دستمزد ایرانیان در امریکا زیر خط میانگین

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۴۳

افسانه‌های بسیاری درخصوص دستمزد مهاجران به خصوص ایرانیان در امریکا بیان می‌شود. سالانه بسیاری از ایرانیان به امید داشتن دستمزدهای بالا به ینگه دنیا سفر می‌کنند اما واقعیت چیست؟ آیا ایرانیان دستمزدهای بالا دریافت می‌کنند؟ نگاهی به آمارهای منتشر شده، نشان از آن دارد که ایرانیان از متوسط درآمد مهاجران در امریکا هم کمتر دریافت می‌کنند. این مساله با نگاهی به آمارهای اعلام شده برای دستمزد مهاجران قابل دستیابی است. بر این اساس، میانگین دستمزد مهاجران در امریکا چیزی حدود 67.9 هزار دلار در سال است که در این میان، ایرانیان 66.1 هزار دلار دریافت می‌کنند. در میان مهاجرانی که در امریکا کار می‌کنند، هندی‌های آسیا بیشترین دستمزد یعنی 101.5هزار دلار را دریافت می‌کنند. کمترین رقم نیز مربوط به مهاجران کره با 58.5 هزار دلار است. بعد از مهاجران کره، ویتنامی‌ها کمترین دستمزد را دارند. این مهاجران رقمی معادل 59.4 هزار دلار را به عنوان دستمزد سالانه دریافت می‌کنند. هر چند که تبدیل رقم‌ دستمزدها به ریال عدد قابل توجهی را به دست می‌دهد اما مساله مهم، بالا بودن نرخ دلار در ایران است. در حقیقت در امریکا، این میزان دستمزد حتی از میانگین هم پایین‌تر است. در این میان مهاجران فلسطین و پاکستان تقریبا در یک حد و معادل 62 تا 63 هزار دلار دریافت می‌کنند که مانند ایران از میانگین دستمزد مهاجران پایین‌تر است. در میان مهاجرانی که میانگین دستمزدشان از میانگین بالاتر است می‌توان به لبنان، چین، ژاپن، فیلیپین، تایوان و هندی‌های آسیا اشاره کرد. در حقیقت بخشی از مردم آسیا با دستمزدهای بسیار بالایی در امریکا زندگی می‌کنند. با این حال وضعیت مهاجران سوری و مصری این‌ طور نیست چراکه این مهاجران به ترتیب 61.1 و 60.5 هزار دلار در سال دریافت می‌کنند. در این میان دستمزد مهاجران ایرانی با ترک‌ها و پرتغالی‌ها قابل مقایسه است. در این میان، ایران از ترک‌ها دستمزد بالاتری دریافت می‌کنند چراکه مهاجران ترک رقمی معادل 64.6 هزار دلار را به عنوان دستمزد سالانه دریافت می‌کنند.

این آمار درحالی است که پیش از این، گزارش‌های رتبه‌بندی مشاغل در ایران و امریکا نشان از بالا بودن دستمزدها در این دو کشور داشت. براساس رتبه‌بندی مشاغل، ایران و امریکا بالاترین دستمزد را براساس «میزان درآمد»، «رضایتمندی»، «فرصت‌های ترقی»، «استرس ناشی از کار» و «میزان دورکاری» ارائه می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد که گزارش مطرح شده در مورد ایران کمتر مصداق داشته است چراکه سالانه شماری از نیروهای آماده کار، مهاجرت می‌کنند تا دستمزدهای بالاتری را دریافت کنند.

پیش از این روزنامه یو‌اس‌ای ‌تودی

(USA Today) در گزارشی اشاره کرده بود که کارگران امریکایی براساس محاسبه نرخ دلار به تومان سالانه ۱۲۲میلیون و ۶۱۶ هزار تومان حقوق می‌گیرند. در مقابل میزان درآمد سالانه کارگران ایرانی نیز (براساس محاسبه حداقل حقوق و مزایا در صورتی که به عدد ماهیانه ۷۰۰هزار تومان برسد.) ۸ میلیون و ۴۰۰هزار تومان است که با عیدی پایان سال به ۹میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌رسد. این آمار که نشان از اختلاف فاحش درآمدها در ایران و امریکا دارد این در شرایطی است که آمارهای تازه‌تر نشان از سراب بازار کار امریکا برای ایرانیان است. در حقیقت آن‌ طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، چینی‌ها و ژاپنی‌ها چیزی حدود 4 تا 5 هزار دلار در سال بیشتر از ایرانی‌ها دریافت می‌کنند که این به معنای ارزش پایین‌تر نیروی کار ایرانی در مقایسه با چینی‌ها در امریکاست. با این حال رقم مهاجران کار هنوز هم کاهش نیافته و این سراب با وجود پایین ‌بودن دستمزد‌ها هنوز هم برای مهاجران آسیایی- به خصوص ایرانی- شیرین مانده است. به طوری که برخی آمارها نشان از آن دارد که سالانه چیزی حدود 300هزار نفر از ایران مهاجرت می‌کنند که بخش زیادی از آنها در جست‌وجوی بازار کار هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر