تهران تا میامی، 500 کیلومتر

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۲۰


تاکنون به میامی رفته‌اید؟ احتمالا جوابتان منفی است و شاید این سوال، وسوسه سفر را در شما زنده کرده باشد. اما نگران نباشید؛ برای سفر به میامی، نیازی به انجام پروسه پرهزینه و زمانگیر اخذ ویزا و تهیه بلیت‌های میلیونی نیست. کافی است سوار اتوبوس‌های استان سمنان شوید و در این استان زیبا، به شهرستان میامی بروید.

سمنان، استانی است که بطور تقریبی در مرکز ایران قرار گرفته است. این استان با استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی از شمال، با استان خراسان رضوی از شرق، با استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان از جنوب و با استان‌های تهران و قم از غرب همسایه است. همین مساله باعث می‌شود که راه‌های اصلی ایران از این استان عبور کند و مسافرین زیادی در راه خود به نقاط مختلف کشور، سری هم به این استان بزنند. اما تعداد کمی از این مسافرین به قصد دیدن خود استان به آن سفر می‌کنند، باقی آنها، همان‌ها که بی‌دیدن جاذبه‌های استان از آن عبور می‌کنند، نمی‌دانند که چه تجربه منحصر به فردی را از دست داده‌اند.

استان سمنان، از شهرستان‌های سمنان، شاهرود، گرمسار، میامی، آرادان، دامغان، مهدی‌شهر و سرخه تشکیل شده است و هر یک از این شهرستان‌ها جاذبه‌ها و دیدنی‌های خاص خود را دارند. از شمال سمنان که محصور با کوه‌های بلند البرز شرقی و مرکزی است، تا جنوب آن که به کویر مرکزی ایران می‌رسد، نزدیک به یک ساعت فاصله است. اما در همین محدوده، می‌توان یک هفته وقت گذراند و مطمئن بود که هنوز برای سفر بعدی، جاذبه‌های بسیاری برای دیدن باقی مانده است.

از جاذبه‌های بی‌شمار استان، به صورت خلاصه می‌توان به مسجد جامع سمنان، منار مسجد سلجوقی، دروازه ارگ سمنان، بازار شیخ علاءالدوله، برج چهل‌دختران، دژ چرمینه، آرامگاه پیرنجم‌الدین و کاروانسرای سنگی آهوان در شهرستان سمنان، قلعه 2هزار ساله پارت‌ها، آرامگاه بایزید بسطامی، برج کاشانه بسطام، دشت آفتابگردان و شقایق‌های کالپوش و آبشار مجن در شهرستان شاهرود، غار شیربند، چشمه علی، منطقه جهان‌نما و تنگه زندان در شهرستان دامغان، دیواره سنگ‌نوردی سنگسر سل، عمارت کیپور، کافر قلعه و موزه عشایری ایل شنگسر در شهرستان مهدی شهر، و آرامگاه‌های شیخ حسن جوری، آخوند بزرگ و ابن‌یمین فرومدی، مسجد فرومد، کاروانسرای عباس‌آباد و قلعه میامی اشاره کرد. اما شاید شناخته شده‌ترین جاذبه این استان برای ایرانی‌ها، جنگل ابر باشد. جنگلی که در شهرستان شاهرود واقع است و از اواخر فروردین تا اوایل مهرماه زیر انبوهی از ابر پوشیده می‌شود. این جنگل در جوار روستای ابر قرار گرفته، و برای دیدن آن می‌توان یک شب را در خانه‌های روستایی این روستای دلاویز اقامت گزید.

برای رسیدن به سمنان، راه‌های زیادی وجود دارد، اما پرواز یکی از آنها نیست. این مرکز استان فاقد فرودگاه است، بنابراین باید از راه‌های زمینی به استان دسترسی پیدا کرد. همانطور که اشاره شد، جاده‌های بزرگ و مرکزی ایران از این استان می‌گذرند. بنابراین برای رسیدن به استان سمنان می‌توان از جاده‌ اصفهان و اتوبان امام رضا(ع) که به سمت مشهد می‌رود، استفاده کرد. اتوبوس‌های مختلفی به مقصد مراکز شهرستان‌های استان سمنان وجود دارد، و بسیاری از اتوبوس‌های گذری نیز در راه مقصد اصلی خود، از شهرستان‌های مختلف استان سمنان عبور می‌کنند. قیمت بلیت اتوبوس مستقیم به سمنان 12هزار تومان، به دامغان 13هزارتومان و به شاهرود 15هزار و 500 تومان است. همچنین می‌توان با 20هزار و 500 تومان برای سمنان و با 26هزار و 500 تومان برای شاهرود، بلیت اتوبوس وی‌ای پی خرید.

همچنین از آنجا که قطار تهران-مشهد از این استان می‌گذرد، می‌توان قطار را نیز به عنوان راه رسیدن به شهرهای استان تهران انتخاب کرد.

حداقل هزینه اقامت در شهر سمنان، برای روز پنج‌شنبه 13 خرداد، در اتاق دوتخته هتل 3 ستاره 158هزارتومان، در هتل 4 ستاره 200هزار تومان و در هتل 5 ستاره 294هزار تومان است. همچنین اتاق یک تخته در این تاریخ، در هتل چهار ستاره 162هزار تومان و در هتل 5 ستاره 213هزار تومان قیمت دارد.

همچنین بسته به تاریخ و زمان مراجعه و میزان تقاضا، می‌توان در خانه‌های روستایی با قیمتی میان 50 تا 100هزار تومان به ازای یک شب ساکن شد.

اگر به سمنان رفتید، خرید قالی، گلیم، نمد، سفال و سرامیک، و چاپ‌های قلمکار را فراموش نکنید. همچنین در شهرستان سرخه می‌توانید به عنوان سوغات، پالاس و کرباس، پارچه‌های پشمی و چادرشب‌های ابریشمی خریداری کنید.

یادتان باشد، تا هوا گرم نشده است، سری به استان سمنان و جاذبه‌های جادویی‌اش بزنید. به تنگه زندان بروید و با پاهای برهنه در آب راه بروید، به دامغان بروید تا مسجد تاریخانه و معماری اعجاب‌انگیزش را ببینید، به ابر بروید تا جنگل ابر را کشف کنید و به روستای اوروست بروید، تا هم گورستان قدیمی و معدن سنگ روستا را ببینید، هم اعجاب چشمه‌های باداب‌سورت شگفت‌زده‌تان کند. اما یادتان باشد که همه این مناطق به خاطر بی‌ملاحظگی گردشگران پیشین آسیب دیده‌اند و بیم آن می‌رود که برای گردشگران نسل‌های بعد باقی نمانند. پس شما مراقب باشید تا فرزندانتان هم بتوانند از استان زیبای سمنان و جاذبه‌های بی‌شمارش لذت ببرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر