ورود «ساز» ممنوع است!

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۹۲

فعالان حوزه هنر و صنایع‌دستی در حالی پنجم خردادماه، آثار خود را در بیست و‌ ششمین نمایشگاه صنایع‌دستی عرضه می‌کنند که سازهای اصیل ایرانی اجازه نمایش و فروش در این دوره از نمایشگاه را نخواهند داشت. هنرمندانی که در زمینه هنرهای دستی و صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، هر سال دستاوردهای خود را مانند دست‌بافت‌ها، زیرانداز، سفال، سرامیک، شیشه، هنرهای چوبی و فلزی به‌نمایش درمی‌آورند و علاقه‌مندان به این هنرها چند روزی فرصت دارند تا علاوه بر دیدار با پدیدآورندگان این هنرها، کالاهای مورد نظر خود را خریداری کنند.

در این سال‌ها بخشی از نمایشگاه، به فروش و نمایش سازهای اصیل ایرانی اختصاص داشته است و هنرمندان ایرانی سازهایی را مانند کمانچه، چنگ، سنتور، دف، تار و... با خود به این غرفه‌ها می‌آوردند و علاوه بر گپ‌و‌گفت با یکدیگر و فروش سازهایشان، مردم می‌توانستند سازهای مورد علاقه‌شان را با قیمتی مناسب‌تر از تهران و شهرستان‌ها بخرند؛ اما امسال این فرصت در جشنواره صنایع‌دستی وجود نخواهد داشت. با وجود اینکه این نمایشگاه معمولا در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، امسال به مصلای تهران نقل مکان کرده است.

منع کردن ورود سازها به مصلای تهران در حالی رخ می‌دهد که سازگری یکی از هنرهای بسیار قدیمی و اصیل ایرانی است و با این اتفاق، در واقع بخش مهمی از صنایع‌دستی از یک رویداد مهم فرهنگی حذف شده و این در حالی است که تاکنون هیچ حکم شرعی درباره ممنوعیت نمایش و فروش آلات موسیقی صادر نشده است. حذف سازهای اصیل ایرانی از نمایشگاه صنایع دستی در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از سازهای باستانی ایران در دنیا مشهور هستند. چنگ از مشهورترین سازهای باستانی در دوره ساسانی است و تارنوازی از سال 260 هجری قمری در ایران رواج داشته است. ابونصر فارابی و ابن سینا نیز در تالیفات خود بارها از ساز سنتور یاد کرده‌اند. در همین حال، کشور جمهوری آذربایجان در سال 1391 ساز تار (ساز اصیل ایرانی) را به نام خودش در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر