اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۵۳

ضرورت زبان مشترک مالی برای جذب سرمایه‌گذار

معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران یکی از موارد لازم و ضروری جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی و حضور در بازارهای سرمایه بین‌المللی را داشتن زبان مشترک مالی و شفافیت عنوان کرد. سید روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران، خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط با بورس استانبول و بورس لوکزامبورگ از اقدامات عملی صورت گرفته برای حضور شرکت‌های ایرانی در بورس‌های بین‌المللی است. معاون ناشران و اعضای بورس تهران روش‌های پذیرش سهام شرکت‌های ایرانی در بورس سایر کشورها را دو نوع دانست و گفت: این روش‌ها شامل پذیرش دوگانه (dual listing)، پذیرش متقاطع (cross listing) و پذیرش بخشی (partial listing) بوده و تامین مالی بین‌المللی به روش‌هایی مانند انتشار صکوک بین‌المللی، انتشار اوراق گواهی سپرده بین‌المللی (GDR) و صندوق‌های قابل معامله بین‌المللی است . بازار سرمایه ایران برای رشد بیشتر و افزایش اقبال سرمایه‌گذاران خارجی نیاز به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی دارد. چالش‌های پیش‌روی این موضوع در سه بخش نحوه محاسبه ارزش منصفانه، تاثیر ارزش منصفانه بر بازار ایران و نیز عدم ضرورت اجرای استانداردهای گزارشگری بین‌المللی و پایین بودن منافع بر هزینه‌های اجرای این موضوع برای شرکت‌های کوچک شاهد بود.


ایجاد سکوی مشترک معاملاتی در ایران و اندونزی

در نشست مشترک حامد سلطانی‌نژاد با مسوولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بازار سرمایه اندونزی و مدیران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران بر توسعه همکاری بازارهای سرمایه دو کشور تاکید شد. بر اساس این گزارش، مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست با اشاره به این نکته که اندونزی یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان قیر به شمار می‌رود، گفت: قیر ایران از جمله با کیفیت‌ترین قیر‌های منطقه به شمار می‌رود و ایجاد سکوی مشترک معاملاتی در بازار سرمایه دو کشور مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به حذف واسطه‌ها، حفظ کیفیت اصلی قیر ایران به‌واسطه حذف امکان دستکاری و اضافه کردن ناخالصی و کشف قیمت عادلانه و واقعی اشاره کرد. وی در ادامه به اقدامات بورس کالا برای راه‌اندازی بازار آتی قیر اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران برای صادرات محصولات دیگر از قبیل سنگ‌آهن، مواد شیمیایی و همچنین کلیه گرید‌های پی وی سی به بازار اندونزی از آمادگی برخوردار است. ضمن آنکه به‌واسطه انبارهایی که ایران در مناطق آزاد کشور دارد، می‌تواند در مقابل امکان فروش محصولات اندونزی را نیز در ایران فراهم کرده و از مزایای تبعی آن مانند امکان صدور گواهی سپرده کالایی هر دو طرف را بهره‌مند کند.


واکنش بورس‌های آسیایی به احتمال افزایش نرخ بهره

رویترز اعلام کرد: با احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو امریکا، ارزش سهام بازارهای بورس آسیا به کمترین میزان ۴ هفته گذشته رسید. ارزش سهام بازارهای بورس آسیا وضعیت خوشی ندارد، سرمایه‌گذاران همچنان در انتظار هستند که آیا فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه ژوئن افزایش می‌دهد یا خیر. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند که فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه ژوئن دوباره افزایش خواهد داد. پیش از این فدرال رزرو اعلام کرده بود که دیگر زمان در محدوده صفر باقی ماندن نرخ بهره در این کشور پایان یافته است و باید برای افزایش رغبت سرمایه‌داران نرخ بهره افزایش یابد. نرخ بهره در امریکا طی 10 سال گذشته در محدوده صفر بود اما بعد از آمدن جانت یلن به پست ریاست فدرال رزرو امریکا آهنگ افزایش نرخ بهره در این کشور نواخته شد. اکنون سرمایه‌گذاران می‌گویند زمان مرحله دوم افزایش نرخ بهره نزدیک شده است. جانگ سانگ یون تحلیلگر مبادلات ارزی در هیوندای می‌گوید:«به نظر می‌رسد بازار بیش از اندازه به صحبت‌های هفته گذشته جانت یلن حساس شده است. آنها وقت افزایش نرخ بهره را بسیار نزدیک می‌دانند.» دیروز در بازارهای بورس آسیا شاخص نیکی افت 99صدم درصدی داشت همچنین شاخص‌های توکیو، هانگ‌سانگ، نیز به ترتیب کاهش‌های 96صدم درصد و 46 صدم درصد را تجربه کردند. شاخص‌های S&P و CSI300 به ترتیب 26 صدم درصد و 74 درصد با کاهش ارزش همراه بود.


رشد 30 درصدی ارزش معاملات بورس کالای ایران

طی اردیبهشت ماه، در حالی بیش از 1.9 میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از 26 هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که حجم و ارزش معاملات این بورس در مقایسه با فروردین به ترتیب از رشد 20 و 30درصدی برخوردار شد. در اردیبهشت ماه، عرضه‌کنندگان افزون بر 2.7 میلیون تن انواع کالا را در بورس کالای ایران روی تابلوی عرضه بردند که در مقابل آن تقاضایی بالغ بر 3.2 میلیون تن در بازار شکل گرفت. طی ماه مذکور در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، 861 هزار و 154 تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به 13 هزار و 775 میلیارد ریال معامله شد که حاکی از رشد نزدیک به 130درصدی حجم و 100درصدی ارزش معاملات این تالار است. گفتنی است در تالار مذکور، 664 هزار و 822 تن انواع فولاد، 20 هزار و 530 تن انواع مس، 560 تن سولفور مولیبدن، 200 تن کک متالورژی، 200 تن شمش روی، 165 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، 9 هزار و 830 تن آلومینیوم و 110کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد. در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، 980هزار و 381 تن انواع کالا به ارزش بیش از 10 هزار و 880 میلیارد ریال به فروش رسید؛ در این تالار، 336 هزار و 107تن انواع قیر، 156هزار و 91تن مواد پلیمری، 241 هزار تن وکیوم باتوم، 105هزار و 800 تن لوب کات، 19 هزار و 268 تن مواد شیمیایی، 2 هزار و 700 تن عایق رطوبتی، 55 هزار و 220تن گوگرد، یک هزار تن سلاپس واکس و 170 تن گاز آرگون معامله شد. تالار محصولات کشاورزی نیز در حالی شاهد معامله 535 تن انواع کنجاله، 935 تن جو، 5 هزار و 890 تن ذرت، 2 هزار و 25تن برنج و 6 هزار و 50 تن روغن خام بود، که با استقبال چشمگیر فعالان بازار شکر، افزون بر 53 هزار و 90 تن شکرسفید در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر