آید که آنها نگران هستند مبادا افراد جاسوس و قاچاقچی در مناسب حساس به کار گماشته شوند، درحالی که همواره هم شرایط برای استعلام در مورد افراد وجود داشته است. وزارت اطلاعات هم در این موارد مورد مشورت قرار می‌گیرد. البته ممکن است در موردی کسی نفوذ کرده باشد مگر در همان نهادها و ارگان‌هایی که اکنون از آنها صحبت می‌شود نفوذ نبوده؟ ما فردی داشتیم که در همانجا نفوذ کرده بود و اعدام هم شده است.

با این همه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، نوع ممنوعیت را مشخص کرد. متن کامل این مصوبه به شرح زیر است:

انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است:

الف- کسانی که تابعیت مضاعف دارند. تبصره - این بند نافی اعمال ماده 989 قانون مدنی مصوب 1307.2.18 و اصلاحات بعدی آن و ماده 98 قانون مدیریت خدمات کشوری نیست.

ب- کسانی که به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند.

تبصره: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی علاوه بر اعتقاد به قانون اساسی و ولایت فقیه باید به اصول دینی خود التزام عملی داشته باشند.

پ: کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر داشته‌اند.

ت: کسانی که به مجازات جرایم خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاع و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محکوم شده‌اند.

ث: وابستگان تشکیلاتی به احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های محارب، معاند و غیرقانونی و همچنین کسانی که به جرایم علیه امنیت داخل و خارجی و حدود شرعی محکوم شده‌اند.

مظنونان و مرتکبان جاسوسی به نفع بیگانگان در ارتباط با اتباع بیگانه‌یی که مراکز امنیتی و ارتباطی مستند آن را نهی کردند.

آمران و مباشران راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌یی و سایت‌های اینترنتی ضداسلام، ضدمذهب رسمی کشور و ضدانقلاب و فعالان علیه نظام و عوامل مرتبط با آنها و نیز فعالان در نشر و انتشار موارد مستهجن در فضای مجازی

ح: استعمال‌کنندگان و معتادان به مشروبات الکلی، مواد مخدر و روانگردان

خ: محکومان به قاچاق موادمخدر و روانگردان، سلاح و مهمات جنگی

د: مشهوران به فساد و متجاهران به فسق

ذ: کسانی که در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در همان موضوع توسط مرجع قضایی محکوم شده‌اند.

همچنین براساس تبصره ذیل این ماده چنانچه در تمامی موارد فوق خلاف آن در مراجع صالحه قضایی اثبات یا حکم برائت صادر شود، ممنوعیت مذکور رفع خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر