دوری امریکای لاتین از خدمات آنلاین بانکی

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۸۷

استفاده از خدمات آنلاین بانکی در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بوده است. چه ایران و چه دیگر کشورها تفاوتی ندارد؛ بیشتر دولت‌ها در تلاش برای سوق دادن مردم به استفاده از این خدمات هستند. آن‌طور که از تصور مردم برمی‌آید، کشورهای توسعه‌یافته باید تمایل بیشتری به استفاده از خدمات آنلاین بانکی یا همان خدمات غیرحضوری داشته باشند. با این حال، نگاهی به آمارهای منتشر شده خلاف آن را ثابت می‌کند. براساس آماری که سایت‌های آماری منتشر کرده‌اند، بیشترین استفاده‌کنندگان از خدمات آنلاین و غیرحضوری را مردم آسیا و اقیانوسیه تشکیل می‌دهند. در مقابل، امریکای لاتین و امریکای شمالی وضع چندان مناسبی در استفاده از خدمات بانکی ندارند و در رده مردم آفریقا و خاورمیانه و حتی اروپا هستند.

در مقابل، مردم امریکای لاتین تمایل بیشتری به استفاده از خدمات حضوری بانکی دارند. این مساله فرضیه استفاده توسعه‌یافته‌ها از خدمات آنلاین یا تجارت الکترونیک را کمرنگ می‌کند. در این میان، وضعیت اروپا چیزی در میان آسیا و امریکای لاتین است و عددهای میانگین این دو برای اروپا به ثبت رسیده است. در اروپا، بیشترین نوع خدمات بانکی مورد استفاده مردم، خدمات حضوری بانکی است.

از هر 151 نفر در اروپا، 60نفر تمایل به استفاده از خدمات حضوری بانکی دارند. همچنین 59نفر از خدمات بانکی آنلاین استفاده می‌کنند و 15نفر به سمت خدمات آنلاین بازار سهام می‌روند. این روند در امریکای لاتین قدری متفاوت‌تر است به‌طوری که از 176نفر در امریکای لاتین، 83 نفر به سمت خدمات حضوری بانکی و 58نفر به سمت خدمات آنلاین می‌روند. در عین حال، 22نفر از خدمات تلفن‌بانک و 13نفر از خدمات آنلاین بازار سهام استفاده می‌کنند.

در میان آمار بررسی شده در آسیا و اقیانوسیه، از 213نفر کاربر آنلاین که در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، 79نفر مایل به استفاده از خدمات آنلاین و 68نفر مایل به استفاده از خدمات حضوری بانکی هستند. در عین حال، آمار استفاده از خدمات تلفن‌بانک نیز در آسیا و اقیانوسیه بالاست. هرچند رتبه اول در این میان مربوط به خاورمیانه و آفریقاست. بر این اساس، 39نفر از هر 184نفر در خاورمیانه و آفریقا، از خدمات تلفن‌بانک استفاده می‌کنند. همچنین 65نفر از خدمات حضوری بانکی و 55نفر از خدمات آنلاین بهره می‌برند.

نکته جالب دیگر در این آمار، استفاده از خدمات آنلاین بازار سهام است. در این شاخص، امریکای شمالی بالاترین آمار را در اختیار دارد به‌طوری که از هر 150نفر، 31نفر به سمت استفاده از این نوع خدمات می‌روند که در میان مردم قاره‌های دیگر، بالاتر است. در عین حال، حضور در فعالیت‌های آنلاین بازار سهام در امریکای لاتین کمتر از دیگر کشورهاست و عدد 13 در هر 176نفر به ثبت رسیده است. درمجموع این آمار که تازه‌ترین بررسی انجام شده براساس داده‌های سال 2012 است، نشان از آن دارد که مردم آسیا و اقیانوسیه بر خلاف آنچه تصور می‌شود، بیشترین میزان استفاده از خدمات آنلاین را به نام خود ثبت کرده‌اند. این در حالی است که در سال‌های گذشته انتقادها به استفاده از خدمات حضوری بانکی در کشورهایی مانند ایران بالا رفته است، به‌طوری که تصور اکثر مردم، کاهش استفاده از این نوع خدمات در ایران و بالا بودن آن در کشورهایی مانند امریکاست؛ مساله‌یی که نگاهی کوتاه به آمارها آن را رد کرده و نشان می‌دهد که انعطاف برخی کشورها ازجمله کشورهای خاورمیانه و آسیا به استفاده از خدمات آنلاین بیشتر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر