خبر

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۶۹

مشکل عمده صنایع معدنی با فقدان زیرساخت‌های مناسب

گروه معدن معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تکمیل زیرساخت‌ها در توسعه معادن نقش اساسی داشته و اگر این زیرساخت‌ها فراهم نشود نمی‌توانیم به توسعه معادن برسیم. «جعفر سرقینی» با بیان این مطلب افزود: بسیاری از معادن دنیا به خاطر عدم دسترسی به زیرساخت‌ها هرگز راه‌اندازی نشده‌اند و این موضوع برای معادن کوچک مقیاس که توانایی مالی کمتری دارند مهم است. به گفته سرقینی؛ بطور عمده چون معادن در نقاط دورافتاده قرار گرفته ما ناگزیر از رساندن زیرساخت‌ها به این مناطق هستیم چراکه هیچ معدنی را ما در اطراف شهرها نداریم. وی افزود: معادن بزرگ برای تامین زیرساخت‌ها و زیربناها مشکلی نداشته و خودشان در این امر مهم سرمایه‌گذاری کلان نموده و راه، جاده و بقیه زیرساخت‌ها را به سرعت فراهم می‌کنند. اما وظیفه حاکمیتی دولت برای معادن کوچک مقیاس برای تامین زیرساخت‌ها است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همه ساله برای این موضوع بودجه‌یی در نظر گرفته شده که متاسفانه هر روز این بودجه کمتر می‌شود بطوری که سال گذشته از 80میلیارد تومان اعتباری که در برنامه دیده شده بود تنها 2میلیارد تومان به دست مجریان رسیده که این ناکافی است. سرقینی در ادامه خاطرنشان کرد: قبل از اینکه بودجه لازم برای تکمیل زیرساخت‌های لازم در معادن به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها واصل شود آنها می‌توانند با انجام مدیریتی مناسب نسبت به تجمیع معادن اقدام نموده تا بودجه اختصاص یافته در زیرساخت‌ها متمرکز شده در مجموعه‌های معدنی صرف شود. وی در توضیح این مطلب افزود: طبیعی است که مسیرهای معدنی که 5 تا 6 معدن در آن استقرار یافته نسبت به مسیری که تنها یک معدن در آن وجود دارد از اولویت‌ بیشتری برای تخصیص بودجه برای تکمیل زیرساخت‌های مربوط به آن برخوردار است. سرقینی با آوردن شاهد مثالی در این خصوص گفت: در معدن سیماندو در گینه گوناکری که بیست سال قبل کشف شده و یکی از 5معدن بزرگ سنگ‌آهن دنیا به حساب می‌آید، به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب هنوز راه‌اندازی نشده است. بطوری که در این مدت شرکت‌های بزرگ معدنی به دفعات مختلف استقبال نموده اما به دلیل اینکه 1400الی 1500کیلومتر راه‌آهن نیاز دارد آن را رها کرده‌اند. همچنین در گینه کوناکری بخشی از ماده معدنی «بوکسیت» به دلیل اینکه در 400کیلومتری بندر قرار دارد و فاقد زیر ساخت است هنوز بلا استفاده مانده است.


احداث کارخانه مشترک آلومینیوم میان ایران و هند

گروه معدن معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از تفاهم احداث کارخانه تولید آلومینیوم مشترک میان ایران و هند خبر داد. امیر خرمی‌شاد بااشاره به سفر هیات هندی به ایران و امضای 12تفاهمنامه اقتصادی گفت: در بین تفاهم‌نامه‌های امضا شده میان ایران و هند که در حضور رییس‌جمهور انجام شد یک تفاهم‌نامه معدنی بین شرکت نالکوی هند و ایمیدرو به امضا رسید. وی افزود: تفاهم انجام شده با شرکت نالکو، پیرو جلسات حدود دو ماه گذشته بود که به امضای تفاهم‌نامه‌ علمی (MOU) ختم شد که براساس آن قرار شد کارخانه مشترک آلومینیوم در ایران تاسیس شود که در این مشارکت تامین‌کننده گاز و انرژی آن طرف ایرانی و تامین‌کننده مواد اولیه تولید آلومینیوم طرف هندی باشد. معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با بیان اینکه حمل‌ونقل همچنان معضل بالابرنده قیمت تمام شده محصولات مدنی در کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: بحث حمل‌ونقل و نزدیکی با آب‌های آزاد باعث شد مکان احتمالی احداث این کارخانه، منطقه آزاد چابهار

باشد.

ضمن اینکه هند نیز در نظر دارد تا فعالیت‌های خود را در محدوده چابهار گسترش دهد. وی ادامه داد: در راستای اولویت‌های تولید مشترک با طرف‌های خارجی یک شرکت مشترک توسط ایران با همراهی دانیلی ایتالیا تاسیس شده است که 49درصد سهام آن متعلق به طرف ایرانی و 51درصد سهام آن به طرف ایتالیایی تعلق دارد و موضوع آن تولید محصول در داخل کشور است.


همکاری خوش‌بینانه معدنی بیمه «ساچه» در ایران

گروه معدن در فضای پسابرجام، برخی شرکت‌های بیمه به عنوان پشتوانه‌های اقتصادی به ایران آمدند که در این راستا رییس خانه معدن شرکت بیمه «ساچه» ایتالیا را که در ایران حضور یافته، دارای شاخصه‌های یک همکاری خوش‌بینانه می‌داند. محمدرضا بهرامن با بیان اینکه شرکت ساچه ایتالیا در زمان تحریم‌ها هم همکاری صادراتی با ایران داشت، گفت: امتیازاتی که بابت آشنایی فضای بازار و معدن ایران به خاطر سابقه کار در این بازار برای ساچه ایتالیا حاصل شده است، باعث شده گزینه منطقی‌ برای حضور در فضای اقتصادی کشور باشد.

وی با بیان اینکه اینگونه شرکت‌ها که شفافیت را در سابقه همکاری خود با ایران داشته‌اند گزینه مناسبی برای مشارکت در پروژه‌های بزرگ هستند، اظهار کرد: فقط نباید سرمایه‌گذاری‌ها را روی پروژه‌های بزرگ متمرکز کنیم، چرا که صنایع کوچک و متوسط ما امروز توان نقش‌آفرینی در فضای اقتصادی را خواهند داشت.

رییس خانه معدن در ادامه آلومینیوم را محصولی استراتژیک دانست و گفت: آلومینیوم به عنوان محصولی مهم و با ارزش افزوده بالاست که امروز ایران جایگاه خود را در بازار جهانی این محصول از دست داده است؛ به گونه‌یی که کل تولید ایران به اندازه 25تا 30درصد تولید امارات است. وی ادامه داد: بستر استفاده از انرژی ارزان و منابع غنی امتیازاتی هستند که استفاده از آنها می‌تواند برای بهبود اوضاع کشور در حوزه آلومینیوم تاثیر‌گذار باشد. بهرامن بااشاره به مذاکره ایمیدرو با پنج کشور صادر‌کننده مواد اولیه تولید آلومینیوم عنوان کرد: ایمیدرو نیز مذاکراتی را آغاز کرده است تا سایت‌های اولویت‌سنجی و گرفتن امتیازات بهتری را در خرید مواد اولیه آلومینیوم از کشورهای هدف داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر