آیت‌الله جنتی رییس خبرگان پنجم

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۹۶

گروه ایران|

پنجمین مجلس خبرگان با بیانیه مقام معظم رهبری روز گذشته آغاز به کارد کرد. در نخستین روز آغاز به کار ابتدا تکلیف صندلی ریاست مجلس خبرگان رهبری روشن شد و از شمایل رییس جدید این مجلس برای دو سال آینده رونمایی شد. 88فقیه و مجتهد عضو مجلس خبرگان رهبری دیروز در محل ساختمان سابق مجلس جمع شدند تا دستور کار فعالیت‌های مجلس خبرگان در دوره پنجم را مشخص کنند. هرچند برخی رسانه‌های اصولگرا با طرح مسائل حاشیه‌یی تلاش داشتند تا انتخابات هیات‌رییسه را به سمت و سوی خاصی بکشانند، اما نتایج انتخاب رییس و عکس‌العمل‌های چهره‌های برجسته پس از انتخابات، نشان داد که بیشتر تحلیل‌های ارائه شده در برخی رسانه‌ها، پایه و اساس محکمی نداشتند. بر اساس رای خبرگان ملت، آیت‌الله احمد جنتی با کسب اکثریت آرا (51رای) رییس مجلس خبرگان در دوره پنجم شد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار خبرگان رهبری بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج، فضای کلی انتخابات را فضای معقولانه‌یی ارزیابی کرد، ضمن اینکه رییس‌جمهور هم اظهار امیدواری کرد که با استقرار مجلس پنجم خبرگان مردم از آینده خود مطمئن شوند.


مردم از آینده خود مطمئن می‌شوند

رییس‌جمهور گفت: «مجلس خبرگان، مجلسی است که به مردم، برای شرایط سختی که پیش روی تاریخ ملت ما قرار می‌گیرد، اطمینان می‌دهد.» حسن روحانی در گفت‌وگویی که بلافاصله بعد از اعلام نتایج خبرگان انجام شد اظهار داشت: «وظیفه مجلس خبرگان آن است که در روز مبادا، رهبر را در شرایطی که در قانون اساسی آمده است انتخاب و به مردم معرفی کند.» وی گفت: «یک بار مجلس خبرگان در آزمونش بسیار موفق بوده است و آن در 14خرداد بعد از رحلت حضرت امام(ره) بود که توانست هم با سرعت و هم با دقت رهبر شایسته‌یی را انتخاب کند به‌گونه‌یی که در 14خرداد وقتی انتخابات تمام شد دنیا از سرعت عمل مجلس خبرگان دچار شگفتی شد.»


واکنش‌ها به نتیجه انتخابات خبرگان

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی فضای کلی انتخابات خبرگان پنجم را مناسب ارزیابی کرد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: «انتخابات هیات‌رییسه خبرگان، در فضایی آرام، سریع و بدون هیچ گونه مشاجره انجام شد.» به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در نخستین واکنش به انتخابات هیات‌رییسه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری گفت: «ترکیب هیات‌رییسه این دوره خیلی خوب است.»


آیت‌الله احمد جنتی؛ رییس تاثیرگذار نهاد نظام

آیت‌الله جنتی یکی از مسن‌ترین مسوولان نظام به شمار می‌رود؛ با این حال حداقل سه نفر از اعضای مجلس خبرگان (آیات میرمحمدی- امینی و مهمان‌نواز) از او مسن‌تر هستند و از این رو در ابتدای جلسه در صندلی هیات‌رییسه سنی خبرگان قرار نگرفت تا روسای سنی در جایگاه هیات‌رییسه قرار بگیرند. جنتی درحالی به ریاست یکی از تاثیرگذارترین نهادهای انقلابی انتخاب شد که از سال۵۹ در شورای نگهبان عضویت دارد و از سال۷۱ نیز دبیر شورای نگهبان بوده است. در بخش نواب رییس، آیت‌الله موحدی کرمانی با 65رای به عنوان نایب‌رییس اول و آیت‌الله شاهرودی نیز با 63رای به عنوان نایب‌رییس دوم مجلس خبرگان در دوره پنجم انتخاب شدند. براساس رای‌گیری نمایندگان مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله سیداحمد خاتمی و قربانعلی دری نجف‌آبادی به‌عنوان منشیان هیات‌رییسه برای مدت دو سال انتخاب شدند.


حضور احمدی‌نژاد مهم‌ترین حاشیه افتتاحیه

در مراسم افتتاحیه مجلس پنجم خبرگان رهبری در ردیف نخست از صندلی‌های مجلس خبرگان، آیت‌الله محمد یزدی که از نمایندگی در دوره پنجم مجلس خبرگان باز مانده، نشسته بود و دیگر صندلی‌های ردیف نخست را آیات محمدی گلپایگانی، صادق لاریجانی، هاشمی‌رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و آیت‌الله موحدی کرمانی و حسن روحانی پرکرده بودند، در این میان نام سیدحسن خمینی نیز بر صندلی شماره10 خودنمایی می‌کرد. از دیگر مدعوین جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان اسحاق جهانگیری، علی اکبر صالحی و سرلشگر فیروزآبادی، سعید جلیلی، آیت‌الله علم‌الهدی و محمود احمدی‌نژاد، محسنی اژه‌ای، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر