ورود 2 ایرلاین روسی به بازار هوایی ایران

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۳۱

«سیبیر» و «خطوط هوایی اورال» از سوی وزارت حمل و نقل روسیه اجازه پرواز به ایران را پیدا کردند

گروه راه و شهرسازی| سارا حامدی|

در پی بازگشت ایرفرانس به آسمان ایران و درحالی که بریتیش ایرویز نیز به زودی پروازهای مستقیم خود را به کشورمان از سر می‌گیرد، وزارت حمل و نقل روسیه برای دو ایرلاین روسی مجوز پرواز مستقیم به 3 کلان‌شهر تهران، مشهد و اصفهان صادر کرد.

پس از اجرایی شدن برجام و ورود مقامات عالیرتبه غربی به ایران و توافق‌های انجام شده بین ایران و این کشورها بار دیگر خطوط هوایی خارجی پروازهای خود به ایران را از سر گرفته و حتی در برخی مسیرها تعداد پرواز هواپیماهای خود را افزایش دادند. در همین چارچوب، نخستین هواپیمای خط هوایی ایر فرانس که حامل وزیر حمل و نقل فرانسه نیز بود، فروردین ماه سال جاری در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست. بازگشت این خط هوایی فرانسوی به ایران با وجود برخی مخالفت‌ها و مشکلات به وجود آمده درخصوص حجاب مهمانداران زن صورت گرفت.

ایرلاین‌های کی. ال.‌ام و یک ایرلاین جدیدالورود به ایران به نام ژرمنیا نیز پروازهای خود را به ایران آغاز کردند. بریتیش ایرویز نیز در آینده‌یی نزدیک پروازهای مستقیم خود را به ایران از سر خواهد گرفت.

حال با بازگشت مجدد ایرلاین‌های معتبر خارجی به آسمان ایران، نوبتی هم باشد، نوبت ورود روس‌هاست تا جای پای هواپیماهای خود را در ایران محکم کنند.

روز گذشته رادیو اسپوتنیک در گزارشی از دریافت مجوز راه‌اندازی 12پرواز مسافرتی هفتگی به شهرهای تهران، اصفهان و مشهد در راستای گسترش روابط گردشگری بین دو کشور خبر داد.

در این گزارش دو ایرلاین«سیبیر» و «خطوط هوایی اورال» به عنوان ایرلاین‌های اصلی از سوی وزارت حمل و نقل روسیه اجازه پرواز به ایران را پیدا کردند.

براساس گزارش اسپوتنیک تا پیش از اینکه این دو ایرلاین به عنوان خطوط هوایی منتخب برای پرواز در ایران انتخاب شوند 4 خط هوایی«گروزنی آویا»، «سورنی وتر»، «ویم آویا» و «ایکار» به وزارت حمل و نقل روسیه معرفی شده بودند که از سوی این وزارتخانه رد شدند.

درخصوص پرواز دو شرکت هوایی«اس 7» و «خطوط اورال» پس از امضای یادداشت تفاهم بین تهران و مسکو که در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت، مجوز لازم صادر شد و اکنون توافق‌ها با عبور از حرف درحال رسیدن به مرحله عمل است.

به گفته آنا باشینا، دبیر مطبوعاتی شرکت هواپیمایی «سیبیر»، گروه «اس 7» در این مسیرها فعالیت خواهد کرد زیرا ظرفیت توسعه بازار حمل و نقل در این چهار مسیر مناسب است اما هنوز برای صحبت از زمان استارت و تعداد پروازها زود است در عین حال فقط کارهای اولیه انجام شده و همکاران ما مشغول انجام امور مقدماتی برای تعیین زمان شروع این پروازها هستند. براساس صحبت‌های باشینا تمامی پروازهای«اس 7» با هواپیماهای جدید و روز ایرباس و بویینگ انجام می‌شود اما نوع مدل هواپیما هنوز برای مسیرهای ایران مشخص نیست.

خبر راه‌اندازی پروازهای دو ایرلاین روسی درحالی منتشر می‌شود که درحال حاضر شرکت‌های هواپیمایی«ایرفلوت» روسیه، ایران ایر و هواپیمایی ماهان چهار روز در هفته بین دو کشور پرواز دارند.

نکته مهمی که در این میان نباید فراموش شود آن است که درحال حاضر در طول هفته 8 پرواز بین دو کشور توسط ایرلاین‌«ایرفلوت» انجام می‌شود با این وجود با راه‌اندازی و اضافه شدن ایرلاین‌های «اس 7» و « خطوط هوایی اورال» به این مسیر حالتی رقابتی در بین ایرلاین‌ها به وجود خواهد آمد.

موضوع رقابتی شدن در خطوط هوایی در هر دو کشور وجود دارد زیرا پس از آغاز به کار ایرلاین‌های روسی در مسیر ایران به روسیه و بالعکس موضوع بهبود کیفیت خدمات پروازی و قیمت بلیت در بین ایرلاین‌ها به وجود می‌آید و هر کدام از این خطوط هوایی باید شرایط پروازی بهتری برای مسافران خود به وجود آورند تا بتوانند از این طریق مسافر بیشتری جذب کنند.


فضا رقابتی می‌شود

محمدرضا ابراهیم‌پور، کارشناس هوایی در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص شرایطی که پس از ورود این دو ایرلاین جدید روسی به آسمان ایران به وجود می‌آید، گفت: نکته‌یی که ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد آن است که خطوط هوایی«اس 7» و «اورال» که قرار است در مسیرهای مشهد، تهران، اصفهان به مسکو و بالعکس و پرواز تهران به

سن پترزبورگ پرواز داشته باشند به دنبال چه چیزی هستند.

ابراهیم‌پور ادامه داد: باید دید هدف انتقال مسافر در مسیرهای اعلام شده، چیست؟ اگر شبکه پرواز به صورت گسترده باشد و برنامه‌ریزی پروازی

به گونه‌یی باشد که مسافران بین دو یا چند مسیر منتقل شوند یعنی پروازها به صورت ارتباطی انجام شوند، موضوع به یک صورت و اگر قرار باشد این پروازها به صورت نقطه به نقطه انجام شوند و دو نقطه و مقصد مشخص را به یکدیگر متصل کنند، موضوع به گونه‌یی دیگر خواهد بود.

ابراهیم‌پور درخصوص تاثیر برقراری پروازهای این دو ایرلاین روسی به ایران گفت: خطوط هوایی«اس7» و «اورال» مانند سایر ایرلاین‌های خارجی که پس از اجرایی شدن برجام به ایران آمدند در کنار بهبود شرایط پروازی و ارتباطی ایران با کشورهای خارجی موجب می‌شوند تا فضایی رقابتی نیز در بین ایرلاین‌های داخلی به وجود آید.

ابراهیم‌پور افزود: با ورود این دو ایرلاین روسی جدید به آسمان ایران، موضوع ایجاد رقابت هم در بین ایرلاین‌های داخلی و هم در بین ایرلاین‌های خارجی به وجود خواهد آمد. به صورتی که خط هوایی «ایر فلوت» به دلیل اینکه دارای مسیرهای مشترک با این دو خط هوایی خواهد بود باید کیفیت خدمات پروازی خود را تا آنجا افزایش دهد که در صورت امکان بتواند با آن دو در ارائه خدمت و جذب مسافر رقابت کند.

این کارشناس صنعت هوانوردی درخصوص رقابتی شدن فضای بین ایرلاین‌های داخلی نیز گفت: نباید فراموش کنیم که ایرلاین‌های داخلی با ورود ایرلاین‌های خارجی به ایران باید برای جذب مسافر و حفظ موقعیت خود در صنعت هوانوردی کشور هم در ارائه خدمات پروازی و هم در بحث قیمت بلیت تجدید نظر کرده و کیفیت خدمات ارائه شده‌شان را افزایش دهند تا بتوانند در بازار رقابتی به وجود آمده با سایر خطوط هوایی رقابت کنند.

ابراهیم‌پور درخصوص لزوم کمک به خطوط هوایی داخلی کشور گفت: در صورت به وجود آمدن فضای رقابتی بین ایرلاین‌ها دولت باید به آنها برای حفظ جایگاهشان در صنعت در قالب بسته‌های حمایتی پرداخت وام به آنها با سودهای پایین کمک کند.

ابراهیم‌پور تاکید کرد: البته نباید از ایرلاین‌های داخلی توقع داشت تا بتوانند مانند سایر خطوط هوایی خارجی خدمات ارائه کنند زیرا شرایطی که ایرلاین‌های داخلی در آن قرار دارند با وضعیت ایرلاین‌های خارجی یکسان نیست. به عنوان مثال خطوط هوایی داخلی کشور ما محدودیت‌های مختلفی در مسیرهای پروازی همچنین از نظر تامین تجهیزات و سن ناوگان هوایی خود دارند و در نتیجه نمی‌توان از آنها انتظار داشت تا بتوانند مانند سایر خطوط هوایی خارجی خدمت ارائه دهند و اینجاست که لزوم حمایت دولت از ایرلاین‌ها بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

درحالی که ورود خطوط هوایی خارجی به کشور بسیار مورد توجه است و افزایش تعداد پروازهای کشور می‌تواند هم از نظر اقتصادی به نفع کشور باشد و هم جایگاه مناسبی از نظر هوایی برای ایران به وجود آورد اما نباید موضوع حمایت از ایرلاین‌های داخلی و بهبود کیفیت خدمات آنها به فراموشی سپرده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر